מדוע קפצה מניית ערד השקעות, ומה צפוי לזו של ישרס אחזקות

פיצול עסקיו הבורסאיים של שלמה איזנברג היטיב בינתיים עם בעלי מניות החברה שבשליטתו • מדוע זה קרה ומה צפוי בימים הבאים

שלמה אייזנברג / צילום: תמר מצפי
שלמה אייזנברג / צילום: תמר מצפי

איש העסקים שלמה איזנברג הצליח לבצר בשנים האחרונות את שליטתו בערד השקעות (כ־45% מהמניות), חברת החזקות השולטת בחברות הציבוריות מלם תים (הפועלת בתחום שירותי המחשוב) וישרס (נדל"ן). זאת בעקבות שתי עסקאות גדולות שבהן מכרו את החזקותיהם שותפיו ההיסטוריים לשליטה בחברה.

מחנן מור, דרך דודו זבידה ועד הרגולטור: כולם יהיו חלק ממחדל החוב הבא 
הראל הודיעה: מוותרת על רכישת ישראכרט 

בשנת 2019 מכרה שושנה (רוזה) גזונדהייט את החזקותיה במניות ערד (כ־27% מההון) לגופים מוסדיים תמורת כחצי מיליארד שקל, וביוני 2023 מכרה גם משפחת שפיצר את החזקותיה (16% מההון) תמורת 407 מיליון שקל. רוב המניות באותה עסקה נמכרו לחברת הביטוח כלל ואת היתרה קנתה ערד עצמה.

כעת איזנברג התפנה לסדר מחדש את החזקותיו, באמצעות מהלך לפיצול ערד השקעות לשתי חברות. בעקבות הפיצול שהושלם השבוע תמשיך ערד להחזיק במניות השליטה במלם תים, כשהחברה שפוצלה ממנה, ותיקרא ישרס אחזקות, תחזיק במניות השליטה בישרס הבורסאית ובמפעל חסין אש בבאר שבע (חברה פרטית).

המשקיעים מעריכים את ערד ביתר

במסגרת הפיצול כל מי שהחזיק מניה של ערד קיבל בנוסף גם מניה אחת של ישרס אחזקות. ביום שני השבוע זינקה מניית ערד בבורסה ב־26%, כאשר החלה להיסחר במתכונתה החדשה והמצומצמת. הסיבה לזינוק היא שהשווי החשבונאי שניתן לערד בפיצול היה נמוך מהשווי הכלכלי שמציב לה השוק, גם בנטרול הדיסקאונט המובנה שמקבלות חברות החזקות.

מלם תים נסחרה ביום שני לפי שווי שוק של כ־1.1 מיליארד שקל. ערד מחזיקה ב־65% ממניותיה, כך שהשווי התיאורטי של ההחזקה עומד על כ־700 מיליון שקל. אלא שבפיצול קיבלה "ערד החדשה" שווי שהיווה כ־14% בלבד מזה של ערד "המקורית" (שעמד על כ־2.8 מיליארד שקל). תמחור זה גזר לה שווי של כ־400 מיליון שקל בלבד. המשקיעים כאמור מעריכים אותה בהרבה יותר והם הקפיצו את המניה לשווי חברה של כ־494 מיליון שקל.

הצד השני של המשוואה הוא חברת ישרס אחזקות, שצפויה להתחיל להיסחר בימים הקרובים. אם השווי של ערד גבוה יותר מכפי שתומחרה בפיצול הרי שהצפי הוא שכאשר תחל ישרס אחזקות להיסחר, המניה תרד ותאזן את העלייה של ערד. שווי השוק של החזקת ישרס אחזקות בישרס הבורסאית (61% מהמניות) עומד על כ־2.5 מיליארד שקל, בעוד שבפיצול היא תומחרה בכ־2.4 מיליארד שקל.

רמז על הצפוי במניית ישרס אחזקות ניתן אולי לקבל מהמקרה של פז, שבחודש אוגוסט האחרון פיצלה את בית הזיקוק אשדוד בז"א). מניית פז זינקה ב־18%, וכמה ימים לאחר מכן החלה מניית בז"א להיסחר וצללה ב־30%.

אגב, בעל השליטה בקבוצה, שלמה איזנברג, מחזיק בנפרד מחברות ההחזקה גם באופן ישיר בעוד נתח משמעותי בשתי החברות שבשליטתן: ב־15% ממניות מלם תים וב־11% מההון של ישרס.