זה נראה כמו ההפסד הצורב ביותר אי פעם לראש עיר מכהן

ראש עיריית חיפה היוצאת, עינת קליש-רותם, הובסה עם 4.5% בלבד בבחירות, בעוד שבסיבוב הקודם הצליחה להשיג מעל מחצית מקולות הבוחרים • מדובר באחת התוצאות הנמוכות ביותר לראש עיר מכהן בבחירות המקומיות

ראש עיריית חיפה היוצאת, עינת קליש־רותם / צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
ראש עיריית חיפה היוצאת, עינת קליש־רותם / צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

עינת קליש־רותם, שזכתה בסיבוב הקודם ב-56% מקולות הבוחרים נגד ראש עיריית חיפה המכהן יונה יהב, מובסת עם 4.5% בלבד. כלומר, 9 מכל 10 בוחרים שהצביעו לה ב-2018, לא עשו זאת שוב הפעם. ככל הנראה, מדובר בהפסד הצורב ביותר אי פעם לראש עיר מכהן בישראל.

הסיבוב השני המותח, ההדחה הדרמטית וההישג של המפלגות החרדיות: ההפתעות של הבחירות
משה ליאון רשם ניצחון סוחף בירושלים, אבל יש כוכבית
הרובע שהבטיח את הניצחון של חולדאי בתל אביב

בעוד שהמדיניות שלה נחשבה טובה, גם מי שרץ איתה בעבר אמר שהיא לא הצליחה לנהל את העיר ברמה הפוליטית והסתבכה בשלל אמירות שנויות במחלוקת. למשל, היא זלזלה במסוכנות של תופעת חזירי הבר, וצייצה בנושא מוות של זקנים עריריים כי "אחרי שיחה מעודדת עם השרה לשוויון חברתי. חלק מהנפטרים בגפם אינם עריריים ואינם קשישים, אלא אנשים שבוחרים להתבודד - תופעה ישנה וכלל ארצית". הציוץ עורר תגובות חריפות והאשמות בניתוק.

בדרך כלל, ראשי עיר מצליחים להיבחר מחדש. כשני שליש מראשי הרשויות שנבחרו בבחירות המקומיות ב-2018, נבחרו גם ב-2013. אך לעיתים נדירות קורה שלא רק שראש העיר המכהן מפסיד בבחירות - אלא שהוא גם מפסיד בפער עצום שלא משאיר מקום לטעות באשר לרצון הציבור להחליף אותו, כפי שקליש חוותה. הנה כמה מקרים דומים מההיסטוריה.

קליש־רותם לא לבד, ההפסדים הזכורים בבחירות המקומיות

אחד ההפסדים הזכורים בישראל היה של ראש העיר המיתולוגי של ירושלים טדי קולק, שנבחר ב-1965 עוד טרם איחוד ירושלים, אך כשהתמודד בפעם האחרונה ב-1993, בהיותו כבר בן 82, הפסיד לאהוד אולמרט עם 35% בלבד מהקולות, לאחר שאולמרט הצליח להשיג את תמיכת החרדים. לאחר בחירות אלו, קולק סיים את הקריירה הפוליטית שלו ופרש לפנסיה.

נחום חופרי נבחר לראשות העיר רעננה ב-2005 בבחירות מיוחדות, שהתרחשו לאחר מינוי ראש העיר הוותיק של העיר זאב בילסקי ליו"ר הסוכנות היהודית. בבחירות 2008, חופרי הצליח לנצח ברוב אדיר של 71%, אך בבחירות 2013, הוא נאלץ להתמודד מול אותו זאב בילסקי שחזר לזירה העירונית. בבחירות אלו, בילסקי חזר בסערה עם מעל 70% מהקולות, בעוד נחום חופרי המכהן הסתפק בכ-25% בלבד.

גם ז'קי סבג, שכיהן כראש עיריית נהריה במשך 27 שנים במצטבר עוד מ-1989, הפסיד בגדול ב-2018 לרונן מרלי, כאשר סבג הצליח להשיג 23% מקולות הבוחרים בלבד. בעקבות התוצאות המאכזבות, סבג הודיע כי "אחרי 30 שנה - הגעתי למסקנה שרוב תושבי נהריה הם כפויי טובה", מה שהשאיר טעם רע בפיהם של תושבים רבים. רונן מרלי נבחר מחדש כמועמד יחיד גם בבחירות הנוכחיות.

אחת התוצאות הדרמטיות של הבחירות הנוכחיות היא ההחלפה של ראש העיר חולון מוטי ששון, ראש עיריית חולון ברצף מאז 1993. הבחירות הסתיימו במעבר לסיבוב שני, אך ללא ששון, שהצליח לזכות ב-17.8% מקולות הבוחרים בלבד. "אני מאוכזב", הוא אמר בעקבות התוצאות, "אחרי 30 שנה כראש עיר, הופתעתי מהתוצאות שראיתי במדגם. הובלתי בחלק ניכר ממסע הבחירות, והיה מהפך גדול בפוטו פיניש של המרוץ".

למועמדים אחרים היו אפקטים אחרים שפעלו לרעתם: אבי בינמו, ראש עיריית נשר בין 2013 ל-2018, הודיע שלא יתמודד שוב בשל מצב בריאותו, אך חזר בו ברגע האחרון - והצליח להשיג 8% מהקולות בלבד. גם צביקה צרפתי, שנכנס לתפקיד ראש עיריית כפר סבא רק בשנה האחרונה לקדנציה, לאחר שיהודה בן חמו נאלץ לפרוש בשל הסתבכות בפלילים, הצליח להשיג 6.7% מהקולות בלבד.

"באה עם גישה שכל מי שמתנגד לה אויב"

ניר שובר, שרץ ב-2018 כחלק מהרשימה של קליש ועתה התמודד בראשות רשימה עצמאית ותמך ביונה יהב, אומר שהנפילה של קליש־רותם "הייתה תקלה חמורה. קליש סופר ראויה ברמה הערכית, אין ויכוח ואין דיון. היא אדם ישר והכוונות שלה טובות. היא עשתה דברים טובים שלא מספיק יצאו לציבור, אבל נראה בטווח הארוך".

עם זאת, שובר מסר כי "היא באה עם גישה שכל מי שמתנגד לה אויב. 'ירושלים DC', כלומר הממשלה המרכזית - אויבים. חברי המועצה - אויבים. התקשורת - אויבת. יש לה רטוריקה שקצת מזכירה את נתניהו במובן הזה. היא רק מחפשת את האשמים, וזו לא גישה נכונה. במילון בערך 'פוליטיקה' מזכירים שפוליטיקה עוסקת בחיבור בין ניגודים, אחרת את לא פוליטיקאית - וזה מה שהיא לא הצליחה לעשות".