הדילמה של מור השקעות: יספוג הפסד כבד אצל מפיצה מרכזית של מוצריו?

אם יענה להצעת הרכש של בעלי השליטה בבית ההשקעות האלטרנטיביות מגדלור, ירשום מור הפסד של כ־18.5 מיליון שקל • מאידך, בעלי מגדלור מחזיקים גם בסוכנות פרופיט - מפיצה מרכזית של מוצרי ההשקעה של מור • וזה לא שיתוף הפעולה היחיד בין הצדדים

מימין: אסף בנאי ושלומי אלברג, בעלי מגדלור משמאל: יוסי לוי, מייסד ומנכ''ל משותף מור השקעות / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ
מימין: אסף בנאי ושלומי אלברג, בעלי מגדלור משמאל: יוסי לוי, מייסד ומנכ''ל משותף מור השקעות / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ

ביום חמישי הקרוב נדע האם דרכו של בית ההשקעות האלטרנטיביות מגדלור בבורסה בת"א הגיעה לקיצה. לפני כשנתיים, בטרם החלה הריבית לעלות, הנפיקה מגדלור את מניותיה בבורסה, וגייסה 63 מיליון שקל לפי שווי של 313 מיליון שקל (אחרי הכסף).

בשבוע שעבר, כשנתיים לאחר מכן, תקופה במהלכה צנחה מניית מגדלור בכמעט 90% ועברה להציג הפסדים מפעילותה, הגישו צמד בעליה, שלומי אלברג ואסף בנאי, באמצעות סוכנות הביטוח פרופיט שבבעלותם, הצעת רכש לכלל מניות החברה שאינן ברשותם, תמורת כ־31 מיליון שקל בלבד. הצעת הרכש משקפת שווי חברה של כ־51 מיליון שקל, נמוך ב־84% מהשווי בו מכרו לציבור מניות בהנפקה.

הוא אמור היה להיות בית השקעות אלטרנטיבי. ההרפתקה שלו הסתיימה בנפילה
מגלגלות בלוף נדל"ני: החברות שכבר רצות מעל התהום 

מהסיבות המרכזיות לנפילה היו עליות הריבית, שהפכו את תחום ההשקעות האלטרנטיביות לפחות אטרקטיבי מבחינת המשקיעים ולצידה שורת השקעות והלוואות כושלות שביצעו קרנות מגדלור.

הצעת הרכש שהגישו אלברג ובנאי (המחזיקים ב־40% ממניות מגדלור) באמצעות פרופיט, תתקבל אם תיענה על ידי מחזיקים בכ־92% מתוך המשקיעים שאין להם עניין אישי, כשהמועד האחרון להיענות הוא, כאמור חמישי הקרוב.

לכאורה, בנאי ואלברג אינם רחוקים משם. על פי מפרט הצעת הרכש השניים השיגו את הסכמתם של שאר השותפים לייסוד מגדלור למכור מניות, המהוות 42.8% מהון החברה. מדובר על מוטי וייס, אחד מהמייסדים ויו"ר הדירקטוריון (כ־20%), המנכ"ל לשעבר רן צדיקריו (12.3%), מנהל השיווק מוטי דביר (כ־8%) וכן יוסי סגול, לשעבר מבעלי חברת מוצרי הפלסטיק כתר (2.5%).

מה יעשו בעלי המניות?

הנעלם הגדול הוא מה יעשו יתר בעלי המניות במגדלור, המחזיקים בסך הכל בכ־17% מהמניות ושבכוחם לטרפד את הצעת הרכש. הללו כוללים בעיקר את בית ההשקעות מור שבניהול יוסי ואלי לוי (כ־7%), בית ההשקעות אלטשולר שחם (3.5%) ואת קרן הגידור נוקד.

מי שלמעשה יקבע את גורל הצעת הרכש, הוא בעיקר בית ההשקעות מור, שרכש בהנפקת מגדלור לפני שנתיים מניות בכ־22.5 מיליון שקל באמצעות קופות הגמל שלו. כיום שווה ההחזקה כ־4 מיליון שקל בלבד, ואם תיענה מור להצעת הרכש היא "תקבע" הפסד של 18.5 מיליון שקל.

