רגע אחרי החיסול של בכירים במשמרות המהפכה, איראן יצאה בהודעה מפתיעה

בסוף השבוע הודיעה איראן כי הצליחה לשגר לחלל את הלווין "סוראיה", ששוגר לראשונה באמצעות הטיל "קאים 100" • טהרן הודיעה כי השיגור היה חלק מתוכנית החלל של משמרות המהפכה, מה שממחיש את היכולות הבליסטיות המשתפרות שלה

טיל איראני שנושא לווין משוגר לחלל, 2020 / צילום: ap
טיל איראני שנושא לווין משוגר לחלל, 2020 / צילום: ap

איראן הודיעה בשבת כי הצליחה לשגר את הלווין "סוראיה" (Sorayya), וכי הוא נכנס למסלול בחלל, בגובה של כ־750 ק"מ מכדור הארץ. הלווין שוגר, לראשונה, באמצעות הטיל "קאים 100".

זו המדינה שתקים את נמל החלל הראשון במזרח התיכון
דין שמואל אלמס, פרשנות | כך איראן דוחפת את מוחמד בן סלמאן לזרועות נתניהו
מופע של צביעות והיתממות: האיום של שר החוץ האיראני

בטהרן הודיעו כי "השיגור היה חלק מתוכנית החלל של משמרות המהפכה", מה שמבהיר את היכולות הבליסטיות המשתפרות של איראן. זאת, בעת שהעולם מתרכז בתוכנית הגרעין האיראנית ובמלחמת "חרבות ברזל".

הבעיה עם היכולות הבליסטיות של איראן המשתפרות של איראן נחלקת לשתיים: ראשית, בארה"ב חוששים כי היכולות המוכחות הללו יווסתו לטובת פיתוח טילים בין־יבשתיים, בין השאר באמצעות ידידתה של איראן - קוריאה הצפונית.

החשש השני נובע מתוכנית הגרעין האיראנית שצוברת תאוצה, למרות העיצומים נגד טהרן. בסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מעריכים כי לאיראן יש כמויות אורניום מעושר לשיעורים גבוהים, בהיקף שיכול לשמש לכמה ראשי קרב גרעיניים.

עבור נשק גרעיני נדרש שיעור העשרה של כ־85%-90%, ואילו לאיראן יש כ־128.3 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60%. העשרת אורניום היא פעולה שבה לוקחים את אורניום-235, חומר בקיע שמהווה רק כ-0.7% מאורניום טבעי, ומעלים את השיעור שלו לרמות גבוהות יותר. זאת, במטרה לגרום לתגובה גרעינית משמעותית. "המצב מתסכל מאוד", הודה מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי בפורום הכלכלי בדאבוס בשבוע שעבר.