ההימור של גייטס ובזוס השתלם? הסטארט-אפ שגילה מכרה נחושת ענק

חברת הכרייה האמריקאית KoBold Metals, שנהנית מהשקעות של מיליארדרים כמו בזוס וגייטס, טוענת שמצאה מכרה נחושת ענק בזמביה • הגילוי עשוי לעזור לענות על הצורך הגובר במתכת ברחבי העולם

ביל גייטס וג'ף בזוס / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ביל גייטס וג'ף בזוס / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סטארט-אפ כרייה וחיפוש מתכות מקליפורניה, שבין המשקיעים בו נמצאים המיליארדרים ביל גייטס וג'ף בזוס, אמר כי גילה מרבץ נחושת עצום בזמביה שעשוי לשנות את הכלכלה במדינה. הסטארט-אפ KoBold Metals הפך בשנה שעברה ליוניקורן, כשגייס 200 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר.

פרשנות | המהפכה שתחליש את רוסיה ואיראן תהיה גם קרב גדול בין טראמפ לביידן
● בנק ההשקעות של האיחוד האירופי יזרים דרך לאומי מיליארד שקל לפרויקטים ירוקים בישראל

החברה שהוקמה ב-2018, בראשותו של המנכ"ל קורט האוס, משתמשת בבינה מלאכותית בכדי לחקור חומרי גלם הכרחיים למעבר לאנרגיה ירוקה. הסטארט-אפ יוצר "מפות גוגל" של קרום כדור הארץ כדי למצוא משקעים חדשים של נחושת, ליתיום, קובלט וניקל, שישמשו בין היתר כמתכת סוללה. 

הזדמנות לזמביה

KoBold קודחת קצת יותר משנה במכרה מינגומבה בזמביה, יצרנית הנחושת השנייה בגודלה באפריקה אחרי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. פרויקט כריית הנחושת "מינגומבה", הוא בעל פוטנציאל יוצא דופן, לפי נשיא החברה, ג'וש גולדמן. KoBold אמרה שהיא שואפת להתחיל לייצר נחושת במכרה שלה בזמביה בתוך 10 שנים ובהשקעה של כ-2 מיליארד דולר נוספים.

לפרויקט עשויות להיות השלכות כלכליות משמעותיות עבור האומה האפריקאית. "מה שהם גילו הוא די פנומנלי", אמר בסרטון ב-X (טוויטר לשעבר) ג'יטו קאיומבה, עוזר מיוחד לנשיא זמביה בענייני כלכלה, השקעות ופיתוח. "יש הרבה שאנחנו כזמבים יכולים לצפות לו במונחים של ההכרזה על פיתוח המכרה שאמור לצאת לדרך".

מינגומבה הוא הפרויקט המתקדם ביותר בפורטפוליו של KoBold, אך החברה בוחנת יותר מ-60 תחומים אחרים, כאשר רוב פעילותה מתרכזת באוסטרליה, קנדה וארה"ב. החברה הודיעה בדצמבר שהיא גילתה כמה מרבצי ליתיום פוטנציאליים במקומות כמו נמיביה, קוויבק ונבאדה. KoBold הוציאה קרוב ל-100 מיליון דולר על חיפושים בשנה שעברה, ומצפה לעלות על נתון זה ב-2024.

עשוי להיות פתרון לביקוש העולמי לנחושת

בין המשקיעים של הסטארט-אפ, חברות ענק בעמק הסיליקון, כמו חברת ההון סיכון האמריקאית Andreessen Horowitz, ענקית האנרגיה הנורבגית Equinor, קבוצת הכרייה BHP ו-Breakthrough Energy, קרן אקלים וטכנולוגיה שהוקמה על ידי ביל גייטס ב-2015.

הגילוי הנדיר של מרבץ נחושת בקנה מידה גדול עשוי לסייע במירוץ העולמי להבטחת אספקה של חומרים קריטיים למעבר לאנרגיה ירוקה. לנחושת יש ביקוש גבוה בשל השימוש בה באנרגיה מתחדשת ובכלי רכב חשמליים. חברות כרייה הזהירו מפני גירעונות נחושת מתמשכים, המונעים מהביקוש הגובר למתכת בחוות רוח סולריות, כבלי מתח גבוה וכלי רכב חשמליים. המהפכה הירוקה הזו מניעה תחרות על משאבים נדירים.

כחלק מעלייה מהירה בביקוש למינרלים קריטיים, סוכנות האנרגיה הבינלאומית (ה-IEAׂ) הזהירה כי ההיצע העולמי הנוכחי נופל ממה שנדרש כדי לשנות את תחום האנרגיה, בהתחשב בריכוז גיאוגרפי גבוה יחסית של ייצור של אלמנטים רבים למעבר אנרגיה.