איפה באזור המרכז אפשר לקנות דירת 5 חדרים בשלושה מיליון שקל?

כשמחיר דירה ממוצעת כבר מתקרב ל־2 מיליון שקל, יצאנו לבדוק מה נמכר בערים שונות בארץ, ברמות מחיר שונות, בדירות חדשות וגם יד שנייה ● אמנם משקל העסקאות בפריפריה עולה בהדרגה וכך גם מחיריהן, אבל נראה שעדיין אפשר למצוא שם דירות באיכות גבוהה יותר במחיר נמוך יותר ● חלק ראשון

אריק מירובסקי יובל ניסני | 21.01.2024

צילומים: בת אל זיתוני, 3DIVISION עיבוד: טלי בוגדנובסקי

צילומים: בת אל זיתוני, 3DIVISION עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1.93 מיליון שקל - זה המחיר הממוצע של דירה בארץ. מי שקונה דירה יחידה (כלומר שזו דירתו הראשונה או שמוכר דירה בשביל לשפר), יכול לקבל מימון בשיעור 75% מגובה הדירה, כלומר צריך להביא כמעט 500 אלף שקל כהון עצמי, ולקחת עוד 1.5 מיליון שקל משכנתה מהבנק.

פנטהאוז ברחובות או דירת גן בירושלים: מה אפשר לקנות בשוק הדיור ב-5 ו-8 מיליון שקל 
עסקה בשבוע | גליל ים: קרקע להקמת 77 דירות נמכרה ב־111.5 מיליון שקל

יצאנו לבדוק מה אפשר לקנות בסכום הזה ברחבי הארץ, ומכאן החלטנו גם לעלות במחיר למעלה, לכיוון 3 מיליון שקל, מחיר שכיח יותר לדירה באזור המרכז. בחלק השני של הפרויקט בדקנו מה ניתן לרכוש ברמות מחיר של 5 ו־8 מיליון שקל.

איך בחרנו את העסקאות?

ניסינו להתפרס ככל האפשר הן מבחינה גיאוגרפית - מנהריה עד אילת, וגם לבחור סוגים שונים של נכסים, חדשים או יד שנייה, פרטיים או בבנייה רוויה. כך, במחיר של דירה ביקנעם אפשר למצוא וילה גדולה באילת, ובמחיר של דירה חדשה באשקלון אפשר למצוא דירת גן בבאר שבע.

דירות שמשתתפות בתוכניות הדיור הממשלתיות מציעות כיום הזדמנויות לרוכשים לחסוך לעצמם מאות אלפי שקלים. אבל גם בהן, כשמדובר באזור המרכז, המחירים אינם נמוכים כלל וכלל והתחרות גדולה.

רוכשי דירות נאלצים לעשות לעצמם חישובים מורכבים: לבדוק את מגבלות יכולתם לקחת משכנתה, לאתר נכסים במחיר שהם יכולים לעמוד בו, ולבדוק מיקומים שעד לפני כמה שנים לא היו חולמים עליהם.

משקל העסקאות בפריפריה נמצא בעלייה

אחרי שנה של ריבית גבוהה, מלחמה ועצירת עסקאות - המשק נמצא בסימנים מתקדמים למיתון, ושוק הדירות בשפל של עשורים. מחירי הדירות יורדים, אך לא בקצב שרבים היו רוצים לראות. לפי הלמ"ס, מחירי הדירות ירדו ב־1.8%. אולי אפשר היה לצפות לירידה גדולה יותר נוכח כל המכות הללו שניחתו על המשק, אולם ייתכן שמי שלא חייב למכור, מחכה כעת עם העסקה.

אין פלא שמשקל הפריפריה בעסקאות עולה בהתמדה. אם לפני 20 שנה מספר הדירות שנרכשו בגליל, בנגב ובאזור חיפה הגיע לרבע מכלל העסקאות, בתחילת העשור הוא הגיע לשליש, ובשנה שעברה (אין עדיין נתונים סופיים) ליותר מ־40%. מבחינת דירות חדשות, הפריפריה כבר כמעט הגיעה למחצית מכלל הדירות שנרכשו בשנה שעברה, ומחוז הדרום מוביל במכירת דירות כאלה.

דירת 5 חדרים קרוב לגבול בנהריה

ברחוב דוגית 4, בשכונה הצפונית ביותר של נהריה - אכזיב - המצויה כ־6 ק"מ מקו הגבול עם לבנון, נרכשה דירת 5 חדרים, בשטח של 132 מ"ר ב־1.95 מיליון שקל. הדירה מצויה בקומה שלישית בבניין בן 7 קומות.

במאי האחרון נרכשה דירה דומה בבניין סמוך, אך בקומה ראשונה ב־10,000 שקל יותר. בשקלול הגורמים, העסקה הנוכחית מהווה ירידה של כ־2% במחיר.

אכזיב. מחיר קרקע של 400־600 מ''ר עמד ב־2017 על מיליון שקל. בתחילת 2023 הוא הגיע ל־2.4 מיליון שקל / הדמיה: 3Division

 אכזיב. מחיר קרקע של 400־600 מ''ר עמד ב־2017 על מיליון שקל. בתחילת 2023 הוא הגיע ל־2.4 מיליון שקל / הדמיה: 3Division

דירת 5 חדרים בשכונה חדשה באשקלון

ברחוב נחלה 30, בשכונת נוה דקלים החדשה באשקלון, נמכרה דירת 5 חדרים, 124 מ"ר, בקומה שביעית במבנה בן 14 קומות שהוקם לפני כשלוש שנים, בתמורה ל־1.98 מיליון שקל.

