יותר מ-20 מותגי רכב סיניים כבר בארץ - וזו רק ההתחלה. קבלו הצצה

כלי הרכב הסיניים תפסו נתח שוק של כמעט 20% מהמכוניות שנמכרו בישראל במהלך השנה החולפת, ונראה שהמגמה רק תלך ותתעצם • גלובס עושה סדר בדגמים הסיניים שמושקים השנה בארץ

השבוע בענף הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בענף הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כמעט חמישית מהמכוניות שנמכרו בישראל ב־2023 היו מתוצרת סין, אבל השיטפון רחוק מלהסתיים. כמה גורמים דוחפים כיום עוד ועוד יצרנים לשוק האירופי ועבור רבים מהם ישראל היא אחת התחנות הראשונות בדרך.

מבחן דרכים | עם ממדים נדיבים ותמחור אגרסיבי: החשמלית שרוצה לקחת נתח לטסלה
ניתוח גלובס | הטרנד החם של ענף הרכב מתמודד עם איום חדש ולא צפוי
שני הישגים מרשימים לענף האוטוטק הישראלי בתעשיית הרכב

קבוצת Changan: לפחות שלושה מותגים בדרך לאירופה 

בינואר הודיעו בכירים בקבוצת הרכב הסינית Changan על כוונה להיכנס לתחרות בישראל כחלק מההיערכות של החברה להתחלת יצוא רכב לאירופה ב־2024. שנגאן היא חברה ממשלתית ענקית, שעד כה לא נכחה באירופה.

החברה הודיעה כי תיכנס לאירופה עם לפחות חמישה דגמים חשמליים משלושה מותגים, ובהם מותג הפרימיום AVITA, המותג Deepal וייתכן שגם מותג של רכבי בנזין. החברה ניהלה בשנים האחרונות מגעים עם שורת יבואנים בישראל, אולם ככל הידוע טרם נחתמו הסכמי זכיינות ולא ברור אם זיכיונות המותגים יפוצלו או ירוכזו תחת גג אחד. ההיצע ינוע בין קרוס-אובר חשמליים "מיינסטרים" וזולים, ודגמי יוקרה מפוארים. מועד השיווק: סוף 24' או תחילת 25'.

קבוצת Changan / צילום: יח''צ
 קבוצת Changan / צילום: יח''צ

מחיר משוער: 160-300 אלף שקל

Forthing: קרוס־אובר חשמלי עם טווח גדול, במחיר נגיש

הקרוס־אובר מבית מותג היצוא של קבוצת דונפנג ממתין לשיווק מאז תחילת המלחמה ואמור לצאת לשוק בשבועות הקרובים. זהו רכב די גדול, באורך של 4.6 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.71 מ'. הוא מצויד במנוע וסוללה מתוצרת BYD ויש לו מנוע של 200 כ"ס וסוללה גדולה יחסית לקטגוריה, של 86 קילוואט־שעה, שאמורה להניב טווח של מעל 500 ק"מ בתקן WLTP. לרכב יש תקינה לסדרות קטנות, כך ששיווקו מוגבל לכמה מאות יחידות בשנה. אפשר לצפות לתמחור שיכוון לעבר BYD ATTO בפחות מ־180 אלף שקל. שיווק יחל ברבעון הראשון השנה והיבואנית היא UMI.

Forthing / צילום: יח''צ
 Forthing / צילום: יח''צ

מחיר משוער: 170-190 אלף שקל

צ'רי Jaecoo ו־OMODA: עיצוב קשוח והנעת פלאג־אין

לקבוצת צ'רי הממשלתית יש כבר נפח מכירות לא קטן בשוק הרכב הישראלי שמתמקד בפלח רכב הקרוס־אובר עם מנועי בנזין, ולאחרונה גם בפלח החשמלי "העממי". אבל צ'רי מתכוונת להרחיב את נוכחותה בישראל ב־2024 עם עוד שני מותגים נפרדים, שאותם תשווק כלמוביל ולא עם "פריזבי" (קרסו מוטורס), שהיא היבואנית של המותג צ'רי.

המותג הראשון מבין השניים שינחת בארץ בחודשים הקרובים קרוי JAECOO (יהיה מעניין לראות מה יהיה "שם הרחוב" שלו בישראל), שהוא מותג "שטח־עירוני" שמתמקד ברכבי פנאי עם עיצוב קשוח ומנועי בנזין ופלאג־אין.

בשלב הראשון יגיעו לארץ שני דגמים של המותג: דגם ה-J7 שיוצע בשלב הראשון עם הנעת בנזין 1.5 ליטר טורבו או פלאג-אין בעלת טווח ארוך, ויצויד בבורר מצבי הנעה לשטח, תא נוסעים מרווח ומאובזר מאוד עם פיקוד דיגיטלי ועוד. אפשר לצפות למחיר פתיחה של פחות מ־200 אלף שקל. מאוחר יותר יצטרף אליו דגם J8 הגדול יותר, עם 6 מקומות ישיבה, גם הוא עם יכולת שטח.

המותג השני, OMODA, יגיע מאוחר יותר ב־2024 ויתמקד בעיקר בהנעה חשמלית עם דגמים שמכוונים לפלח ה־MASS בטווח מחירים משוער של 150-180 אלף שקל.

