לאחר זינוק של 130% במניה: המכשול המרכזי הוסר ומגדלור מתקרבת למחיקה מהבורסה

בית ההשקעות מור מכר את מניותיו בחברת הקרנות מגדלור לידי בעלי השליטה, שבמקביל הגישו הצעת רכש שלישית למחיקת החברה מהמסחר • לאחר הזינוק האחרון במניית מגדלור, מחירה עדיין נמוך בכ-80% מזה שבו הונפקה והמכירה תסב לקופות הגמל של מור הפסד של כ-17 מיליון שקל

שלומי אלברג ואסף בנאי / צילומים: ענבל מרמרי
שלומי אלברג ואסף בנאי / צילומים: ענבל מרמרי

בעלי השליטה בבית ההשקעות האלטרנטיבי מגדלור , שלומי אלברג ואסף בנאי, מתקרבים למחיקתו מהמסחר בבורסה בת"א - לאחר נפילת המניה שהגיעה בשיאה ליותר מ-90% לעומת המחיר בו הונפקה בשנת 2021.

הדילמה של מור השקעות: יספוג הפסד כבד אצל מפיצה מרכזית של מוצריו?  
הוא אמור היה להיות בית השקעות אלטרנטיבי. ההרפתקה שלו הסתיימה בנפילה מהדהדת 

השניים, באמצעות בית הסוכנים פרופיט, סיכמו על רכישת החזקותיו של בית ההשקעות מור במגדלור (7.1%) תמורת סכום של כ-4.9 מיליון שקל. המכירה מקבעת הפסד של למעלה מ-17 מיליון שקל למור שרכש את המניות בעיקר באמצעות קופות הגמל שהוא מנהל בהנפקת מגדלור. מור התנגד עד כה למכור את המניות ובכך טירפד את שני הנסיונות הראשונים למחיקת מגדלור מהמסחר.

רכישת המניות של מור ע"י פרופיט של אלברג ובנאי בוצעה בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 57 אגורות למניה (לעומת 55 אגורות בשוק), לאחרי שבשתי הצעות הרכש שנכשלו הציעה פרופיט מחירים של 42.5 אגורות ולאחר מכן 54 אגורות למניה. פרופיט היא אחד מבתי הסוכנים הגדולים בישראל, שאחראי על יותר מ-90% מההפצה והשיווק של קרנות ההשקעה האלטרנטיביות של מגדלור.

במסגרת העסקה נקבע מנגנון שלפיו באם תוך שנה תתקיים הצעת רכש בה יירכשו שאר מניות מגדלור במחיר גבוה יותר מזה שקיבלה מור, היא תקבל תמורה כספית נוספת בגובה ההפרש.

הצעות הרכש שנכשלו

מחירה של מניית מגדלור משקף נכון להיום שווי חברה של 67.4 מיליון שקל לאחר שמאז חודש נובמבר זינקה המניה בכ-130% בעקבות הצעות הרכש שהוגשו לה. עדיין לעומת מחיר ההנפקה מדובר בירידה של 78%.

אחת הסיבות לכישלון הצעות הרכש הקודמות של פרופיט למניות מגדלור הייתה שעורך הדין האקטיביסט ליאור להב הציע למור לקנות את המניות במחיר מעט גבוה יותר. זו כנראה גם הסיבה שלבסוף החליטו אלברג ובנאי לרכוש את החלק של מור בעסקה מחוץ לבורסה, ולהגיע לשליטה של 87.2% בחברה, מתחת הרף של 90% שמחייב אותם לפרסם הצעת רכש.

בד בבד עם רכישת מניות מור במגדלור יוצאת פרופיט בהצעת רכש נוספת, שלישית במספר תוך חודש וחצי, המעידה על הדחיפות מצידם של אלברג ובנאי למחוק את מניות מגדלור מהמסחר.

יתרת מניות מיגדלור מוחזקות כעת בעיקר ע"י בית ההשקעות אלטשולר שחם (4.15%), קרן נוקד, ועוד שני משקיעים. ההערכה היא ששני אלה ימכרו את המניות שלהם כיוון שמדובר על יוסי סגול (בעלי 2.6% ממגדלור) שמחזיק במקביל בכ-20% מבית הסוכנים פרופיט עצמו וכן גדי קוצ'ינסקי שמחזיק מניות מגדלור באמצעות דרך חברה פרטית למתן מכמנתאות הפוכות שמוחזקת גם ע"י אלברג ובנאי.

למרות שלא הצליח לטרפד את רכישת המניות של מור, עו"ד להב צפוי על פי ההערכות להמשיך להיאבק מול פרופיט ואלברג ובנאי על חלקם של אלטשולר ונוקד, במטרה להשאיר את מגדלור חברה ציבורית. להב מעוניין לתבוע את מגדלור על הניהול הכושל של קרנות השקעה שלה ועל נושאים נוספים והוא חושש שהפיכתה שלהחברה לפרטית תמנע את האפשרות לצאת נגדה לקרב משפטי.

העסקאות שהסתבכו

מלבד השיפור במחיר שהוצע למור עבור מניות מגדלור שבידיה היו כנראה סיבות נוספות שעודדו אותו להסכים לעסקה. למור קשרים עסקיים עם פרופיט, הרוכשת. הראשון הוא שככל הידוע מור היה אחד הנהנים הגדולים מהעברת כספים שביצעו אשתקד סוכני פרופיט מהפניקס לבתי השקעות מתחרים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

זאת ועוד: באתר מגדלור מוצגת קרן שנקראת "מגדלור מור", המשקיעה בחברות טרום הנפקה או מיזוג, שבה מגדלור היא המפיצה של הקרן של מור. מגדלור התחייבה לגייס עבור הקרן 69 מיליון שקל, שהם כ־7% מכל הסכומים שמנהלת כיום מגדלור וקרוב למחצית מהכסף שגייסה הקרן.

מקורבים למגדלור הסבירו לאחרונה את ביצועיה העסקיים החלשים והצניחה במחיר המניה בעיקר בעליית הריבית לצד השקעות כושלות שגרמו לפגיעה בתשואה וכתוצאה מכך גם ביכולת גיוס ההון שלה למיזמים חדשים.

חלק מההשקעות בקרנות הציבוריות שלה לא עלו יפה, חלק מהן נקלעו לחדלות פירעון ואחרות מתקשות בתשלומים. הכישלונות הגדולים של קרנות מגדלור כוללים הלוואה של 36 מיליון שקל שניתנה לרשת מאפיות שיפון, שנקלעה לקשיים ופנתה אשתקד לביהמ"ש בבקשה להקפאת הליכים.

עסקה גדולה אחרת שסיבכה את משקיעי קרנות האשראי של מגדלור, היא הלוואה של 42 מיליון שקל שהועמדה לחברת TCM של בני הזוג גבי ושני בר, שהציעה למאות ישראלים השקעות ב"נכסים דיגיטליים" באתרי מסחר מקוון, ובהמשך הפכה לחדלת פירעון.

עוד הלוואות שכשלו היו לחברת ייזום הנדל"ן בניו יורק HAP Investments שמגדלור העמידה לה הלוואה של 14.2 מיליון שקל ובמהמשך החברה קרסה.