הראל הודיעה: מוותרת על רכישת ישראכרט

ההתנגדות של רשות התחרות לביצוע העסקה הביאה את חברת הביטוח להודיע כי היא יורדת מרכישת חברת כרטיסי האשראי • בכך הראל מוותרת על זכותה לפנות לבית הדין ולקבל ארכה של שנה למיצוי ההליך המשפטי • בן המבורגר: "מאוכזבים עמוקות מהחלטת רשות התחרות, הליך משפטי צפוי להימשך שנה-שנה וחצי אשר במהלכם לא נוכל להשתמש בכספי ההשקעה"

סגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות, בן המבורגר, ומנכ''ל קבוצת ישראכרט, רן עוז / צילום: יח''צ, תמי בר שי
סגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות, בן המבורגר, ומנכ''ל קבוצת ישראכרט, רן עוז / צילום: יח''צ, תמי בר שי

עסקת הראל-ישראכרט ירדה סופית מהשולחן. חברת הביטוח הודיעה לישראכרט כי היא לא מתכוונת להמשיך לפעול לאישור עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי, במה שלמעשה סותם את הגולל על העסקה.

שנה וחצי אחרי שברקת פרש: הוקמה ועדה לאיתור ממונה של שוק ההון 
מתווה ההסדר שנועד להקטין את חובות חנן מור ביותר מ-2 מיליארד שקל 

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה רשות התחרות לשני הצדדים שהיא מתנגדת לעסקה. כעת עדכנה הראל כי דירקטוריון החברה החליט שלא לעשות שימוש בזכות של החברה להאריך את המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים למיזוג עם ישראכרט, כלומר היא בחרה שלא להגיש ערר על החלטת רשות התחרות.

בהראל הסבירו את ההחלטה בפרק הזמן הארוך אשר צפוי לקחת הליך הערר בבית הדין לתחרות, זאת בנוסף לשנה שכבר חלפה ממועד החתימה על העסקה ועד למועד פסילתה ע"י רשות התחרות. הם מתבססים בין היתר על הליך הערר במיזוג בנק אגוד לתוך מזרחי טפחות שארך שנה וחצי.

"האמנו בעסקת ישראכרט ודבקנו בה גם לאחר שפרצה המלחמה", אמר עם קבלת ההחלטה סגן יו"ר הראל, בן המבורגר. "שניים משלושת הרגולטורים אישרו ובירכו על העסקה ואנו מודים להם על האמון בקבוצה. לצערנו, רשות התחרות החליטה להתנגד לעסקה זמן לא רב לאחר שאישרה את מיזוג כלל-מקס, עסקה דומה במהותה. אנו מאוכזבים עמוקות מהחלטת רשות התחרות. האמנו כי המיזוג בין החברות הינו לטובת הראל ובעלי מניותיה וכמובן יעניק יתרונות לצרכנים, יחולל תחרות מול הבנקים ובכך יסייע להפחתת יוקר המחיה בישראל. לצערנו רשות התחרות התעלמה מהיתרונות המובהקים לציבור בעסקה והתמקדה בסיכונים תיאורטיים בלבד אשר הובילו אותה לקבל החלטה שגויה מהיסוד".

בהתייחסו להחלטה שלא להגיש ערר, אמר המבורגר: "לאחר התלבטות ממושכת החלטנו שלא להגיש ערר על ההחלטה. אנו סבורים כי לו היינו מציגים את עמדתנו באופן מלא בפני בית הדין, היה בית הדין משתכנע בצדקתנו. עם זאת, הליך משפטי שכזה צפוי להימשך שנה-שנה וחצי אשר במהלכם לא נוכל להשתמש בכספי ההשקעה שיועדו לישראכרט לביצוע השקעות אחרות. לכן, החלטנו בכאב לוותר על הערר ולהפנות את משאבינו לכיוונים חדשים״. בהראל מתכוונים להשתמש ביתרת הנזילות שהתפנתה בחברת האחזקות - 3.2 מיליארד שקל - לביצוע השקעות אחרות.

"הראל כיום היא קבוצת הביטוח והפיננסים הנזילה ביותר, בפער אדיר ממתחרותיה, עם יתרות נזילות פנויות להשקעה בחברת האחזקות בסך של כ-3.2 מיליארד שקל. נזילות זו תאפשר לנו לנצל הזדמנויות בשוק ההון בשנה הקרובה ולבצע השקעות ערך בארץ ובעולם שיגוונו את מקורות הרווח של הקבוצה".

האם הפניקס או מנורה מבטחים יקפצו על המציאה?

הסיבה המרכזית בה נקבו ברשות היא דומיננטיות של הראל בשני מוצרי ביטוח בריאות וחשש כי מידע שהיא מחזיקה בנושא יעבור לידי ישראכרט ולהפך.

על פניו, עצם ההמלצה של הרשות לא הפתיע לאחר שהודיעה בעבר שבכוונתה להתנגד לעסקה ואף ערכו שימוע לבכירי הראל וישראכרט. בשני הגופים לא הצליחו לשכנע את רשות התחרות בנושא העברת המידע, למרות שרשות שוק ההון, הרגולטור האחראי על תחום הביטוח, הציב שורה של מגבלות שנועדה להבטיח שימוש לא ראוי במידע.

כך, נראה שהדומיננטיות של הראל, באופן ספציפי, היא הבעיה של רשות התחרות, ויתכן כי אישור יינתן לחברת ביטוח אחרת. זאת כמובן לאור האישור שניתן לכלל ביטוח לרכוש את מקס, וכן ההחלטה של שר האוצר לאפשר לגופים מוסדיים לרכוש את חברת כרטיסי האשראי השלישית - כאל, ישירות מידיו של בנק דיסקונט.

כעת, כשהראל יצאה מהתמונה, שתי רוכשות פוטנציאליות, אם העסקה לא תצא לפועל, הן המתחרות שלה בענף הביטוח - מנורה מבטחים והפניקס. השתיים שמחכות להתפתחויות בעניין, כבר מעורבות עמוק בתחום האשראי, שהפך למנוע הצמיחה של חברות כרטיסי האשראי, בעיקר כשההכנסות מפעילות הליבה של אותן חברות, הסליקה והנפקות הכרטיסים, במגמת קיטון.

מישראכרט נמסר: "קיבלנו הבוקר את הודעת הראל על החלטתה שלא להאריך את תקופת ההסכם. מבחינתנו אין שינוי בתוכניות, לרבות אסטרטגית הצמיחה אשר מיושמת בהצלחה בשנה האחרונה. פנינו להמשך יצירת ערך עבור כלל מחזיקי העניין שלנו, כפי שעשינו עד כה".