בתמורה למטוסי קרב: הונגריה אישרה את הצטרפות שבדיה לנאט"ו

שבדיה תהפוך לחברה ה-32 בברית נאט"ו לאחר שהמכשול האחרון הוסר • כחלק מהתרומה לאישור, שבדיה תמכור להונגריה ארבעה מטוסי קרב, ככל הנראה במחיר אטרקטיבי

ראש ממשלת טורקיה ויקטור אורבן וראש ממשלת שבדיה אולף כריסטנסן / צילום: Associated Press, Denes Erdos
ראש ממשלת טורקיה ויקטור אורבן וראש ממשלת שבדיה אולף כריסטנסן / צילום: Associated Press, Denes Erdos

שבדיה תהפוך בקרוב לחברה ה-32 בברית נאט"ו, אחרי שהפרלמנט ההונגרי אישר היום (ב') את הצטרפותה. ההצטרפות של המדינה הנורדית נעשית באיחור של קרוב לשנה לעומת לוח הזמנים המקורי. 

חלון ההזדמנויות נסגר: פורטוגל מקשיחה קבלת אזרחות לצאצאי יהדות ספרד 
זה היה אחד האיומים של החות'ים, אמש הוא כנראה התממש לראשונה 

הונגריה, בראשות ראש הממשלה ויקטור אורבן, נותרה עד היום המדינה האחרונה שלא אישרה את ההצטרפות. אורבן החזיק בקלף השבדי כדי לאיים על האיחוד האירופי בנוגע להזרמת כספים למדינה, וכן במסגרת המשא ומתן על סיוע של האיחוד האירופי לאוקראינה. בסופו של דבר, יושרו ההדורים ואורבן הסכים לקדם את ההצטרפות.

בתחילת השבוע, הודיעה הונגריה על עסקה ביטחונית שתכלול רכש של ארבעה מטוסי קרב מייצור שבדי מסוג "גריפן", ככל הנראה במחיר אטרקטיבי. עסקה זו נתפסה כתמורה לאישור הצטרפות שבדיה, שהתרחש כאמור היום אחר הצהריים.

ביקור של ראש ממשלת שבדיה אולף כריסטנסן בבודפשט בסוף השבוע האחרון הביא את אורבן להכריז על "עידן חדש" של שיתוף פעולה, ולאפשר את הצטרפות המדינה לנאט"ו. העסקה לרכש המטוסים "תחזק באופן משמעותי את היכולות הצבאיות שלנו, ותחזק גם את היכולת שלנו לפעול בחו"ל", אמר אורבן. 194 חברי פרלמנט הונגרי הצביעו בעד ההצטרפות, ורק 6 התנגדו לה.

טורקיה אישרה בסוף ינואר

בתחילה הייתה זו טורקיה שהערימה קשיים על ההצטרפות של שטוקהולם, שהגישה את מועמדותה ביחד עם פינלנד. נשיא טורקיה רג'אפ טאייפ ארדואן גרר במשך חודשים ארוכים את האישור הנדרש (כל אחת מחברות הברית הצבאית צריכה לאשר בפרלמנט שלה את המהלך). הוא האשים את שבדיה במתן מחסה לגורמים כורדים, באמברגו נשק שהטילה על אנקרה ובפגיעה באיסלאם (בעקבות מקרי שריפת קוראן של פעילי ימין קיצוני).

בסופו של דבר, אחרי ששבדיה שינתה את החוקים כך שיגבילו ההגנה על מתנגדי משטר כורדים, הסכימה לספק נשק וכן הבטיחה לשתף פעולה עם טורקיה, הסיר ארדואן את התנגדותו.

הצטרפו לנאט"ו בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה

שבדיה ופינלנד שברו נייטרליות של עשרות שנים, כשהחליטו להצטרף לברית ההגנה הצפון אטלנטית, שנשענת על סעיף 5 לפיו מלחמה עם אחת מחברות הברית תגרור תגובה מצד כולן. דעת הקהל בשתי המדינות, שהייתה חצויה בנושא, פנתה בחדות לכיוון החיובי בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה.

מוסקבה הזהירה בינתיים מהשלכות ההצטרפות, ובמיוחד איימה כי תגיב בחריפות אם נאט"ו תשגר משימות קבועות לאזור הגבול שלה. לשבדיה גבול ימי עם רוסיה בים הבלטי, לפינלנד גבול של יותר מ-1,300 קילומטר הנמשך לאורך האזור הארקטי.