על חשבון משלם המסים: כמה עולה פרק בתוכנית החדשה של גיא רולניק בכאן 11?

תאגיד השידור הציבורי, הממומן מכספי משלם המסים, השקיע כ-600 אלף שקל בכל אחד מששת הפרקים בתוכנית החדשה שמוביל גיא רולניק בנושאי "הון-שלטון" - סכום שנחשב גבוה פי שניים מתוכנית תחקירים סטנדרטית, ואף כזה שמתקרב ואולי אפילו עוקף את "עובדה" של קשת 12 • לגלובס נודע כי התוכנית עברה מספר שינויים בשנתיים האחרונות, שהובילו לניפוח התקציב

מתוך תוכנית התחקירים החדשה עם גיא רולניק בכאן 11
מתוך תוכנית התחקירים החדשה עם גיא רולניק בכאן 11

הערב (א') תעלה בכאן 11 של תאגיד השידור הציבורי תוכנית התחקירים החדשה "דוח רולניק", בהובלת גיא רולניק, ממקימי "דה מרקר" וסגן מו"ל קבוצת "הארץ", עמוס שוקן. לפי האתר הרשמי של התאגיד, התוכנית "חושפת את האינטרסים ואת הסודות של חברי מועדון ההון-שלטון שמשפיעים על החיים של כולנו".

הישראלים כבר לא נדבקים למסך הטלוויזיה. האם זה סימן טוב?
הפרסומות הזכורות והאהובות | אין כמו אמא: הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר השבוע

בפועל, התוכנית עוסקת במונופולים הגדולים והמשפיעים ביותר בעולם, ועברה מספר תהפוכות בשנתיים האחרונות עד שהגיעה לפורמט הנוכחי. לפי מידע שהגיע לידי גלובס, התוצאה היא שעלות הפקת התוכנית גבוהה במיוחד - 3.5 מיליון שקל עבור שישה פרקים בני 45 דקות כל אחד. בחישוב פשוט, כ-580 אלף שקל לפרק בהפקת "העמק".

לפי הערכות בתעשייה, עלות תוכניות תחקירים סטנדרטיות עומדת על 250-350 אלף שקל, החריגה כמובן היא "עובדה" של קשת 12, שלפי הערכות בשוק, פרק ממוצע שלה עולה כ-500 אלף שקל. הערכות אחרות מדברות על כ-600 אלף שקל לפרק ממוצע בתוכניתה הוותיקה של אילנה דיין.

גורמים בשוק עמם שוחחנו מציינים כי עלות התוכנית של רולניק גבוהה במיוחד לתוכנית בסדר גודל כזה ביחס למקובל בשוק. בתאגיד אומרים על כך שכאשר תוכנית היא עתירת פרקים, עלויות ההפקה יורדות, אך כשתוכנית כוללת מספר בודד של פרקים, העלויות שלה גבוהות יותר.

עם זאת, עדיין מדובר בעלות גבוהה במיוחד ביחס לתוכניות תחקירים, ועוד כזו שמשודרת בתאגיד השידור הציבורי, ולא בערוץ מסחרי. המשמעות היא שעלות הפרקים אינה נובעת מהחלטה של ערוץ מסחרי, אלא מתקציב התאגיד ליצירת תוכן מקורי.

השינויים שנערכו בעקבות ה־7 באוקטובר השפיעו על עלות ההפקה

כאמור, חברת ההפקה האחראית על הפרויקט היא "העמק" של יוסי ורשבסקי, לשעבר מנכ"ל עיתון "הארץ", מנכ"ל רשת 13 (עד 2020) ומוביל המיזוג בין ערוץ 10 לרשת. עורך הפרויקט הוא אבי זילברברג, שב-2017 היה אחד המועמדים הסופיים לתפקיד ראש חטיבת החדשות בתאגיד השידור. בסופו של דבר, נבחר אז ברוך שי.

התוכנית צפויה להיות משודרת מדי ערב במהלך השבוע, ובמקור היא הייתה אמורה לעסוק בשאלה כיצד הרשתות החברתיות והפוליטיקה משפיעות על החברה ומגבירות את הקיטוב ואת השנאה בין הצדדים. אחד הפרקים עסק בעניינם של שניים מהתורמים הגדולים של פורום קהלת, מה שהוביל לדיון תקשורתי בנושא ואף לקריאה של מגיש התאגיד קלמן ליבסקינד, באמצעות טורו ב"מעריב", שלא לשדר את הפרק המדובר.

בשל האירועים שפקדו את מדינת ישראל ואת אזרחיה, התוכנית עברה שינוי, והתכנים הותאמו לזוועות שהתרחשו. כך, למשל, הפרק הראשון יעסוק בתרומתן של הרשתות החברתיות העולמיות לטבח שביצע חמאס, ובשאלה כמה הן הרוויחו מכך.

בפודקאסט בהשתתפות טלי מורנו, סיפר גיא רולניק כי "זה התחיל לפני שנתיים, ולפני שנה וחצי התאגיד החליט שהוא רוצה סדרת תחקירים. יש שורה של נושאים שאני כותב עליהם שנים, והבנו שצריך להגיע עם זה לכלל הציבור בתאגיד השידור הציבורי".

רולניק שיתף כי היו כבר 12 פרקים בקנה, אך הכול השתבש. "זה התחיל עם הקרע בעם סביב השינויים המשפטיים, מה שאני קורא 'הפיכה משטרית' ואחרים 'רפורמות משפטיות'. ארגנו את הכול מחדש, היינו מוכנים לצאת באזור ספטמבר, ואז הגיע ה־7 באוקטובר, ועשינו את כל הסדרה מחדש".

מהתאגיד נמסר בתגובה כי "מתוקף חוק ועל בסיס קריטריונים מקצועיים בלבד, התאגיד משקיע מיליוני שקלים בשנה ביצירה ישראלית והפקות מקומיות - שכוללות תוכנית תחקירים, תעודה, דרמה, תרבות ובידור.

"התוכנית תוכננה לעלות לשידור לפני טבח ה־7 באוקטובר. בעקבות המלחמה, היא צולמה בחלקים נרחבים שלה מחדש, נערכה שוב ועברה את ההתאמות התקציביות והתוכניות הנדרשות נוכח האירועים". משמע, השינויים המהותיים שנעשו בתוכנית יכולים להסביר את התמחור הגבוה של התוכנית במבט כולל.

באשר לטענה כי התוכנית משודרת דווקא בשידור הציבורי, נמסר כי "מקום שידורה הטבעי של הסדרה, שספק אם יכולה הייתה למצוא מקום בערוצים המסחריים, הוא בשידור הציבורי. התוכנית אינה דוקומנטרית או עוסקת בראיונות, אלא  היא תוכנית תחקירים בה פועלים כמה מהתחקירנים המובילים בישראל. היא מתבססת על תחקיר חובק־עולם וכוללת צילומים בשורה ארוכה של מוקדים על פני הגלובוס".

את תגובתו של יוסי ורשבסקי לא ניתן היה להשיג.