הפיננשל טיימס: יוזמה להפסקת אש ושחרור חטופים כחלק מנורמליזציה עם סעודיה

לפי הדיווח, קבוצת של מדינות ערביות עובדות על הסכם להפסקת אש בעזה ושחרור חטופים כחלק מתוכנית נורמליזציה וצעדים "בלתי הפיכים" להקמת מדינה פלסטינית

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA
נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

מדינות ערביות עובדות על יוזמה להפסקת אש בעזה ושחרור חטופים כחלק מתוכנית שתציע לישראל נורמליזציה עם ערב הסעודית בתמורה לצעדים "בלתי הפיכים" בנוגע בנוגע למדינה פלסטינית - כך דווח בפייננשל טיימס. לפי הדיווח, בכירים ערביים שוחחו עם בכירים אמריקאים ואירופאים כדי שאלה יתמכו במהלך, שיכלול גם מתן חברות מלאה באו"ם לפלסטינים.

WSJ | התוכניות של ארה"ב למזרח התיכון ביום שאחרי המלחמה בעזה לא מצליחות לתפוס תאוצה 

מבחינת הסעודים, הם עדיין דורשים מהאמריקאים אור ירוק לתוכנית גרעין. בכירים סעודים ואמריקאים דנו גם בדרישה להקפיא את הבנייה היהודית ביהודה ושומרון והגברת הסיוע לרשות הפלסטינית.

הדיווח של פיינשל טיימס מתווסף לדיווח מוקדם יותר של NBC, שלפיו חמש מדינות ערביות בהנהגת ערב הסעודית מוכנות להיכנס למשימת שיקום רצועת עזה, תוך שהסעודים ינרמלו יחסים עם ישראל - בתמורה למחויבות למדינה פלסטינית עם הנהגה חדשה. לפי הדיווח, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את ההצעה, בשל ההתחייבות הנדרשת במסגרתה להקמת מדינה פלסטינית. "הכדור נמצא במגרש של ראש הממשלה", אמר גורם המעורה בפרטים ל־NBC.

המתיחות בין נתניהו לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הולכת וגוברת. לאחר שבתחילת המלחמה הם היו משוחחים בקביעות, ממשל ביידן מתוסכל מהימשכות השימוש הישראלי בכוח. זה גרם לכך שלמרות המלחמה, השיחה האחרונה ביניהם הייתה לפני כשלושה שבועות. אותה השיחה הסתיימה, לפי הדיווח ב־NBC, באופן פתאומי בעקבות המחלוקת הישראלית על קיזוז מאות מיליוני דולרים מהמסים לרשות הפלסטינית.

הממשל האמריקאי, ככל הנראה, מבין כי מנתניהו הם לא ישיגו הסכמות, כשבכירים אמריקאים אמרו ל־NBC כי "הוא לא יהיה לנצח". לכן, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נפגש בנפרד מנתניהו עם חברים נוספים בקבינט המלחמה, וכן עם ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד.