בנק ההשקעות של האיחוד האירופי יזרים דרך לאומי מיליארד שקל לפרויקטים ירוקים בישראל

השתיים שהתחייבו לקדם מימון של פרויקטים ירוקים חתמו לפני שנה על שיתוף פעולה • מנכ"ל לאומי: "מימוש השלב הנוסף בהסכם עם ה- EIB, יאפשר לנו לעשות קפיצת מדרגה נוספת במימון פרויקטים ירוקים וחברתיים"

פאנלים סולארים בשדות סמוך לברלין / צילום: Shutterstock
פאנלים סולארים בשדות סמוך לברלין / צילום: Shutterstock

פרויקטים ירוקים וסביבתיים עדיין יכולים למשוך 'כסף גדול'. בנק ההשקעות של האיחוד האירופי (EIB) חתם על מזכר הבנות עם בנק לאומי, להרחיב שתוף פעולה קיים של שני הגופים להשקעות ירוקות. ה-EIB יזרים 250 מיליון יורו (קרוב למיליארד שקל) למימון פרוייקטים כאלה עבור עסקים קטנים ובינוניים בארץ. בין החברות שקיבלו מימון כזה בעבר נמצאות חברות האנרגיה המתחדשת סולגרין  וטראלייט  שמניותיהן נסחרות בבורסה בתל אביב.

יו"ר נופר אנרגיה: "אם לא נתקדם ל-30% אנרגיה מתחדשת, יהיו פה הרבה הפסקות חשמל" 
● השנה נפתחה ברגל ימין: מה עשו קופות הגמל והפנסיה בינואר? 

שתוף הפעולה המדובר נולד לפני כשנה, אז חתמו לאומי וה-EIB על הסכם שבמסגרתו התחייבו לקדם מימון של פרויקטים בהיבטים של אקלים, סביבה חברה וקיימות. במסגרת ההסכם, קיבל לאומי מבנק ההשקעות האירופי קו מימון של "אשראי ירוק" בהיקף של חצי מיליארד אירו (כ-2 מיליארד שקל כיום). וכעת מוסיף הבנק האירופי עוד כמיליארד שקל לאשראי.

בנק לאומי קבע לעצמו אסטרטגיה בנושאי אקלים וסביבה שתכליתה העמדת אשראי ירוק בסך של 35 מיליארד שקלים עד 2030. הבנק דורג בעשירייה הפותחת במדד 100 ESG של חברת אנטרופי, הכולל את מאה החברות הציבוריות בעלות דירוג ה- ESG הגבוה בישראל. בנק ההשקעות האירופי נחשב לאחד המממנים העיקריים של כלכלה ירוקה ברחבי העולם. הבנק התחייב להשקיע טריליון אירו בפרויקטים בנושאי סביבה ואקלים עד שנת 2030.

מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן: "מימוש השלב הנוסף בהסכם עם ה- EIB , שעליו אנחנו מודיעים היום, יאפשר לנו לעשות קפיצת מדרגה נוספת במימון פרויקטים ירוקים וחברתיים. לצד שיתוף פעולה זה, אנחנו יוצרים אפיקים נוספים שיאפשרו ללאומי להמשיך לעמוד בחזית הבנקאות הירוקה בישראל".