המוצר הישראלי שהקפיץ את מניית חברת התרופות האמריקאית ב-42%

התרופה שהזניקה את מניית אימיונום לשווי של מיליארד דולר • מחלקת שיקום הילדים הראשונה צפונית לרעננה • וחברת הסטארט-אפ שמנסה לפתח דבק לחלבונים בעזרת בינה מלאכותית • השבוע בביומד

התרופה של איילה פארמה נמכרה תמורת 50 מיליון דולר / אילוסטרציה: Shutterstock
התרופה של איילה פארמה נמכרה תמורת 50 מיליון דולר / אילוסטרציה: Shutterstock

רכישת התרופה שהקפיצה את מניית אימיונום ב-42%

חברת איילה פארמצבטיקה, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 11 מיליון דולר, הודיעה סוף השבוע שעבר על מכירת התרופה המובילה שלה ל-אימיונום (Immunome) האמריקאית. התרופה תמכר תמורת 50 מיליון דולר, מהם 20 מיליון במזומן ועוד 30 מיליון דולר במניות אימיונום, וכן נקבעו תשלומים לפי אבני דרך שעשויים להגיע לכ-37.5 מיליון דולר נוספים. העסקה מרשימה ביחס לשווי השוק הנוכחי של החברה, אבל המכירה היא גם קץ החלום עבור החברה הישראלית, בה הושקעו עד היום כ-172 מיליון דולר.

החברה הישראלית שעשויה לפרוץ דרך לדור חדש של טיפולי אלצהיימר
החברה הדואלית שנמחקת מהמסחר בת"א וזינקה ב-8% בוול סטריט

בשבוע לאחר ההודעה עלתה מניית אימיונום בכ-42%, והגיעה לשווי של 1 מיליארד דולר. איילה פארמה לעומתה נסחרת ב-10-20 מיליון דולר בחודשים האחרונים. הפער באמון המשקיעים בשתי החברת מגיע ככל הנראה מחוסר האמונה ביכולת של איילה פארמה לגייס את ההון הדרוש כדי להביא את המוצר לשוק ולשווק אותו בהצלחה.

בסוף הרבעון השלישי בקופתה של איילה היו 2.2 מיליון דולר בלבד ובדוחותיה נרשמה הערת עסק חי. לעומת זאת אימיונום, שהוקמה ממיזוג של שתי חברות בתחום הסרטן, מחזיקה בקופתה 91 מיליון דולר. מוצריה הקיימים נמצאים בשלבים מוקדמים של הניסויים הקליניים, ולכן הגיוני עבורה לצטייד במוצר קרוב יותר לשוק.

אחת החברות המבטיחות בפורטפוליו של IBF, aMoon והראל

איילה פארמה הוקמה ב-2017 ונחשבה לאחת החברות המבטיחות בפורטפוליו של הקרנות IBF, aMoon וחברת הביטוח הראל. החברה פיתחה, על בסיס קניין רוחני שפותח במקור על ידי חברת התרופות BMS, תרופות לטיפול בסרטן במנגנון גנטי ספציפי בשם מנגנון Notch. פרופ' דיוויד סידרנסקי, אונקולוג מוביל ואחר ממייסדי קרן IBF, לקח על עצמו את תפקיד יו"ר החברה.

ב-2020 החברה הונפקה וגייסה 55 מיליון דולר לפי שווי של 182 מיליון דולר. ההתלהבות מהחברה עלתה וירדה לא רק עם התוצאות של החברה עצמה, אלא לפי ההתלהבות מכל מסלול ה-Notch. בתחילה החברה ביקשה לפתח את המוצר עבור סרטן השד, אולם עם הזמן והירידה במנייתה היא התקשתה לגייס כמות גדולה של הון, והתמקדה במה שהפכה להיות האינדיקציה המובילה שלה, גידולים מסוג Desmoid Tumors, מחלה נדירה אך בעלת שוק שמוערך בכמיליארד דולר לפחות.

ב-2022 איילה פארמה התמזגה עם Advaxis בהובלת קן ברלין, המוכר לשוק הישראלי כמנכ"ל רוזטה ג'נומיקס. בעקבות המיזוג ברלין הפך למנכ"ל החברה הממוזגת שהמוצר המוביל שלה היה התרופה של איילה. לפני כמה חודשים מוזגה לתוך איילה גם חברת ביוסייט הישראלית, המפתחת אף היא תרופה לסרטן. 

לתרופה שנמכרה לאימיונום קיימת מתחרה הפועלת במנגנון דומה, בשם Ogsiveo שפיתחה חברת Springworks. התרופה הזו אושרה לשיווק בנובמבר 2023. עם הרכישה אימיונום מסרה כי על פי תוצאות שלב II בתרופה של איילה, היא מעריכה שזו תהיה טובה יותר מאשר ה-Ogsiveo. אך לא סביר שייערך ניסוי ראש בראש בין השתיים ועל התרופה של איילה פארמה עוד לעבור את ניסוי שלב III.

