שוקלים לקנות רכב סיני חשמלי? ההחלטה שכדאי לכם להכיר

לסין יש אסטרטגיה חדשה שמטרתה להגביר את יצוא המכוניות החשמליות, הכוללת בין היתר "שיפור התמיכה הפיננסית ליצואניות הרכב ו-יצירת "אקלים סחר חיובי" באמצעות הפעלת ההשפעה של ממשלת סין בחו"ל" • דגם חדש של BYD יתחרה בטסלה, ועוד חדשות מענף הרכב

יצוא כלי רכב ממחוז ג'יאנגסו במזרח סין, פברואר 2024 / צילום: Reuters, Sipa USA
יצוא כלי רכב ממחוז ג'יאנגסו במזרח סין, פברואר 2024 / צילום: Reuters, Sipa USA

בשנה החולפת שבר יצוא הרכב מסין שיאים חדשים עם יצוא של 4.91 מיליון כלי רכב, מתוכם כ־1.2 מיליון עם הנעה חשמלית ופלאג־אין. על פי הערכות, יוצאו לישראל במהלך 2023 למעלה מ־75 אלף כלי רכב חדשים מתוצרת סין, רובם חשמליים ופלאג־אין; מתוכם כבר נמסרו בשנה שעברה למעלה מ־47 אלף כלי רכב. השאר הגיעו בסוף השנה למלאי של היבואנים כחלק מהמאמץ להקדים את עליית מס הקנייה בישראל ומתוכם למעלה מ־8,000 כלי רכב נמסרו בינואר בלבד, שבו תפסה סין לראשונה את המקום הראשון במכירות רכב בארץ על פי מדינת יצוא.

הבחירה בין רכב חשמלי סיני למערבי לא קשורה רק למחיר. זה מה שכדאי לדעת
מבחן דרכים | קומפקטית ואופנתית: האם החשמלית הראשונה של Jeep שווה את המחיר?
יותר מ-20 מותגי רכב סיניים כבר בארץ - וזו רק ההתחלה. קבלו הצצה

אולם, השבוע הוצגה בסין תוכנית ממשלתית חדשה, שעשויה להגביר משמעותית את היקף יצוא הרכב החשמלי החל מהשנה. את התוכנית מוביל משרד הסחר של סין ומשתתפים בו עוד תשעה משרדים וגופים ממשלתיים, כולל בנקים בשליטת הממשל הסיני.

התוכנית כוללת 18 המלצות לצעדי תמיכה בייצוא והיא צפויה ככל הנראה להפוך לאופרטיבית כבר ב־2024, אחרי הקצאת תקציב. התוכנית עוסקת בתחומים כמו תמיכה בשיפור הפעילות המקומית של יצואניות הרכב החשמלי של סין בשווקים בין לאומיים; שדרוג הלוגיסטיקה הבין לאומית של היצואנים בתחומים כמו הובלת רכב, אספקת חלפים, שירות וכו'; שיפור התמיכה הפיננסית ליצואניות הרכב; יצירת "אקלים סחר חיובי" באמצעות הפעלת ההשפעה של ממשלת סין בחו"ל; שיפור היכולת להתמודד עם סיכונים מקומיים ועוד.

בין ההמלצות האופרטיביות הבולטות שצפויות לשפר את התחרותיות והצלחת החדירה של מותגי הרכב החשמליים של סין במערב בכלל ובישראל בפרט, ניתן למצוא המלצה לסיוע ממשלתי ליצרנים לעמוד בסטנדרטים של תקינת הרכב במדינות היעד. השגת תקינה אירופית מלאה (WVTA) הייתה עד כה מכשול משמעותי בייצוא של רכב סיני לאירופה ולישראל בשל עלותה הגבוהה והמורכבות הטכנית. אם ממשלת סין אכן תרתום משאבים לתמוך בהשגת התקינה, זו עשויה להיות פריצת דרך משמעותית בייצוא הסיני למערב, במיוחד לאירופה, ומוטיבציה ליצרנים נוספים לייצא דגמים חשמליים חדשים למערב.

המלצה נוספת היא תמיכה ממשלתית ליצואניות רכב חשמלי להרחיב את פעילות המקומית במדינות הייצוא על ידי שיתופי פעולה עם חברות מקומיות, שיפור שרשרת האספקה במדינות הייצוא וסיוע לפיתוח יכולות התמיכה בכלי הרכב לאחר המכירה בכל הנוגע לשירות, חלפים וכו'. כיום זוהי אחת מנקודות החולשה העיקריות של יצואניות הרכב הסיניות, במיוחד הצעירות שבהן, שמתקשות לבסס אספקת חלפים ושירות סדירה במדינות במערב בשל ההשקעות הכבדות הכרוכות בכך. מספר חברות לוגיסטיקה סיניות בחנו בשנה החולפת את האפשרות להרחיב את פעילותן בישראל.

בתחום הפיננסי קוראת התוכנית למתן ליווי פיננסי צמוד של גופים ממשלתיים בסין ליצואניות הרכב החשמלי, כולל מתן הנחיות לבנקים ומוסדות פיננסיים בסין לשפר את מערך המימון הבין לאומי שלהם לחברות יצוא הרכב ולפתח שלוחות סחר במדינות היעד. על פי התוכנית, גם מוסדות ביטוח ממשלתיים בסין יונחו לשפר את תנאי ביטוח הסיכונים שהם מעניקים לחברות המייצאות רכב, זאת בהתאמה לרמת הסיכון של כל מדינה.

ההמלצה שתעניין את ישראל

המלצה נוספת, שרלוונטית במיוחד לישראל, היא שימוש בהסכמי סחר חופשי עם מדינות זרות כדי לעודד את הייצוא של כלי רכב חשמליים אליהן, תוך דגש על קבלת תנאי מיסוי מועדפים לרכב ולסוללות מתוצרת סין. ישראל ניצבה בשנה שעברה על סף חתימה על הסכם סחר חופשי עם סין, שאמור היה להביא לביטול המכס המוטל כיום על כלי רכב וסוללות מתוצרת המדינה, אך החתימה נדחתה בינתיים בשל המלחמה.

המלצה אחרת נוגעת לרתימת ההשפעה הבין לאומית של ממשלת סין לצורך "מתן מענה למגבלות סחר המוטלות על יבוא רכב חשמלי מסין". הכוונה בעיקר למדיניות המיסוי שאומצה לאחרונה בארה"ב ובאירופה כדי למנוע יבוא רכב חשמלי מסין. כפי שנחשף בגלובס, כבר השנה צפוי להתרחב מספר יצרני הרכב הסינים שייצאו לאירופה ולישראל, ובהם גם ענקיים ממשלתיים כמו דונגפנג ושנגאן.

שלמה מוטורס השיקה בארץ את הסדאן החשמלית שתתחרה בטסלה 3

חברת שלמה מוטורס, יבואנית BYD, השיקה השבוע בישראל את מכונית הסדאן החשמלית BYD SEAL, שמיועדת להתחרות בדגמים כמו טסלה 3, XPENG P7 ועוד. המכונית ניצבת על הפלטפורמה החשמלית העדכנית של החברה שמשלבת את הסוללה בשלדה. אורכה 4.8 מ', רוחבה 1.87 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.92 מ'. תא המטען שלה הוא בנפח 400 ליטר.

המכונית תשווק בארץ בגרסה עם מנוע בודד והנעה אחורית בהספק של 312 כ"ס ובגרסה עם הנעה כפולה בהספק משולב של 530 כ"ס. שני הדגמים מגיעים לארץ עם סוללת בקיבולת של 82 קילוואט־שעה, שמספקת טווח נסיעה מוצהר (WLTP) של עד 570 ק"מ בדגם החד־מנועי ועד 520 ק"מ בדגם הדו־מנועי. הסוללה תומכת בטעינה בקצב של עד 150 קילוואט. המחיר של דגם ההנעה האחורית עומד על כ־217 אלף שקל ואילו הגרסה כפולת המנועים ל־234 אלף שקל.

פורשה פותחת הזמנות לדור החדש של מכונית הספורט החשמלית טאייקן

חברת אורכיד מוטורס, יבואנית פורשה, פתחה את ההזמנות לדור המחודש של מכונית הספורט החשמלית טאייקן, שעברה שורה של שיפורים משמעותיים במערכת ההנעה ובסוללות. הגרסה הבכירה של הטאייקן, טורבו S, היא אחת המכוניות החזקות והמהירות בישראל עם הספק משולב של 952 כ"ס ותאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־2.4 שניות. גם גרסת הבסיס קיבלה תוספת של 80 כוחות סוס ומסוגלת להאיץ מאפס ל־100 ב־4.8 שניות.

שיפור משמעותי נוסף הוא בטווח, תודות לשימוש בסוללות מדור חדש עם קיבולת של 105 קילוואט. גרסת הבסיס מציגה כעת טווח ממוצע של עד 678 ק"מ (WLTP) ואילו גרסת הטורבו S משיגה טווח של עד 630 ק"מ. שתי הגרסאות תומכות בטעינה אולטרה־מהירה של עד 320 קילוואט. כל הדגמים מצוידים כעת במתלי אוויר ממוחשבים ובתא נוסעים משודרג. המחיר בישראל יתחיל בכ־835 אלף שקל.