עם ממדים נדיבים ותמחור אגרסיבי: החשמלית שרוצה לקחת נתח לטסלה

מותג הפרימיום החשמלי זיקר, שמנסה לקחת נתח מטסלה, מציג את דגם הדגל המאובזר והשרירי שלו • ה-001 מגיע עם תמחור אגרסיבי שנועד לבסס נוכחות במהירות האפשרית

ZEEKR 001 / צילום: יח''צ
ZEEKR 001 / צילום: יח''צ

בין השנים 2010 ל-2020 הצטרפו לשוק הרכב הישראלי פחות מעשרה מותגי רכב חדשים. אולם מתחילת העשור הנוכחי כבר נוספו לשוק לא פחות מ-24 מותגים חדשים, רובם חשמליים ופלאג-אין מתוצרת סין, ועוד היד נטויה.

השבוע בענף הרכב | הממשלה בוחנת להטיל מס חדש על רכבים חשמליים. אלה הפרטים
מבחן דרכים | כמעט התייאשנו מלמצוא חשמלית סינית זולה יחסית, ואז פגשנו את המכונית הזו
מבחן דרכים | במחיר נמוך בעשרות אחוזים מהמקבילים: הקרוס-אובר הסיני החדש

שיטפון המותגים מציב אתגר לא רק למשווקים אלא גם ללקוחות, שצריכים להתמודד עם שלל שמות מותג לא מוכרים בעלי שיוך מעורפל. קחו למשל את קבוצת GEELY הסינית, שעד לפני שלוש שנים עוד הייתה אלמונית כמעט בישראל, אבל כיום מיוצגת כאן על ידי לא פחות מארבעה מותגי רכב פרטי, שרובם חדשים גם בארץ וגם בעולם.

הצעיר שבהם הוא מותג הפרימיום החשמלי החדש (נולד ב-2021), שנושא את השם האניגמטי ZEEKR, והצטרף לשוק בינואר. כמו מותגים סיניים חשמליים רבים, גם הייעוד של זיקר הוא לקחת נתח מטסלה, והתמחור האגרסיבי שלו נועד לבסס לו נוכחות בשוקי היצוא במהירות האפשרית.

מתברר, שאסטרטגיית התמחור הזו אפקטיבית מאוד בישראל, שחובבת חשמליות סיניות. המותג צבר עד כה קרוב ל-500 מכירות תוך פחות מחודש מאז השקתו, ולמרות המלחמה שברקע. כשליש מהמכירות הן מדגם זיקר 001, שנחשב ל"ספינת הדגל" של המותג.

עיצוב חיצוני

חיצונית, ה-001 מאמץ תצורה שהאירופים מכנים Shooting Break, על שם מכוניות הסטיישן, שתוכננו עבור מסעות ציד במאה הקודמת. זהו עיצוב חמש דלתות, שחלקו האחורי שרירי ונטוי בזווית חדה, כדי להעניק למכונית מראה "מהיר" מהצד ומאחור. גם החרטום משתפל מטה בחדות, ועיצובו נשלט על ידי צמד פנסים צרים, שממוקמים אנכית.

העיצוב הזה מחצין את הממדים הנדיבים של הרכב, אורך של כמעט 5 מטרים, רוחב של 2 מטרים ובסיס גלגלים באורך 3 מטרים. הוסיפו לכך חישוקי 22 אינץ' דרמטיים בגרסת ה"ספורט", שבה נסענו, וקיבלתם רכב עם אפקט הגעה רציני.

פנים הרכב

סף הכניסה לתא הנוסעים ממוקם גבוה מהמקובל בכלי רכב פרטיים, וניתן להגביה את המושבים הקדמיים כדי לצפות קדימה בבטחה נוסח קרוס-אובר. מושבי הספורט הקדמיים חובקים את הגוף היטב בפניות מהירות, והמושב האחורי רחב מספיק לשלושה מבוגרים רחבים וגבוהים.

לוח המחוונים הדיגיטלי הרוחבי מזכיר את זה של פורשה טאייקן, אבל מסך השליטה המרכזי והנדסת האנוש מושפעים בעליל מטסלה בממדים, במיקום ובהקצנת הגישה של ויתור על מתגים פיזיים. כמעט כל פונקציה ברכב נשלטת באמצעות תפריטי מגע, ולמי שאינו בוגר טסלה ייקח לא מעט זמן להבין אפילו כיצד לכוון את פתחי האוורור החשמליים ואת מראות הצד. ממשק התפעול של זיקר גם מאמץ את התפריטים הזעירים והעמוסים של החברה האחות וולבו, ודורש משקפי קריאה להתמצאות.

רמת האבזור והגימור פונה לשוק הפרימיום, עם משטחים רכים וטקסטורות נעימות בכל פינה חשופה, כולל דיפון הגג. יש גם מושבים חשמליים עתירי מצבים, כוונון חשמלי למושבים מאחור, גג פנורמי ענק ושלל גימיקים שחביבים על הסינים, דוגמת מנגנון שמסנכרן את תאורת הפנים (והעיסוי) עם המוזיקה במערכת הקול.