מרכז שיקומי חדש בפוריה: "שיקום הילדים הראשון צפונית לרעננה"

המרכז הרפואי צפון (פוריה) משיק בימים אלה את מרכז השיקום החדש, שהוקם בהשקעה של 300 מיליון שקל, מהם כמחצית מהמדינה והיתר מתרומות, בהן תרומה של 30 מיליון דולר מקרן הלמסלי שאפשרה את הקמת המרכז החדש.

לדברי ד"ר נועם יהודאי, סגן מנהל בית החולים צפון, המרכז החדש יכלול 162 מיטות, מהן 90 יפתחו כבר הקיץ, שתי מחלקות שיקום כללי וגריאטרי, ומחלקה אחת של שיקום ילדים, "הראשונה מסוג זה צפונית לרעננה", אומר יהודאי. עד היום, הורים שילדיהם משתקמים, לפעמים לאורך חודשים ארוכים, נאלצו לעבר למרכז הארץ כדי ללוות אותם בטיפול.

"גם במיטות מבוגרים הפער הוא גדול", אומר יהודאי. "בצפון יש חמישית ממספר מיטות השיקום לנפש מאשר במרכז הארץ. מרכז השיקום החדש היה אמור לסגור את הפער, אך מאז ה-7 באוקטובר הוגדלו מחלקות השיקום גם במרכז, כך שפער מסויים ישאר".

מעבר לתקציב הבינוי שתואר לעיל, ההצטיידות למרכז מוערכת בסכום של 50-60 מיליון שקל, גם הם ימומנו מחציתם מתרומות ומחציתם מהמדינה. תקציב כוח האדם ימומן על ידי המדינה.

יהודאי: "אנחנו מקווים כי החדשנות שלנו בתפיסת העולם ובציוד שרכשנו, ובשיתופי הפעולה שאנחנו מתכננים עם התעשיה, תעזור לנו לגייס את כוח האדם הטוב ביותר, גם מול אתגרי המיקום". המחלקה הצטיידה בחידושים כמו AlterG , מסילה מבוססת לחץ אוויר המפחיתה את המשקל ומקלה בטיפול שיקומי אורתופדי או נוירולוגי; Omego ו- Vast - שיקום רובוטי בשילוב מציאות מדומה, Rehacom , מערכת שיקום קוגניטיבי המאבחנת ומתאימה את עצמה למטופל ועוד. המרכז פתוח לשיתופי פעולה עם סטארט אפים ישראלים. "מינינו אדם שתפקידו להטמיע את הטכנולוגיות, כדי שלא יהפכו לקישוט", אומר יהודאי.

"אפילו תכנון המחלקה הוא חדשני, בכך שבכל קומה ניתנים כל הטיפולים כמו פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי ועוד, לעומת מרכזי שיקום אחרים שבהם ריכזו את כל הטיפולים במקום אחד, כלומר המטופלים הם אלה שצריכים לעבור את כל היום בשינוע, ולחכות בתורים אינסופיים למעליות"

עם זאת מסביר יהודאי כי: "הפערים לא מתחילים ונגמרים בבית החולים. אנחנו זקוקים לסגירת מעגל מול הקהילה. אנחנו עובדים עם מרכז שיקום יום של כללית בצומת גומא, אבל אין מספיק פתרונות כאלה. אנחנו צריכים שלושה נוספים. צריך גם להתחיל לחשוב על עוד מרכז שיקום בצפון".

סטארט אפ חדש ל-Aion Labs

סטודיו החדשנות Aion Labs הודיעה על הקמת חברה חדשה, הפעם למטרה של גילוי 'דבק מולקולרי' חדש תוך שימוש בבינה מלאכותית. Aion היא מיזם בו שותפות חברות תרופות מובילות בעולם: פייזר, אסטרהזנקה, מרק הגרמנית וטבע, יחד עם קרן Amiti, קרן IBF וחברת שירותי הענן AWS. המיזם מקים את רוב הסטארט-אפים שלו על בסיס הגדרת צורך על ידי חברות התרופות, ואז פרסום קול קורא ובחירת המיזם שנותן את התשובה הטובה ביותר לצורך. כך גם במקרה הנוכחי.

דבקים ביולוגיים הם שיטה לפירוק חלבונים וסילוק חלבונים גורמי מחלות. עד היום, התגלו דבקים ביולוגיים בדרך כלל במקרה, ודבקים חדשים התבססו בדרך כלל על שיפור המוצר הקיים. TenAces נוקטת בגישה שונה, של יישום למידת מכונה כדי לחזות דבקים מולקולריים חדשים, ואחר כך אימות הממצאים במעבדה והנחיית האלגוריתמים כדי לשפר את יכולות החיזוי שלהם.

צוות המייסדים של החברה כולל את ד"ר ארנאוט שפרס, ד"ר תומר סידי וחן ליאור. שפרס, שגם ינהל את החברה, אמר כי הכוונה של החברה היא לתקוף באמצעות הטכנולוגיה החדשה את 85% החלבונים הידועים היום כגורמי מחלה, אך נחשבים לכאלה שאי אפשר לתקוף באמצעות תרופות". לדברי מתי גיל, מנכ"ל AION Labs. "לגישה של TenAces יש פוטנציאל לשנות את הנוף של פירוק חלבונים ממוקד"