עוד לא רואים את הסוף במלחמתה של ישראל נגד חמאס

איומים קיומיים ויעדים שאפתניים מצביעים על סכסוך ממושך, ללא קשר לאופן בו תסתיים הלחימה המתרחשת בימים אלה

הגבול עם עזה, סמוך לקיבוץ כיסופים, יום שני / צילום: Reuters, AMIR COHEN
הגבול עם עזה, סמוך לקיבוץ כיסופים, יום שני / צילום: Reuters, AMIR COHEN

העימות של ישראל נגד חמאס צפוי להיות ארוך - כששני הצדדים מתקשים להשיג את מטרותיהם הבסיסיות וללא נתיב ברור לסוג כלשהו של רגיעה לזמן ארוך.

ישראל נשבעה שתשמיד את חמאס כגוף פוליטי וצבאי משמעותי. חמאס מחויב למטרה ארוכת הטווח של מחיקת המדינה הישראלית.

דיווח: 80% מתוואי המנהרות של חמאס לא נפגעו 
איך הובילה טראומת יום כיפור ל"עשור אבוד" בכלכלה, ואיך להימנע מזה עכשיו? 
בית הדין בהאג דחה את הבקשה לעצור את הלחימה ברצועת עזה

מה שמונח על הכף בעל משמעות קיומית מבחינת שני הצדדים, וזה אומר שגם אם הפסקת אש תעצור את סבב הלחימה הנוכחי בעזה, המאבק בין ישראל וחמאס יימשך.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר שוב ושוב שמדינתו תמשיך במלחמתה הנוכחית בעזה עד שתשיג את ההשמדה המוחלטת של חמאס. "אין חלופה לניצחון מוחלט על האויבים שלנו", אמר נתניהו ביום חמישי.

ההתקדמות המוגבלת של צה"ל בחיסול חמאס ברצועה בינתיים ממשיכה לזרוע ספקות בישראל בשאלה האם מטרתו המוצהרת של נתניהו ניתנת להשגה מתישהו בקרוב.

הלחץ הבינלאומי עולה, להשגת הפסקת אש ממושכת שתאפשר שחרור של יותר מ⁻100 חטופים שעדיין מוחזקים בידי חמאס בעזה, וכן הגברה של משלוח הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועה.

תנאי הפסקת האש שדורשת ישראל לעומת התנאים של חמאס נותרים בלתי ניתנים לגישור, ואין וודאות לגבי השגת הסדר. כך גם לגבי השאלה אם הפסקת אש ממושכת תציין את סיום המלחמה הנוכחית או רק הפוגה בה.

הדילמה הישראלית והיתרונות של חמאס

אם לא תהיה הפסקת אש, קצינים ישראלים בכירים אומרים שהצבא צפוי להמשיך להילחם בחמאס בעזה חודשים רבים, אולי עד סוף השנה, עד שישתלט על הרצועה לגמרי.

בנקודה זו, תעמוד ישראל בפני דילמה. אם כוחות צה"ל יישארו ברצועת עזה זמן ממושך - משהו שנתניהו אמר שלא יקרה - הם עלולים להפוך למטרה של התקוממות ממושכת.

אם ישראל תצא מעזה במהירות, חמאס יוכל להשתקם ולחזור ככוח השולט בפועל ברצועה. מניעת תוצאה כזו תצריך ישות מושלת חדשה, שתוכנס במהירות ותזכה לתמיכה מאוכלוסיית עזה וכן מישראל ומשחקנים חיצוניים אחרים. תסריט כזה לא נראה סביר.

בעשורים האחרונים, הצבאות הסדירים של מדינות תעשייתיות התקשו למגר לחלוטין כוחות גרילה מתמרדים שיש להם שבריר מהמשאבים של הצבאות. ארה"ב ובנות בריתה המערביות נכשלו במיגור הטליבאן ובבניית ממשלה אלטרנטיבית יציבה באפגניסטן למרות 20 שנה של ניסיונות.

לחמאס כמה יתרונות בעזה שלא היו לארגונים חמושים אחרים בעת האחרונה.

"חמאס נהנה מרמה גבוהה של עצמאות כמעט 20 שנה בפיתוח יכולותיו בשטח מוגבל ועם אוכלוסייה שהייתה לגמרי תחת שליטתו", אמר עופר פרידמן, חוקר לימודי מלחמה בקינגס קולג' בלונדון.

