טורקיה אישרה את הצטרפות שבדיה לנאט"ו. מי המדינה האחרונה שלא מאשרת?

דרכה של שבדיה לנאט"ו נסללת: טורקיה אישרה את חברותה בברית הצבאית, מה שמותיר את הונגריה כמדינה היחידה שטרם עשתה זאת • ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הזמין את ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון לפגישה לקיום מו"מ בנושא 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

הפרלמנט הטורקי אישר הערב (ג') את חברותה של שבדיה בנאט"ו - מה שמשאיר את הונגריה כמדינה היחידה שטרם אישרה את הבקשה, שהוגשה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הגיש את ההצעה לפרלמנט לפני כשלושה חודשים, ובימים הקרובים הוא צפוי לחתום עליה.

מרד במשרד החוץ ההולנדי נגד אספקת חלקי F35 לישראל 
שאלות ותשובות |בשורה אחת עם עיראק וקונגו, ארדואן מכניס את ישראל ל"רשימה שחורה". אלו המשמעויות 

מוקדם יותר היום, ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הזמין את ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון לפגישה לקיום מו"מ בנושא. במכתב שפירסם כתב אורבן: "אני מאמין כי דיאלוג אינטנסיבי יותר יוכל לתרום לחיזוק האמון בין המדינות והמוסדות שלנו, ובכך יאפשר לחזק עוד יותר את ההסדרים המדיניים והביטחוניים שלנו". שר החוץ של שבדיה, טוביאס בילסטרום, אמר כי לפני שהשלטון ישיב על ההזמנה למו"מ, הממשלה תצטרך "לחשוב מה מאותת המכתב".

שבדיה הגישה בקשת הצטרפות לנאט"ו כבר במאי 2022, במקביל לפינלנד - שתי המדינות הנורדיות הגישו את הבקשה כשלושה חודשים מפרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה. טורקיה והונגריה, אשר לשתיהן יחסים חמים יותר עם מוסקבה מאשר שאר חברות הברית הביטחונית, העלו התנגדויות לבקשה ועיכבו את תהליך ההצטרפות.

לפי חוקי נאט"ו, כדי לצרף חברות חדשות לברית - נדרשת הסכמה פה אחד של כל החברות הקיימות. טורקיה, מתוך חשש מברית המועצות, הצטרפה לברית כבר בשנת 1952 - שלוש שנים לאחר ייסודה. מכאן, אנקרה למעשה ניצלה את סמכותה כאחת מהחברות כדי לקדם את האינטרסים שלה, ובמקרה זה - הצרת צעדיהם של פעילי ותומכי המחתרת הכורדית בשבדיה ובפינלנד. בסופו של דבר פינלנד הצטרפה לברית בשנה שעברה, אך אנקרה לחצה על שטוקהולם להקשיח את עמדתה כלפי מפלגת הפועלים של כורדיסטן (ה-PKK), שבסיסה בשבדיה, ומוגדרת ע"י ארה"ב, טורקיה והאיחוד האירופי כקבוצת טרור.