רכב סיני | ניתוח

הטרנד החם של ענף הרכב מתמודד עם איום חדש ולא צפוי

למרות המלחמה, כ־35 אלף כלי רכב חדשים צפויים לעלות על הכביש בינואר, בהובלת חשמליות מתוצרת סין • מבול המותגים החדשים מגדיל את התחרות וכתוצאה מכך את ההנחות והמבצעים, אך בטווח הארוך כלל יבוא הרכב מסין לישראל נמצא תחת איום מצד הרגולטורים באירופה

מכוניות חדשות ממתינות בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות ממתינות בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

ענף הרכב הישראלי צפוי להתחיל את שנת המכירות 2024 בתנופה מכובדת - בהתחשב בנסיבות. אמנם הנתונים לא יהיו קרובים לינואר אשתקד, שבו נמסרו מעל 47 אלף כלי רכב חדשים, אבל הציפייה היא שהחודש יעלו על כבישי ישראל כ־30־35 אלף כלי רכב. זה נתון מרשים לאור העובדה שישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה ובמצב של חוסר ודאות במשק.

השבוע בענף הרכב | במשרדי הממשלה בוחנים להטיל מס חדש על רכבים חשמליים. אלה הפרטים
שאלות ותשובות | למה באוצר דוחפים תשלום מס על כל קילומטר ברכב חשמלי
בלעדי | אגד ודן התנגדו לעצירת הדיבידנדים והן לא יקבלו מהמדינה פיצויים בגין המלחמה

חלק גדול מכלי הרכב החדשים שצפויים להימכר בינואר וכנראה גם בפברואר, הם חשמליים. בענף מעריכים ששיעורם מכלל המסירות ינוע בינואר בין 20% ל־30%, ויש לכך כמה סיבות טובות. הראשונה היא שמחירי הדלק מטפסים במהירות וכנראה שהם יישארו גבוהים בעתיד הנראה לעין, בשל איום החות'ים על נתיבי השיט בים האדום והחששות מהתרחבות המלחמה.

בנוסף, מחירי רוב הדגמים החשמליים בשוק עדיין לא משקפים את עליית מס הקניה בינואר, בשל הצבירה של מלאים גדולים לפני עליית המס. ולבסוף, מתווה "המס הירוק" החדש שפרסם האוצר במסגרת התקציב מבטיח זינוק במיסוי ובמחירים של כלי הרכב החשמליים החל מתחילת 2025, ואיתה גם עליה מקבילה במחירי הרכב החשמלי המשומש, לפחות על הנייר. מעין "השקעה נושאת תשואה מובטחת" בחסות הממשלה.

ריבוי שחקנים חדשים

הסיבה המרכזית להאצת המכירות בינואר היא הזינוק בהיצע המותגים והדגמים החשמליים מתוצרת סין בטווח המחיר של כ־150 עד 350 אלף שקל, שנרשם בחודשים האחרונים.

 

להלן רשימה של השחקנים הסינים החדשים בפלח, שהושקו בארץ מאז נובמבר 2023 והצטרפו להיצע הקיים: XPENG עם שני דגמים; NIO עם שני דגמים (ובקרוב יצטרפו עוד שניים); "סמארט" עם דגם אחד ועוד אחד בקרוב; ZEEKR עם שני דגמים; NETA, שתנחת עד סוף החודש עם קרוס־אובר חשמלי; BYD, שנכנסת בימים הקרובים לשוק עם מכונית סדאן/מנהלים חשמלית; וצ'רי, שנכנסת החודש לראשונה לפלח החשמלי עם קרוס־אובר משפחתי.

כל אחד מהם נחוש להציג ליצרן הסיני נתוני חדירה ראשוניים מרשימים, וזו משימה לא קלה בהתחשב בכמות המתחרים החדשים, ובמהלכי המגננה של המותגים "הוותיקים". התוצאה, שכבר מורגשת, היא מבול של קמפיינים פרסומיים והשקעות, שיוצרים "רעש" שיווקי מחריש אוזניים וממקדים את תשומת הלב הציבורית בפלח החשמלי.

על הדרך "הרעש" גם מנטרל את האפקטיביות של "החדשות השליליות", כמו למשל הגזירות שהופיעו בתקציב האחרון ובהן ביטול הטבת האגרה השנתית לרכב חשמלי בינואר 2025 והטלת מס נסועה ב־2026.

במקביל, רוב היבואנים, ולעיתים גם היצרנים עצמם, מגלים כרגע נכונות לספוג ירידה ברווחיות שלהם בטווח הקצר כדי לבסס את החדירה בישראל או להגן על הנתח הקיים שלהם. זה מתבטא בשלל הנחות ומבצעים גלויים וסמויים, וכן עבודה נמרצת מול ציי הרכב בליווי הנחות מוסדיות עמוקות. אנחנו מתחילים לראות גם השלמה עם "קניבליזציה" של דגמים אחרים "בתוך הבית". כלומר מצב שבו היבואן לוקח מכירות ממותגים ודגמים מבוססים שלו עצמו כדי לבסס את החדירה של המותג החדש.