בחודש אוגוסט נרכשה דירה שכנה באותו קומה במחיר דומה. לפני שנה נמכרו שתי דירות בקומה מעל ב־2.03 מיליון שקל. העסקאות מורות כי ככל הנראה המלחמה לא הביאה לירידות מחיר, אבל מצב הנדל"ן הקשה, שהקדים בהרבה את המלחמה, הביא לירידה של כ־2% (שמשוקללים גם בהפרשי הקומות) במחיר בפרויקט זה.

שכונת נוה דקלים החדשה באשקלון / הדמיה: בת אל זיתוני

 שכונת נוה דקלים החדשה באשקלון / הדמיה: בת אל זיתוני

דירת גן עם 5 חדרים בבאר שבע

בשכונת הפארק בבאר שבע נמכרה "על הנייר" דירת גן בת 5 חדרים בשטח 116 מ"ר וגינה בשטח 131 מ"ר כולל שתי חניות ומחסן, תמורת 2.02 מיליון שקל. הדירה בפרויקט של צרפתי שמעון נמכרה למשפחה צעירה משכונת סיגליות בבאר שבע למטרת מגורים.

פרויקט "צרפתי בפארק" נבנה בשכונת הפארק בבאר שבע, בצמוד לפארק. הוא יכלול כ־600 יח"ד ב־30 בניינים. על פי נתוני אתר מדלן, המחיר הממוצע לעסקה בבאר שבע עומד על 1.16 מיליון שקל, ומחיר השכירות הממוצע 2,800 שקל לחודש, אולם בשכונת הפארק המחירים גבוהים כמעט פי 2, ועומדים על 2.2 מיליון שקל בממוצע לעסקה.

דירת הגן בשכונת הפארק בבאר שבע / צילום: יח''צ

 דירת הגן בשכונת הפארק בבאר שבע / צילום: יח''צ

 דירת 5 חדרים ביקנעם עילית 

ברחוב הגיא 110, בשכונת שער הגיא ביקנעם עילית, נמכרה דירת 5 חדרים תמורת 3.025 מיליון שקל. מדובר בדירה בשטח של 156 מ"ר, כך שהעסקה משקפת שווי של 19,391 שקל למ"ר. הדירה כוללת חצר בשטח 160 מ"ר, וכן חניה לשני רכבים.

שכונת שער הגיא צפויה לכלול 2,200 יחידות דיור חדשות. הדירה נכללה בשלב הראשון של הקמת השכונה, שכלל 1,400 יחידות דיור, ובהן בניינים נמוכים עם עד 3 קומות ומספר יחידות דיור קטן. לפי נתוני מדלן, מחירה הממוצע של דירה ביקנעם עילית נכון לסוף 2023 הוא 1.87 מיליון שקל. באתר יד2 מוצעת להשכרה דירת 5 חדרים בבניין אחר ברחוב ששטחה 120 מ"ר, תמורת 5,850 שקל בחודש.

יקנעם עילית / צילום: אבינערי הפקות

 יקנעם עילית / צילום: אבינערי הפקות

דירת 5 חדרים בדרום חולון 

ברחוב תמר 6 בדרום העיר חולון נרכשה בסוף נובמבר דירת 5 חדרים בשטח של 109 מ"ר תמורת 3.09 מיליון שקל. מדובר באזור הדרומי ביותר של חולון, קרוב לגבול עם ראשון לציון. הדירה נמצאת בקומה 4 מתוך 11, יש לה מרפסת והיא כוללת חניה. העסקה המשקפת שווי של 28,350 שקל למ"ר.

לפי נתוני מדלן, המחיר הממוצע לדירה בחולון עומד נכון לסוף 2023 על 2.18 מיליון שקל. ביד2 מופיעה מודעה להשכרה של דירה דומה, מעט דרומה משם - דירת חמישה חדרים בשטח 107 מ"ר בקומה החמישית של בניין ברחוב דוד צדוק, תמורת 7,500 שקל בחודש.

הדירה ברחוב תמר 6 בדרום העיר חולון / צילום: יח''צ

 הדירה ברחוב תמר 6 בדרום העיר חולון / צילום: יח''צ

וילה עם שישה חדרים באילת

ברחוב משעול האגוז 11, בשכונת שחמון באילת נמכר בית קרקע פינתי, בשטח 253 מ"ר עם שישה חדרים בשתי קומות, תמורת 3 מיליון שקל.

שכונת שחמון נחשבת לאחת המבוקשות בעיר הדרומית, בעיקר בשל הקרבה לים והעובדה שהיא כוללת בתוכה גם מספר לא קטן של בתים צמודי קרקע - כולל כאלו שבהם זכו משתתפי תוכניות ההגרלות הממשלתיות למיניהן, עניין חריג למדי בהגרלות אלו.

הוילה ברחוב משעול האגוז 11, בשכונת שחמון באילת / צילום: יח''צ

 הוילה ברחוב משעול האגוז 11, בשכונת שחמון באילת / צילום: יח''צ

הבית במשעול אגוז נמצא ממש בסמוך לדרך הגיא, המובילה ישירות אל קו החוף ול"חוף החשמל", חוף פתוח שבעבר פעלה בו יחידה של חברת החשמל, אשר פונתה לפני כמה שנים. הווילה נבנתה בשנת 2000, הרכישה מבטאת מחיר של כ־11,850 שקל למ"ר.

על פי נתוני אתר מדלן, המחיר הממוצע של דירה באילת בסוף השנה החולפת הוא 1.766 מיליון שקל. אגב, מחיר דירה חדשה בעיר, בממוצע, הוא כמעט כמחירו של הבית במשעול האגוז - 2.96 מיליון שקל. בימים אלו מפורסמת באתר יד2 וילה לשכירות בעלת נתונים דומים, כמה רחובות צפונית משם, עם שישה חדרים ובשטח 200 מ"ר, במחיר של 8,500 שקל לחודש.

צרו איתנו קשר *5988