צ'רי Jaecoo ו־OMODA / צילום: יח''צ
 צ'רי Jaecoo ו־OMODA / צילום: יח''צ

מחיר משוער: לפחות 200 אלף שקל

דונפנג M-HERO ו־"פאי": מפלצת שטח חשמלית ומותג מיינסטרים

במחצית השנייה של השנה ינחת בישראל לראשונה כלי הרכב של מותג השטח החשמלי המקצועי M-Hero של קבוצת DongFeng הממשלתית, שהיא אחת משלוש יצרניות הרכב הגדולות בסין.

הדגם הראשון של המותג, שיגיע לאירופה וישראל, הוא רכב שטח ענק ומקצועי עם הנעה חשמלית. אורכו כ־5 מ' גובהו 1.95 מ' ויש לו ארבעה מנועים חשמליים נפרדים, אחד לכל גלגל, בהספק כולל של כ־1088 כ"ס והוא מצויד בסוללת ענק בקיבולת 142 קילוואט־שעה, שאמורה לספק טווח של כ־450 ק"מ בתקן האירופי.

לרכב מתלי אוויר מתרוממים, דיפרנציאלים ננעלים ומערכת היגוי ייחודית לכל הגלגלים, שמאפשרת לו לנוע "הצידה". מחירו בסין מתחיל בכ־90 אלף דולר לפני אופציות. בישראל עשוי מחירו להיות גבוה מ־700 אלף שקל.

זיכיון השיווק של הרכב באירופה ניתן עד כה ליבואנים של מותג הפרימיום VOYAH של קבוצת דונפנג. בישראל היבואנית של VOYAH היא "מטרו מוטורס".

במקביל, צפוי להגיע לאירופה, וכנראה גם לישראל במחצית השנייה של 24' או בתחילת 25', מותג ה"מיינסטרים" החשמלי החדש של דונפנג, המכונה "פאי", שכולל דגמי סדאן וקרוס-אובר חשמליים. הם ממוצבים מול טסלה אולם בסין הם זולים ממנה. עדיין לא ידוע מי יהיה היבואן.

דונפנג M-Hero ו''פאי'' / צילום: יח''צ
 דונפנג M-Hero ו''פאי'' / צילום: יח''צ

מחיר משוער: 600-700 אלף שקל

DAYUN YUANHANG: רכבי פאר מתוחכמים ויקרים

קבוצת DAYUN היא אחת מיצרניות הרכב הכבד הגדולות בסין, ואת כניסתה הראשונית לשוק הרכב היא עושה, כצפוי, בגדול. מותג הרכב החשמלי שלה מכוון ישירות לקצה העליון של פלח הפאר, עם מכונית סאלון ודגמי קרוס־אובר באורך של כ־5.23 מ', שניצבות על בסיס גלגלים באורך 3.12 מ'. הדגמים מצוידים בפלטפורמות וברכיבים מתקדמים, שפותחו וסופקו על ידי ספקים בינלאומיים ידועים של תעשיית הרכב האירופית, ותא הנוסעים מתקדם מאוד.

מכללי ההנעה כוללים הנעה אחורית עם למעלה מ־300 כ"ס והנעה כפולה עם למעלה מ־600 כ"ס. יהיו גם סוללות ענק, כולל סוללת 150 קילוואט וטווח של מעל 800 ק"מ בגרסה הבכירה. המחירים בסין די שאפתנים וגם בישראל הם יהיו כנראה בטווח של 300 אלף שקל וצפונה. מועד השיווק הוא המחצית השנייה של 2024, והיבואנית היא קבוצת כדורי.

DAYUN YUANHANG / צילום: יח''צ
 DAYUN YUANHANG / צילום: יח''צ

מחיר משוער: 300 אלף שקל

NETA: מותג בצמיחה עם שאיפות גדולות

המותג NETA של קבוצת HOZON הסינית הוא מותג צעיר יחסית, שבשנים האחרונים התמקד בעיקר בפלח העממי של רכבי הקרוס־אובר החשמליים בסין. אולם כיום הוא נערך להנפקה ובמקביל מרחיב את פעילותו הבינלאומית.

בשלב הראשון צפוי להגיע לארץ עוד לפני סוף השנה הקרוס־אובר החשמלי NETA U, שיתחרה בפלח המרכזי של השוק, מול דגמים כמו גילי גיאומטרי. אורכו 4.53 מ', רוחבו 1.86 מ', גובהו 1.63 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.77 מ'.

הרכב מצויד בסין במנוע בודד בהספק כ־204 כ"ס והוא יגיע לאירופה עם סוללה של כ־72 קילוואט־שעה וטווח משוער של מעל 420 ק"מ ב־WLTP. השיווק היה אמור להתחיל בסוף 2023 אבל נדחה בשל המלחמה. משלוח ראשון נוחת בישראל הימים אלה. מועד השיווק הוא הרבעון הראשון של 2024, והיבואנית היא קבוצת בליליוס.

NETA / צילום: יח''צ
 NETA / צילום: יח''צ

מחיר משוער: 150-170 אלף שקל