הלקוחות נהנים, בינתיים

קרבות שיווקיים עזים כאלה הם בדרך כלל טובים ללקוחות. זהו שינוי מהותי לאחר השנתיים האחרונות, שהתאפיינו במחסור מתמשך באספקת רכב בשל "משבר הצ'יפים", וכתוצאה בזמני המתנה ממושכים וביטול הנחות.

אבל המצב הזה עשוי להיות זמני. יבואני כלי רכב שמיוצרים בדרום מזרח אסיה כבר מתחילים לסבול משיבושי אספקה עקב ההתקפות בים האדום. תדירות ההגעה של ספינות הובלת הרכב ממזרח אסיה לישראל ירדה לאחרונה משלוש־ארבע פעמים בחודש לפעם אחת בחודשיים, והמצב עשוי להחמיר אם תתרחב התופעה של שלילת הביטוח הבין־לאומי מספינות שמובילות סחורה לישראל מהמזרח, אפילו בעקיפין דרך יעד ביניים באירופה.

המצב אמנם לא מצנן את ההתלהבות של המותגים הסינים החדשים ושל היבואנים לרשום ביצועי מכירות מרשימים בישראל. אבל אם המשבר הלוגיסטי יהיה ממושך, זמני ההגעה של המלאים הבאים יהיו ארוכים מאד ותנופת המכירות "תתקרר" ברבעון הבא.

בטווח הארוך יותר קיים עוד איום אסטרטגי על תנופת החדירה של מותגי הרכב חשמלי מסין לישראל. כידוע, ניתן לייבא לישראל רק כלי רכב שעומדים בתקינה האירופאית או הצפון האמריקאית. ממשל ביידן חסם בשנתיים האחרונות את יבוא כלי הרכב הסינים לארה"ב כך שהאופציה הזו ירדה מהפרק.

"חשד למדיניות היצף"

אירופה הייתה עד לאחרונה יעד יצוא נחשק עבור כל יצרן רכב חשמלי מסין, שרוצה להותיר חותם או לפחות לגזור קופונים באמצעות הנפקה בשוק ההון. אבל גם אירופה הופכת כיום בהדרגה ל"טריטוריה עוינת" עבורם.

המלחמה מתנהלת בכמה חזיתות. בספטמבר אשתקד הודיעה הנציבות האירופאית על התחלת חקירה "בחשד למדיניות היצף" נגד יצרני רכב סינים שפועלים באירופה. מאז הספיקו חוקרי האיחוד לאסוף מסמכים ומידע רב, והחודש הם לקחו את החקירה למפעלי ייצור הרכב בסין עצמה.

תוצאות החקירה האירופית יתפרסמו בסוף השנה, ואם יוכח שכלי רכב סינים שנמכרים באירופה אכן זוכים לסבסוד מממשלת סין, הם עלולים להיקנס בהיטלים כבדים.

נציין, שגם לאירופה יש הרבה מה להפסיד אם תפתח "מלחמת רכב" מול סין. רק השבוע שיגר שגריר סין באיחוד איום ברור ואמר כי "גם אירופה מסבסדת חברות שלה ואם תיערך חקירת נגד סינית בנושא היא תקיף תחומים רבים". אבל בינתיים נראה שהאירופאים לא נסוגים מהחקירה.

חזית נוספת היא מדיניות הסבסוד "הלאומנית" החדשה של צרפת לרכב חשמלי, שנכנסה לתוקף בתחילת ינואר. על פיה נמדדת הזכאות של דגם חשמלי כלשהו לסובסידיה ממשלתית בהתאם לפליטה בכל מחזור החיים שלו, כולל הפקת חומרי גלם, הייצור וההובלה. ברור, שבתנאים כאלה הסינים מקופחים, ואכן ברשימת הדגמים הזכאים לסבסוד שפורסמה החודש בצרפת אין ולו גם דגם חשמלי אחד.

"המסמר האחרון" הוא ההחלטה של גרמניה לבטל החל מינואר את כלל הסבסוד הממשלתי לרכב חשמלי. זוהי אמנם השפעה רוחבית אבל היא עדיין מכבידה במיוחד על יצרנים צעירים מסין, שאין להם "כיסים עמוקים".

כתוצאה, ליצרן רכב חשמלי מסין שתכנן להשקיע בשנים הבאות הון עתק בתקינה אירופאית לדגמים חשמליים חדשים בעתיד, ובהקמת תשתית שיווקית ברחבי היבשת, יש רק שלוש דרכים לשרוד את המתקפה: להקים מפעל ייצור באירופה בעלות של מיליארדים; לממן מכיסו את הסובסידיות הממשלתיות שנעלמו; ולסגת מאירופה. כך או כך ברור שאם יצרנים סינים ייסוגו מאירופה לא תהיה המשכיות לשיווק שלהם גם בישראל, ושיטפון המכירות של סיניות החשמליות בתחילת השנה עלול להפוך לזרזיף דק בהמשך.