"הארגון התכונן למלחמה מתוך ידיעה בדיוק איפה היא תתרחש, ויכול להשתמש ברשת המנהרות ובכוחו לשלוט ולכפות דברים על אוכלוסיית עזה לטובתו", אמר פרידמן. "כל זה הופך את היעד (של השמדת חמאס) קשה יותר מפרספקטיבה צבאית".

מומחים אחרים מסכימים שהמטרה המרכזית של ישראל בעזה תהיה קשה להשגה בקרוב, אפילו אם כוחות צה"ל יכבשו את כל שטח הרצועה.

"חמאס הוא מותג פוליטי שיכול לבנות את עצמו מחדש"

"אלא אם אוכלוסיית עזה תימחק או תגורש, מאד סביר שחמאס ישרוד בצורה זו או אחרת", אמר חוסיין איביש, חוקר במכון מדינות המפרץ, מכון מחקר מוושינגטון.

"אם חמאס היה רשימה של אנשים או ציוד, היה אפשר להשמיד אותו", אמר איביש. אבל חמאס הוא מותג פוליטי שיכול להחליף את החמושים והמנהיגים שלו ולבנות עצמו מחדש, אמר.

היעד ארוך הטווח של ארגון הטרור האיסלאמיסטי להחליף את ישראל במדינה פלסטינית על השטח שבין נהר הירדן לים התיכון נראה אפילו יותר מופרך. חמאס עצמו הכיר באופן משתמע בכך, כששינה את האמנה של הארגון ב­⁻2017, והסיר את הקריאה הגלויה להשמדת ישראל ובמקום זה דרש מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון ובעזה.

עם זאת, המנהיג של חמאס ברצועת עזה והמוח מאחורי מתקפת 7 באוקטובר, יחיא סינוואר, אמר שהסכם על דו קיום של שתי מדינות לאורך גבולות 1967 לא יהיה הפתרון ההיסטורי האולטימטיבי. במקום זה, אמר סינוואר, זה יהיה שלב ביניים, שיימשך אולי דור או יותר אבל בסופו של דבר יסתיים במדינה פלסטינית על כל השטח.

מבחינת סינוואר, המאבק המזוין נגד ישראל נועד לחזק את עמדת המיקוח של הפלסטינים בדיונים עתידיים, וכן להפוך את חמאס למובילת הלאומיות הפלסטינית.

עבור רוב הישראלים, עם זאת, הברוטליות של התקפות 7 באוקטובר ניפצה כל אמונה שניתן להתייחס לחמאס כשחקן פרגמטי הפתוח לסיום הסכסוך הישראלי⁻פלסטיני.

"באופן יסודי, הם לא מחפשים הסדר איתנו, הם רוצים לסלק אותנו", אמר אייל חולתא, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי. "ואם הם צריכים לשחוט את כולנו בשביל זה, הם יעשו זאת".

חולתא אמר שהוא מקווה שיקומו דמויות יותר מעשיות וישתלטו על חמאס אם ההנהגה הנוכחית סביב סינוואר תחוסל. בינתיים, כוחות ישראליים לא הצליחו לאתר או לחסל את המנהיגים הבכירים של חמאס בעזה.

איום קיומי למדינת ישראל?

חמאס, שעל פי הערכות היו לו כ⁻30 אלף מחבלים חמושים וכמה אלפי רקטות לפני המלחמה, חלש מכדי לאיים על קיומה של ישראל, שנותרת הכוח הצבאי החזק ביותר במזרח התיכון.

עם זאת, הסכסוך הנרחב יותר נגד חמאס וארגונים אחרים המתנגדים לישראל, כולל חיזבאללה בלבנון והמשטר האיסלאמיסטי באיראן התומך בו, נראה כקיומי מבחינת ישראל בגלל שמצבורי הנשק והמטרות הרדיקליות של ארגוני הטרור מאיימים על יכולתה של ישראל לאפשר לאזרחיה לחיות בביטחון.

הדעה הזו מחזקת את הנחרצות הישראלית להמשיך במערכה ממושכת נגד חמאס ויריבים אחרים, אפילו במחיר כואב של אבדות ישראליים ונזק כלכלי. במדינה שעדיין נמצאת בטראומה מהברוטליות של מתקפת 7 באוקטובר, רוב ברור של דעת הקהל תומך בהמשך המלחמה בעזה, אפילו כשהחששות גוברים לכך שהיא הופכת לביצה של חול טובעני.

