אחרי הפיצול הגדול ב"גוגל של רוסיה": מה יישאר מפעילות יאנדקס בישראל?

זרועותיה של יאנדקס בישראל מחשבות מסלול מחדש בעקבות הפיצול ממנוע החיפוש הרוסי • יאנגו מחפשת שרת נתונים חדש באירופה, ומנהלת מגעים לעסקת מניות עם שופרסל בהיעדר ערוצי מימון • ספקית הענן נביוס צפויה דווקא להרוויח מניתוק הקשר עם רוסיה

ארקדי וולוז׳ / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
ארקדי וולוז׳ / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

יאנדקס, חברת האם לשעבר של מנוע החיפוש הגדול ברוסיה, נמצאת בעיצומו של ארגון מחדש מתמשך בעטיה של הפלישה הרוסית לאוקראינה. הפסקת המסחר במניית החברה בניו יורק, מכירת שירות החדשות לחלק ממכונת התעמולה של פוטין, והסנקציות שהוטלו על בכירים - בכלל זה על המייסד ארקדי וולוז' שמתגורר בישראל - היוו את אות הפתיחה למערכת של ארגון ובנייה מחדש שלא הסתיימה עד היום, ועשויים עוד לשנות את פעילות החברה בישראל. 

קבוצת משקיעים רוסית רכשה 95% מעסקי יאנדקס בחצי המחיר

עד המלחמה באוקראינה הייתה יאנדקס בישראל אחת מחברות האינטרנט הצומחות במדינה, שמפעילה שירות משלוחי מכולות מצליח, כזו שגם מחזיקה בפיילוט שליחים רובוטיים עם עיריית תל אביב, בעלת שירות ענן צומח בעל מותג מוכר ואיכותי, ומרכז פיתוח שבו מפותחות טכנולוגיות קצה שסייעו לענקית הרוסית להתחרות באמזון, גוגל ומיקרוסופט בשירותי מערכות מידע ואבטחת מידע.

שנתיים אחרי, יאנדקס היא חברה מפוצלת לחלקים, כמה מהם נמצאים על המדף, אחרים שינו את שמם כדי לנתק כל קשר עם רוסיה, והיא כעת מנסה לבחון את זהותה מחדש. המנצח הגדול בפיצול הוא הקרמלין, שהחזיר לעצמו שליטה פיננסית וניהולית במרבית פעילויות החברה, בעיקר אלה שחשיבותן לתודעה הציבורית כה גדולה.

תעודת זהות

יאנדקס ישראל

תחום עיסוק: קמעונאות (יאנגו) ופיתוח ענן ורובוטיקה (נביוס)

היסטוריה: יאנדקס נכנסה לישראל לראשונה ב־2014 עם רכישת הסטארט-אפ קיטלוקייט, חברה שסיפקה טכנולוגיית מיקום לשירותי האינטרנט שלה ברחבי העולם. ב־2018 השיקה בישראל את שירות המוניות יאנגו והוסיפה בהדרגה שירותים לצרכן

עובדים: כ־600, בת"א

פירורי זהב

על מנת לקבל את הפירורים שנותרו - כמו פעילות מחשוב הענן והבינה המלאכותית - נאלצו בעלי המניות בחברת האם, יאנדקס NV, לוותר על נכסי מפתח כמו מנוע החיפוש, שירות הפרסום המקוון של יאנדקס ועסקי הקמעונאות שלה: שירות השליחים יאנגו דלי ושירות המוניות יאנגו. את כל אלה מכרו בעלי המניות בחברת האם לקבוצת משקיעים רוסית בתמורה לכ־5 מיליארד דולר בלבד, מחצית מהשווי ההוגן של החברה כיום. בסוף 2021, יאנדקס נסחרה בשווי של 30 מיליארד דולר.

הסיבה ל"הנחה" במחיר היא התעקשות הקרמלין להפחית בשווי חברות הממוקמות במדינות שעוינות אותה - הולנד במקרה זה. מעסקי המפתח של יאנדקס יהנו מעתה משקיעים רוסים בלבד - באמצעות קרן של חברי ההנהלה בחברה וכן קרן של חברת הנפט הרוסית לוקאויל, החברה השנייה בגודלה במדינה, נוסף על קבוצת משקיעים פרטיים, כמה מהם בכירים במערכת הפיננסית והפוליטית הרוסית, אשר נמסר עליהם במפורש כי אינם נתונים לסנקציות.

"זה בדיוק מה שרצינו להשיג לפני שנים כאשר יאנדקס היתה נתונה לאיום השתלטות בידי חברות המחשוב המערביות", אמר אנטון גורלקין, ראש ועדת המידע בפרלמנט הרוסי. "יאנדקס היא יותר מחברה - היא נכס לכלל החברה הרוסית".

את שאר העסקים שנותרו בחברה - עסקי הענן, הבינה המלאכותית, הרכבים האוטונומיים והחינוך - שאחראים על 5% מהכנסות החברה בלבד, תקבל מי שהייתה בעבר חברת האם של יאנדקס, החברה ההולנדית YandexNV שככל הנראה צפויה לשנות את שמה על מנת להרחיק עצמה מהקשר לרוסיה.

בין בעלי המניות שלה גם מייסד יאנדקס, ארקדי וולוז', שמתגורר בישראל מ־2014 ואף מחזיק באזרחות. עבורו, העסקה מספקת מספר הזדמנויות: היא תשחרר אותו מעשיית עסקים עם רוסיה וכך תסייע לו בבקשתו להסיר את הסנקציות שהוטלו עליו על ידי האיחוד האירופי, וכן תפקיד בידי החברה שהוא בעל מניות בה את העסקים שהוא תופס כעתיד הטכנולוגיה: ענן, בינה מלאכותית ותחבורה אוטונומית. 

