דחיית הבחירות המקומיות תוקעת מיזמים: מהרכבת הקלה ועד נתיבי תחבורה ציבורית

דחיית הבחירות מעמידה בסימן שאלה מספר פרויקטי תשתית, בין היתר מחשש בעיריות מסגירת רחובות בעת הזו • במקביל, גם האיסור על הכנסת פועלים פלסטינים תורם לעיכובים • הנזק בטווח הקצר, עפ"י גורמים המעורים בפרטים, עלול להגיע לעשרות מיליוני שקלים

עבודות של הרכבת הקלה בת''א / צילום: כדיה לוי
עבודות של הרכבת הקלה בת''א / צילום: כדיה לוי

הבחירות המקומיות, שהיו צריכות להתקיים בסוף אוקטובר, הובילו לעיכוב בעבודות של מיזמי תשתית נוכח דרישת חלק מראשי הערים המכהנים שחששו מביקורת ציבורית, ובהסכמה של משרדי הממשלה וחברות הביצוע. בעקבות המלחמה בעזה, הבחירות נדחו למועד חדש וצפויות להתקיים בסוף פברואר. בינתיים, פרויקטים רבים תקועים והנזק למשק בטווח הקצר, על פי גורמים המעורים בפרטים, צפוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

מנכ"ל נת"ע רמז על דחיית המטרו ל־2040 ובממשלה מאיימים: "נפנה לחברה אחרת"
ענף הרכב: אולמות התצוגה משנים מיקום ועוברים משולי הערים לרחובות ראשיים

המטרו בינתיים מתעכב

אחד הפרויקטים המשמעותיים שנפגע כתוצאה מדחיית הבחירות המקומיות הוא המטרו. בשנה שעברה שרת התחבורה מירי רגב עצרה את התוכנית כשסירבה לחתום על צווי הפקעה בקווים שכבר אושרו. לאחר חודשים ארוכים, השרה רגב חתמה על הצווים לאור החלטת משרד האוצר להסיט מתקציב משרד התחבורה 2.4 מיליארד שקל לקידום התכנון למסילות רכבת לאילת ולקריית שמונה.

אולם, לאחר החתימה המיוחלת, התקרב מועד הבחירות ברשויות המקומיות, ובמשרדי הממשלה ובנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) חששו שצווי הפקעה שישלחו לרשויות מקומיות ינוצלו במסגרת קמפיינים פוליטיים. בעקבות זאת, המהלך הושהה עד לאחר הבחירות ונדחה פעם נוספת בעקבות המלחמה.

פרויקטים נוספים ברשויות המקומיות נבלמו בעקבות הבחירות המקומיות. כך לדוגמה, העבודות על הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים בדרך חברון נדחו בחצי שנה, לכאורה בשל תעדוף בעומס העבודות בעיר, אך לדברי גורמים המעורים בפרטים, המהלך נבע בעקבות חשש בעירייה מסגירת רחובות ערב בחירות. מעיריית ירושלים נמסר כי "בניגוד לנטען, עבודות התשתית לקו הכחול החלו זה מכבר בדרך חברון דרום וצפון. העבודות במקטעים האחרים יחלו בחודשים הקרובים".

גם בתל אביב־יפו העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה ברחוב אלנבי נדחו במשך חודשים עד שהעירייה אישרה את ביצוען לבסוף, וחלו גם עיכובים בפיתוח הקו הירוק ברחוב אבן גבירול לנוכח הביקורת הציבורית על היכולת להתנייד בו, בעקבות ריבוי העבודות. בנוסף, עיריית תל אביב האטה באופן משמעותי את תוכנית סלילת שבילי האופניים ברחבי העיר, כמו גם את תוכניותיה לסגור רחובות לכלי רכב ולסלול נתיבים לתחבורה ציבורית. 

דחיית הבחירות המקומיות גם מעכבת חתימה על הסכמים בין משרד התחבורה והרשויות המקומיות להקמת תשתיות תחבורה בעיר. זאת לנוכח עמדת הייעוץ המשפטי, לפיה חתימה על הסכמים כאלו לפני בחירות מקומיות עלולה לשרת את ראש העיר המכהן ולסייע לקידומו. החלטה אחרת שהתעכבה עד לאחרונה בעקבות דחיית הבחירות המקומיות היא הקמת שדה תעופה נוסף בישראל ברמת דוד שבעמק יזרעאל. עם זאת, הנושא זכה למענה במסגרת אישור התקציב.

מחסור בידיים עובדות

במקביל, החלטת הממשלה שלא להכניס עובדים פלסטינים תורמת גם היא לעיכובים במיזמי תשתית. החברות הקבלניות הגדולות שזוכות במכרזים הביצוע של משרד התחבורה, מעסיקות חברות משנה שנסמכות כמעט באופן מוחלט על עובדים פלסטינים. כתוצאה מכך, גם פרויקטים שלא נעצרו או שהעבודות בהם לא הואטו בשל הסמיכות לבחירות המקומיות - מבוצעים בעצלתיים.

כמו כן, עובדים זרים רבים עזבו את הארץ עם פרוץ המלחמה. התופעה קיימת בבניית הרכבות הקלות בגוש דן ובירושלים וכן בפרויקטים של רכבת ישראל, שפרויקט החשמול שלה נעצר לאחר ה־7 באוקטובר, כשעובדי החברה הקבלנית הספרדית עזבו את המדינה. מרכבת ישראל נמסר כי "סמי (חברת הקבלן שמבצעת את החשמול, א"ז) צימצמה את מספר העובדים בישראל, אך הם צפויים לחזור בקרוב".

בינתיים, גם לאחר יותר מ־100 ימי מלחמה אין עדיין פתרון באופק למצוקה. לדברי גורמים בענף, המחסור מורגש בכל הפרויקטים המבוצעים היום: מרכבות קלות והנחת מסילות רכבת ועד לחידוש רחובות וסלילת שבילי אופניים. 

עיריית תל אביב: אין קשר לבחירות

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, אין כל קשר בין עיכובים כאלה או אחרים בעבודות המתבצעות בעיר לבין קיום הבחירות לרשות המקומית.

"היקף נתיבי האופניים בעיר תל אביב-יפו עומד על כ-182 ק"מ, יותר מכל רשות אחרת, כאשר בשנת 2023 הוסיפה העירייה לרשת שבילי האופניים 8 ק"מ. במהלך שנה זו גדלה רשת הנת"צים ב-2 ק"מ בסך-הכול, זאת לאור ביטול מסיבי של נת"צים באתרי עבודות הרכבת הקלה (לרבות אלנבי) ויצירת חלופות, כולל העדפה.

"יש לזכור שבשנת 2023 חלקים נרחבים בעיר נכנסו לעבודות מתקדמות של קווי הרכבת הקלה (ירוק וסגול), ועצם היכולת לצד העבודות להרחיב את רשת השבילים ורשת ההעדפה לתחבורה הציבורית - הוא הישג.

"העירייה נערכת להמשך קידום שבילים ברחבי העיר להשלמת רשת השבילים ולהרחבה משמעותית של רשת ההעדפה בצירים משמעותיים בעיר.

"בנוגע לעיכובים בעבודות הרק"ל באבן גבירול ובאלנבי, יש לפנות לחברת נת"ע לקבלת תגובה".