ביום שני, ישראל ספגה את כמות האבדות הגדולה ביותר ביום אחד מאז תחילת המלחמה: 24 חיילים נהרגו, מתוכם 21 בתקרית אחת של קריסת בניין שהחיילים היו עסוקים במלכוד לקראת הריסה בפיצוץ. האירוע העלה את מניין החיילים שנהרגו בעזה ל­⁻221, כ­⁻10% מכלל החיילים שנהרגו עד כה בלחימה ברצועה.

חמאס הרג כ­⁻1,200 אנשים, רובם אזרחים, במתקפה ב⁻7 באוקטובר נגד דרום ישראל. יותר מ⁻25 אלף אנשים נהרגו בעזה מתחילת המלחמה, על פי גורמי הבריאות הפלסטיניים. ברשויות הבריאות בעזה, שאינן מבחינות בין חמושים לאזרחים, טוענים שרוב ההרוגים הפלסטינים הם נשים וילדים.

כוחות צה"ל פגעו פגיעה קשה בזרוע הצבאית של חמאס. אבל סוכנויות המודיעין של ארה"ב מטילות ספק בטענה של ישראל שחיסלה 9,000 מחבלים וחושבים שישראל רחוקה מהיעד שלה להשמיד את הכוחות הצבאיים של חמאס.

למרות הניצחונות הטקטיים של ישראל נגד חמאס בעיר עזה, חאן יונס ובמקומות אחרים, לישראל קשה יותר לחסל את מחבלי הארגון ממה שקיוותה כשהחלה במתקפת הנגד שלה אחרי התוקפנות של חמאס בתחילת המלחמה.

הפצצות אוויריות נרחבות של החלק הצפוני של רצועת עזה השמידו אזורים עירוניים נרחבים, הרגו אלפי אזרחים וגרמו לעקירתה של רוב האוכלוסייה. ישראל אומרת שפירקה את גדודי חמאס בצפון הרצועה ככוח צבאי מאורגן.

מנהרות רבות, ארוכות ומסועפות

תאי התנגדות ממשיכים להתקיים בעיר עזה ובחלקים אחרים מצפון הרצועה. חוליות קטנות של מחבלי חמאס ממשיכות לארוב לכוחות הישראליים, ומשתמשות ברשת המסועפת של מנהרות כדי להסתתר ולנוע מתחת לשטח הרצועה. למרבה התסכול הישראלי, חמאס ממשיך גם לירות רקטות נגד ישראל, אם כי רק מעת לעת.

כשישראל הסיגה חטיבות שלמות מצפון רצועת עזה, החל חמאס לשוב לאיזור. בדרום הרצועה, המשימה של צה"ל אפילו יותר קשה בגלל שכמעט 2 מיליון אזרחים פלסטינים שנמלטו מבתיהם נדחסו לחלק הזה של רצועת עזה.

מה שמסבך את המאמצים הישראליים בעזה הוא עצם הגודל של רשת המנהרות של חמאס. כוחות צה"ל מתקשים באמת לטהר את חמאס מכל האיזורים העירוניים עליהם השתלטה ישראל מעל פני הקרקע. המנהרות כל כך רבות, ארוכות ומורכבות שהמאמצים הגדולים ביותר של ישראל להפציץ אותן, להציף אותן או להילחם בתוכן בינתיים הצליחו להשיג רק התקדמות חלקית.

אפילו חיסול סינוואר או מנהיגים אחרים של חמאס בעזה אינו צפוי לחסל את הארגון כאיום צבאי, בגלל שמבנה הכוח של חמאס מבוזר ואינו ממוקד באדם אחד בודד, על פי טהאני מוסטפא, אנליסטית בכירה ב⁻International Crisis Group.

התנקשויות קודמות, כולל החיסולים הממוקדים לאחרונה של סגן המנהיג הפוליטי של חמאס סאלח אל⁻ערורי בביירות, גם הם לא הצליחו להפריע לפעילות הארגון, וחמאס התחזק מבחינה פוליטית בקרב הפלסטינים בעקבות המלחמה, אמרה מוסטפא.

מוסטפא אמרה שחמאס לא מגדיר ניצחון במונחים צבאיים אלא במונחים של ההשלכות הדיפלומטיות והפוליטיות של המלחמה. "ומבחינה זו, אני חושבת שחמאס מצליח מאוד", אמרה.