אחרי ארבע שנים: נסגר תיק החקירה בפרשת פרוטרום

בשנת 2019 התעוררו חשדות בפרוטרום, במסגרת ביקורת פנימית, כי במהלך פעילות ברוסיה ובאוקראינה ביצעה החברה "תשלומים לא ראויים" לנציגים של כמה מלקוחותיה • כעת החליטה הפרקליטות, לאחר בחינת מכלול הראיות בתיק, לסגור את תיק החקירה נגד כל המעורבים

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף
אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

קרוב לארבע שנים לאחר שנפתחה חקירת המשטרה ורשות ניירות ערך בחשד לשוחד של עובדי ציבור זרים ברוסיה ובאוקראינה על-ידי בכירים לשעבר בחברת פרוטרום, אישרה המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, את סגירת תיק החקירה נגד כל המעורבים. 

משקיעי הנדל"ן שלא דיווחו על הכנסות משכר דירה וספגו קנס ענק
החשד לתיאום מחירים בענף המזון: רשות התחרות פשטה על משרדי סנו

הרקע לחקירה הוא עסקה שבמסגרתה רכשה חברת IFF האמריקאית את פרוטרום, אז חברה ישראלית ציבורית העוסקת בייצור ובשיווק חומרי גלם לתעשיית הטעם והריח והקוסמטיקה. סכום העסקה שבמסגרתה נרכשה פרוטרום עמד על 6.5 מיליארד דולר.

בשנת 2019 התעוררו חשדות בחברה, במסגרת ביקורת פנימית, לשורה של צעדים בלתי חוקיים. בין היתר עלה החשד כי במהלך פעילות של פרוטרום ברוסיה ובאוקראינה ביצעה החברה "תשלומים לא ראויים" לנציגים של כמה מלקוחותיה.

בהמשך לביקורת הפנימית נפתחה החקירה גם בישראל. בין הנחקרים היו אורי יהודאי, המנכ"ל והנשיא לשעבר (כיום שותף ויו"ר פעיל של שלוש חברות תעשייה בשליטת קרן פימי: גלעם, רפא וסימפליוויה); ארי רוזנטל, מנכ"ל פרוטרום ישראל לשעבר; אלון גרנות, המשנה לנשיא וסמנכ"ל הכספים לשעבר; גיא גיל, סגן הנשיא לענייני כספים לשעבר; ואיגור אלתרמן, מנהל הפעילות של פרוטרום ברוסיה ובאוקראינה. החקירה הייתה מורכבת, כללה סוגים שונים של טענות, והטיפול בה נמשך זמן רב - הן במשטרה והן בפרקליטות. כעת, כאמור, התיק נסגר נגד כולם. 

מפרקליטות המדינה נמסר: "לאחר בחינת מכלול הראיות בתיק ובהתאם לאישורה של המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, הוחלט על סגירת התיק נגד כל המעורבים בפרשה". 

פרוטרום הוקמה בשנות ה-30 של המאה הקודמת על-ידי שני מדענים יהודיים מהולנד שעלו לישראל והגיעו למכון ויצמן. עד שנת 1996 היא הייתה חטיבה קטנה בתוך חברת תעשיות אלקטרוכימיות, שנסגרה ב-2003. יהודאי שימש סמנכ"ל שיווק של החטיבה הזאת במשך עשר שנים, ומאז ועד מכירת החברה כיהן בתפקיד המנכ"ל. הרכישות הראשונות שבוצעו לאחר סגירת תעשיות אלקטרוכימיות הצמיחו את פרוטרום, שהפכה תוך פחות מ-20 שנה לחברה ענקית שבלעה עשרות חברות בעולם והכפילה את הפעילות שלה.

"מברכים על ההחלטה" 

עו"ד נוית נגב ועו"ד איריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב, באות-כוחו של אורי יהודאי, מסרו בתגובה: "אכן, ביום 22.2.24 קבלנו את ההודעה המשמחת על סגירת התיק נגד אורי יהודאי. מתחילת הדרך סברנו כי אין בסיס לייחס למר יהודאי עבירה, ואנו מברכות על החלטת הפרקליטות על סגירת תיק החקירה בעניינו".

עורכי הדין נתי שמחוני ויואב סננס, המייצגים את ארי רוזנטל, מסרו בתגובה: "מר רוזנטל מברך על ההחלטה הראויה לסגור את התיק נגדו. לאורך כל הדרך היינו סמוכים ובטוחים שאחר שהפרקליטות תבחן את הדברים כהווייתם, היא תיווכח כי אין בהם ולא כלום, וכי לא דבק כל רבב בהתנהלותו". 

עו"ד משה מזור, ראש מחלקת ליטיגציה מנהלית וצווארון לבן במשרד גולדפרב גרוס זליגמן, סנגורם של אלון גרנות וגיא גיל, מסר בתגובה: "אנו מברכים את הפרקליטות על המלצתה לסגור את התיק. סברנו מתחילת הדרך כי זו תהא בדיוק המסקנה, וטוב שנקבע על-ידי המדינה כי בהתנהלותם של מר גרנות ומר גיל לא דבק רבב".