לכאורה, מדובר בסיבה לא להסכים למכור את המניות, זאת בהנחה שמור מאמינה שבעלי השליטה במגדלור יכולים להשביח את החברה מעבר לשווייה הנוכחי והמצומק. אלטשולר שחם, שרכש בהנפקת מגדלור מניות באמצעות קרנות הנאמנות שלו מופסד כ־8 מיליון שקל ונמצא בסיטואציה דומה.

עם זאת, בין מור השקעות לבין מגדלור וסוכנות פרופיט של צמד בעלי השליטה בחברה ישנם קשרים עסקיים שונים. מעניין יהיה לראות מה תהיה החלטת בית ההשקעות בקשר להצעת הרכש. זאת הגם שגורם בשוק טען כי החלטות בגופים מוסדיים מתקבלות לטובת העמיתים בלבד, ואין בהן מקום לאינטרסים אחרים.

במפרט הצעת הרכש של מגדלור נכתב כי פרופיט (המציעה) המשמשת כ"בית הסוכן" הגדול בישראל, ומעניקה שירותי שיווק מוצרי השקעה לגופים רבים ושונים במשק, כולל מור השקעות, אלטשולר שחם וקרן הגידור נוקד המחזיקים כאמור במניות מגדלור.

פרופיט היא גם המפיצה העיקרית של מגדלור עצמה. ב־2022 הסוכנים שלה היו אחראיים להפצה של יותר מ־90% ממוצרי ההשקעה של החברה הציבורית שבשליטת אלברג ובנאי. מגדלור דיווחה כי באותה שנה שולמו על ידה למתכננים פיננסיים ולמפנים, ובראשם פרופיט, עמלות בסך של כ־4 מיליון שקל.

על פי גורמים בשוק ששוחחו עם גלובס, פרופיט היא אחת המפיצות הגדולות של מור השקעות אם לא הגדולה ביותר. בדוחות מור ל־2022, אין לכך התייחסות רשמית מעבר לעובדה ש"נכון למועד דוח זה קיים סוכן מכירות אחד המהווה ספק מהותי שמהווה למעלה מ־10% ממכירות החברה". מור לא חושפים בדוחות מי החברה, אבל פרופיט על פי גורמים בשוק מהווה כ־5% עד 15% מכלל שוק הסוכנים ולכן בהחלט ייתכן שמדובר עליה.

ממור נמסר כי החברה לא מתייחסת לנתונים מעבר לאלו המופיעים בדוחותיה הכספיים.

הקשר לסערת הפניקס

ככל הידוע מור גם הייתה אחת הנהנות הגדולות מהעברת הכספים שביצעו לאחרונה סוכני פרופיט מהפניקס  לבתי השקעות מתחרים וגרם לסכסוך בין שני הגופים. הפניקס זעמה על פרופיט שהעבירה לקוחות למתחרים והודיעה ניתוק הקשר עמה. מנגד, אלברג ובנאי ניסו להסביר את ההחלטה ב"טובת הלקוחות", אחרי התשואות החלשות של הפניקס בשנה האחרונה. מאוחר יותר התברר, שלמור הועברו עשרות מיליוני שקלים שיצאו מהפניקס.

קשר עסקי נוסף מתקיים בין מור ומגדלור. באתר האחרונה, מוצגת קרן שנקראת "מגדלור מור", שם שככל הנראה הגדירה מגדלור אבל לא מדובר בשותפות בין החברות. מגדלור היא בעצם מפיצה של הקרן של מור. מגדלור התחייבה לגייס עבור הקרן 69 מיליון שקל, שהם כ־7% מכל הסכומים שמנהלת כיום מגדלור וקרוב למחצית מהכסף שגייסה הקרן. מדובר בהחלט בסכום משמעותי עבור שני הגופים.