מולטימדיה ומצלמות

המכונית מצוידת במערכת הבטיחות האקטיבית המתקדמת של מובילאיי שמכונה "סופר-ויז'ן". זו חבילת חומרה ותוכנה, שמבוססת על מערך היקפי של מצלמות וחיישנים, ובסין היא כבר מציעה יכולות נהיגה אוטונומיות, תחת פיקוח של הנהג, שמקבילות ליכולות של ה"אוטופיילוט" של טסלה. באירופה ובישראל המערכת מסתפקת בינתיים בפונקציות המוכרות של סיוע אקטיבי לנהיגה.

יש לקוות, שעדכון התוכנה הבא יפחית את האופי המגונן והרגיש של המערכת הזו, שמטרידה את הנהג בשלל אזהרות והתרעות חזותיות וקוליות בעת הנסיעה.

תא מטען

כמתחייב מהעיצוב, תא המטען מציע נפח שימושי של כ-540 ליטר ובסיוע דלת אחורית רחבה, שמתרוממת חשמלית לגובה, הוא יכול לקלוט חפצים רחבים וארוכים לאחר קיפול המסעד האחורי. עם זאת היינו שמחים לקבל יותר התקני עיגון למטען.

מנוע וצריכת דלק

ה-001 מגיע לישראל בתצורה חד-מנועית עם 272 כ"ס (תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות) או בתצורה דו-מנועית עם הנעה כפולה והספק מכובד של 544 כ"ס, שמאיצה מאפס ל-100 ב-3.8 שניות - נתון בליגה של פורשה ושות'. הגרסה החזקה שבה נסענו מסתירה היטב את אופייה השרירי, וברוב תנאי הנהיגה היא צוברת מהירות בצורה מתונה ורגועה. שילוב למצב הספורטיבי ולחיצה בריאה על המצערת משחררים את הפוטנציאל החבוי ומייצרים תאוצות שדורשות מהנהג (ומנוסעיו) הכנה מנטלית ופיזיולוגית כמו לפני צניחה ממטוס.

כל הגרסאות מצוידות בסוללה מסיבית של 100 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח מכובד של עד כ-620 ק"מ בגרסת המנוע האחורי ועד כ-590 ק"מ בגרסה כפולת המנועים, שבה נסענו. אם מנצלים את פוטנציאל הביצועים כמתבקש, הטווח הריאלי נע סביב 450 קילומטר. ללא מזגן ובנהיגה רגועה, טווח של מעל 500 ק"מ בין טעינות נראה בר-השגה. יש גם מערכת די יעילה למיחזור אנרגיה בבלימה, אם כי היא דורשת הסתגלות.

על הכביש

הנדסת השלדה של ה־001 בוצעה במטה של החברה בשבדיה תוך שימוש בידע ובמתקנים של החברה האחות וולבו - וזה בהחלט מורגש. ההיגוי מאוזן ושומר על קשר בין הנהג לגלגלים מבלי להיות חד מדי, הבלמים הדרגתיים ונטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת, למרות המשקל הנכבד של הרכב (כ־2.4 טונות) והכיול הרך יחסית של בולמים הזעזועים.

נוחות הנסיעה של גרסת הספורט אינה מושלמת. המתלים סופגים בצורה סבירה שיבושים עירוניים קלים ומאפשרים שיוט נינוח על הכביש המהיר, אך מהמורות גדולות יותר גורמת לחלק האחורי וליושביו לנתר מעלה. יש אופציה של מתלי אוויר ממוחשבים, שאמורה לשפר משמעותית את הספיגה, והיינו ממליצים לא לוותר עליה בדגם החזק.

מחיר

המחיר של זיקר 001 מתחיל ב-270 אלף שקל לגרסה החד-מנועית ו-295 אלף לדו-מנועית, ומגיע עד 330 אלף שקל לגרסה הדו-מנועית עם האופציה למתלי האוויר. למכונית יש עדיין לא מעט באגים בממשק האנוש, אבל אפשר להניח שרובם ייפתרו באמצעות עדכוני תוכנה.

בשורה התחתונה ה-001 היא הצעה בהחלט מעניינת בהתחשב בכך, שבמחירים כאלה למתחרים הממוסדים אין כמעט תשובה לממדים, לביצועים לטווח ולאבזור שמציעה המכונית הזו בסכום הזה. התחרות המרכזית תבוא מהסינים, והיא לא תהיה קלה. 3.8 שניות

חלק מהמתחרות

KIA EV6 GT

גרסת ה־GT כפולת המנועים של קיה עולה 310 אלף שקל. היא קצרה וצרה מהזיקר אבל יש לה מרווח פנים ענק. שני מנועים מייצרים 325 כ"ס והסוללה מספקת טווח נסיעה של עד 484 ק"מ.

KIA EV6 GT / צילום: יח''צ
 KIA EV6 GT / צילום: יח''צ

פולסטאר 4

חולקת עם זיקר פלטפורמה ומערכת הנעה, בעיצוב "מיינסטרימי" יותר. שני מנועים עם 544 כ"ס, תאוצה ל־100 ב־3.8 שניות וטווח של עד 560 ק"מ. המחיר באירופה מעט יקר מהזיקר.

פולסטאר 4 / צילום: יח''צ
 פולסטאר 4 / צילום: יח''צ