מכונית אוטונומית של YANDEX / צילום: איל יצהר
 מכונית אוטונומית של YANDEX / צילום: איל יצהר

תושבותו של וולוז' היא אחת מהסיבות שבגללה הפכה הזרוע הישראלית לחלק כה משמעותי ביאנדקס, ולכן מעסיקה החברה כיום מאות אנשים בתל אביב. כשהגיע לפה חלם להפוך את ישראל למוקד מרכזי לפיתוח הטכנולוגיות שיניעו את יאנדקס של העתיד. עם פרוץ המלחמה עוד חשבו בחברה להעביר לישראל פעילויות רבות כדי לקלוט מהנדסים שביקשו לברוח מרוסיה. אלא שעם הפיצול אי הוודאות גדל וכל אחת מהפעילויות שנותרו בישראל מחשבת את מסלולה מחדש. 

צומת דרכים ליאנגו

פעילות הקמעונאות של יאנדקס, שמעסיקה 500 עובדים בישראל, נמצאת כיום בצומת דרכים: לאחר כארבע שנים של חילופי הנהלה ושינויים אסטרטגיים, שכללו בין השאר גם את סגירת השירות יאנגו דליברי - משלוחים עבור עסקים קטנים ובינוניים, ושירות הקורקינטים ווינד - לצד ההצלחה היחסית של שירות משלוחי המכולת דלי, נותרה הפעילות ללא זרוע פיננסית שהיא יכולה להישען עליה. 

עד כה הייתה הפעילות הישראלית של יאנגו חלק מיאנדקס אירופה, וכעת כאשר זו הפכה לחברה נפרדת שוקלים בחברה את הדבר הבא. ראשית מחפשים בחברה אתר חדש לנהל בו את הנתונים מחוץ לרוסיה - לאחר שהשרתים בפינלנד והולנד פוצלו ממנה.

שנית, החברה מנהלת זה זמן מה מגעים להשקעה מצדן של חברות ישראליות. לאחר שיחות עם רמי לוי שלא הבשילו, כעת מתנהל משא ומתן עם שופרסל לעסקה שבמסגרתה תזרים שופרסל ליאנגו כמה מיליוני דולרים בתמורה למניות בחברה. יחד עם זאת, יאנגו צפויה לשמור על עצמאותה ועל המותג שלה - יאנגו דלי - גם אם העסקה עם שופרסל תבשיל. כלל המניות שתקבל שופרסל במקרה כזה לא יעלה על 50%. 

מיאנגו נמסר: "השינויים במבנה יאנדקס העולמית לא משפיעים כלל על חברת יאנגו ישראל. כפי שכבר ידוע, יאנגו נמצאת בתהליך הפיכה לחברה עצמאית ומנתקת את קשריה עם יאנדקס. יאנגו העולמית לא תנוהל מרוסיה. יאנגו ישראל וכל חברות הקבוצה הן חברות ישראליות הרשומות בישראל, מתנהלות בישראל על ידי צוות ישראלי וכפופות לרגולציה הישראלית. בכל הנוגע לרגולציית פרטיות ואבטחת מידע אנו פועלים על פי התקנים המחמירים בעולם, מחמירים יותר מהתקן המחייב בישראל, והשינויים במבנה החברה הבינ"ל לא ישפיעו בנושא".

הזדמנות בעסקי הענן

מאחורי הפיצול עמדה ההנחה של וולוז' ושל שאר בעלי המניות ביאנדקס ההולנדית כי עסקי הענן והבינה המלאכותית הם העתיד של החברה, כפי הבינו זאת באמזון, גוגל ומיקרוסופט. בזמנו הייתה יאנדקס לחברה הטכנולוגית השלישית בגודלה בעולם והגדולה ביותר באירופה. יאנדקס הקימה בישראל את קלאוד איי אל, חברה שמספקת שירותי ענן כביכול ללא המותג הרוסי, ויותר מאוחר שינתה אותו לנביוס (Nebius). המטה הוקם באמסטרדם, ולמרות שמנכ"ל החברה וחלק מהצוות הוא ישראלי, מרכז הכובד שלה הועתק להולנד. 

בישראל השיקה נביוס קמפיין פרסומי ללא ככל זכר ליאנדקס וביקשה להיכנס למכרזים ממשלתיים. היא הציעה מחירים אטרקטיביים מאוד, לעיתים נמוכים בהרבה מהמתחרים, היא אפילו שכרה את יגאל אונא, לשעבר ראש מערך הסייבר כדי לסייע לה בהשגת לקוחות ישראלים. 

אלא שהקישור ליאנדקס ולרוסיה הניא רבים בישראל מלבחור את הפתרון שלה, למרות שהחברה חזרה שוב ושוב על הבטחתה שהשרתים שלה ממוקמים בהולנד ובישראל ואין להם קשר לקוד ברוסיה. החלטה של ממשלת איטליה להטיל וטו על עסקה במסגרתה הייתה נביוס משתלטת על חברת שירותי טכנולוגיה, לא סייעה לשיפור המיתוג שלה בישראל. כעת, מצפים בחברה כי הניתוק הסופי מיאנדקס יסייע במשהו למיצוב שלה בהמשך הדרך.