קבוצת משקיעים רוסית רכשה 95% מעסקי יאנדקס בחצי המחיר

יאנדקס ההולנדית, חברת העל של מנוע החיפוש הרוסי, מוכרת את עסקי המדיה והקמעונאות של החברה המהווים את רוב עסקיה בעידוד הקרמלין תמורת מעל 5 מיליארד דולר - מחצית מהשווי ההוגן שיוחס לחברה • האיחוד האירופי הטיל על מייסד החברה, המתגורר בישראל, סנקציות, ופיצול עסקיו עם רוסיה עשוי להביא לביטולן

ארקדי וולוז׳ / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
ארקדי וולוז׳ / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

הושלם הפיצול בחברת האינטרנט הגדולה ברוסיה: יאנדקס האירופית, החברה האם לשעבר של מנוע החיפוש הרוסי, מוכרת את תחום החיפוש, הפרסום, המשלוחים והמוניות, לקבוצת משקיעים רוסית בעידוד הקרמלין תמורת מעל 5 מיליארד דולר, מחצית מהשווי ההוגן שיוחס לה. זאת בשל התעקשות של הקרמלין להפחית בשווי חברות הממוקמות במדינות עוינות, במקרה זה במקום מושבה של החברה האם, הולנד.

חברת הסייבר של אסף רפפורט: "הגענו לקצב מכירות של 350 מיליון דולר" 
ההימור של גייטס ובזוס השתלם? הסטארט-אפ שגילה מכרה נחושת ענק

שני הצדדים היו מעוניינים בעסקה: ברוסיה, מדינה סמכותנית במלחמה, ביקשו לבסס שליטה פיננסית מלאה על חברת האינטרנט הגדולה ברוסיה, ובו בזמן לשמר חלק מהטאלנט שזלג בינתיים אל מחוץ למדינה. החברה האירופית, שבין בעלי המניות שלה גם ארקדי וולוז', מייסד החברה שמתגורר בישראל מאז 2014, מעוניינת לנתק כל קשר עם רוסיה ולצאת עם כמה עסקים לדרך חדשה - בהם עסקי הענן - בתקווה גייס מספר רב יותר של לקוחות אירופאים ואמריקאים.

מאז שפלשה רוסיה לאוקראינה במרץ 2022, הופסק המסחר במניית החברה האירופאית של יאנדקס בניו יורק, ומייסד החברה, המתגורר בישראל ביקש לפצל כמה עסקים קרובים לו במיוחד, כמו עסקי הענן, הרובוטיקה, הרכב האוטונומי והחינוך, מהלפיתה של החברה הרוסית שהפכה מזוהה עם הממשל השנוי במחלוקת.

על וולוז' הוטלו סנקציות על ידי האיחוד האירופי זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה, ומאז ניסה המייסד לבטל אותן ובחודש אוגוסט האחרון התבטא נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה וכינה אותה ״ברברית״, מה שזירז בתורו מהלכים של הלאמה רוסית כלפי עסקי הליבה של יאנדקס, כך על פי דיווח ברויטרס. בשבועות הקרובים צפוי דיון נוסף בעניינו, ופיצול עסקיו עם רוסיה עשויה לעמוד לזכותו בהחלטה שכזו.  

אתמול (ב') הגיעו הצדדים להסכמה, ויאנדקס ההולנדית (יאנדקס NV) שהייתה עד לאחרונה החברה האם של כלל פעילות יאנדקס, מכרה את פעילות מנוע החיפוש הרוסי, פעילות הפרסום ושירותי המשלוחים והמוניות של יאנדקס לקבוצת משקיעים רוסים בתמורה ל-5.21 מיליארד דולר, כמחצית משוויה ערב הפיצול.  

מעתה יעברו עסקים אלה - המהווים 95% מהכנסות החברה - לבעלות רוסית בלבד, באמצעות קרן של חברי ההנהלה בחברה וכן קרן של חברת הנפט הרוסית לוקאויל, החברה השנייה בגודלה במדינה, נוסף על קבוצת משקיעים פרטיים בהם אלכסנדר צ'צ'בה - בעלי חברת המשחקים ההולנדית מיי גיימז, שהפסיקה את פעילותה ברוסיה; בכיר גזפרום לשעבר אלכסנדר ריאזנוב ופבל פראס, בכיר בענף הפיננסים ברוסיה - איש מהם איננו נתון לסנקציות מערביות, כך הבהירו בחברה.

בסיומה של העסקה חברי ההנהלה ביאנדקס יחזיקו כ- 90% מהפעילות הרוסית בעוד קבוצת המשקיעים הפרטית וקרן לוקאויל יחזיקו כ- 10%.  

כך יישארו עסקי המדיה והקמעונאות של יאנדקס תחת פיקוח רוסי הדוק ועל גבי שרתים ברוסיה. עסקי הענן, ששינו את שמם ל״נביוס״ (Nebius) כדי להתרחק מהמיתוג הרוסי, הוקמו על גבי שרתים בהולנד וכעת נערך תהליך של הפרדת הקוד הרוסי מזה ההולנדי.   

חברת הענן נביוס היא ככל הנראה הנכס העיקרי שמייצר הכנסות בתאגיד ההולנדי. בחברה מקווים שגם תחומי העסקים האחרים: רובוטיקה ומכוניות אוטונומיות, ניהול מידע וחינוך יישאו פרי בעתיד. כחלק מעסקת הפיצול תשאיר בידיה החברה האירופית את חוות השרתים היחידה של החברה מחוץ לרוסיה, החווה בפינלנד, וכן 1,300 עובדים, בהם גם רבים בישראל.  

הקרמלין הידק פיקוח 

יאנדקס הפכה לשנויה במחלוקת מהיום שבו פרצה המלחמה באוקראינה בפברואר 2022. האיחוד האירופי הטיל סנקציות על כמה מסגניה ועל וולוז' עצמו לאחר שחטיבת החדשות של החברה החלה לשרת את התעמולה הרוסית. אלא שגם מכירת החטיבה לא הביאה את האיחוד להסיר את הסנקציות. במקביל, החל הקרמלין להדק את הפיקוח על שירותי יאנדקס ולנטר לכאורה פעילויות מקוונות הנעשות בו, כך על פי פרסומים ברוסיה. 

וולוז' שימש כמנכ״ל יאנדקס עד פרוץ המלחמה, ועד הפיצול אמש החזיק באמצעות קרן משפחתית ב-8.5% מיאנדקס העולמית באמצעות חברת האם ההולנדית. כעת הוא יהפוך להיות בעל מניות בחברה קטנה הרבה יותר, ובעוד שברוסיה ייהנו מרוב ההכנסות והנכסים של יאנדקס ההיסטורית. מהצד השני, וולוז' עשוי לזכות לראשונה בסיכוי אמיתי להסרת הסנקציות עליו.