הסיבוב השני המותח, ההדחה הדרמטית וההישג של המפלגות החרדיות: ההפתעות של הבחירות

בעיר בית שמש, ראשת העיר המכהנת עליזה בלוך, תעלה לסיבוב שני מול המועמד החרדי • בירוחם ראש המועצה המכהנת טל אוחנה הודחה על ידי מועמדת הליכוד נילי אהרון • ובאשדוד הסיעות החרדיות זכו יחד לכ-40% מקולות הבוחרים • וגם: מה צפוי בקריית גת ומה מסתמן ברמת גן

הבחירות לראשיות המקומיות בישראל / צילום: Associated Press, Mostafa Alkharouf
הבחירות לראשיות המקומיות בישראל / צילום: Associated Press, Mostafa Alkharouf

ראשת העיר בית שמש, עליזה בלוך, עומדת בפני אתגר דרמטי: אחרי שניצחה ניצחון דחוק בלבד ב-2018, גם הפעם היא עולה לסיבוב השני עם 32.4% בלבד מהקולות. למקום הראשון הגיע המועמד החרדי שמואל גרינברג עם 35.7% מהקולות. משה אבוטבול, ראש העיר בית שמש בין השנים 2008 ל-2018 וכיום חבר כנסת מטעם ש"ס, הפסיד והגיע למקום השלישי בהפרש קטן מאוד: 31.9%, חצי אחוז מתחת לבלוך - שהם כ-200 קולות בלבד. עם זאת, כנראה שהמעטפות הכפולות של החיילים שהצביעו בבסיסים ואף בתוך עזה יעלו אותה קצת יותר. 

ראשי הערים החדשים ואיפה הולכים לסיבוב שני: המהפכים בבחירות המקומיות
49% בלבד הלכו לבחור: מה מגלה שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות
משה ליאון רשם ניצחון סוחף בירושלים, אבל יש כוכבית

ברמת גן התוצאות במהלך הערב של אתמול (ג') הסתמנו כקרב צמוד במיוחד, אך עתה עם תוצאות האמת מסתמן ניצחון ברור לראש העיר המכהן כרמל שאמה הכהן, עם 54.2% מהקולות. בכך הוא מבטיח את הקדנציה השנייה שלו, על חשבון ליעד אילני - שהתמודד לראשות העיר גם בבחירות 2018. 

קריית גת, לעומת זאת, צפויה ללכת לסיבוב שני לאחר שראש העיר המכהן אבירם דהרי הצליח להשיג 33.8% מקולות הבוחרים בלבד, רק חצי אחוז (כ-150 קולות) מעל כפיר סויסה. דהרי מכהן כראש העיר קריית גת מעל 20 שנה, מאז 2003, והתוצאה מהווה אתגר משמעותי עבורו. 

בירוחם ראש המועצה המכהנת טל אוחנה הודחה על ידי מועמדת הליכוד נילי אהרון, שזכתה בניצחון משמעותי עם 52.3% מקולות הבוחרים בהשוואה ל-31.9% בלבד של אוחנה. אוחנה שימשה כסגניתו של מיכאל ביטון שהיה ראש המועצה בין השנים 2010 עד 2018, לאחר שזו יצאה מוועדה קרואה - והיום מכהן כחבר כנסת במפלגת "המחנה הממלכתי". 

באשדוד, נבחר מחדש עם 48.2% מהקולות ראש העיר המכהן מאז 2008 יחיאל לסרי. אך התוצאות הדרמטיות באמת מתרחשות במועצה: הסיעות היחידות ש"ס, יהדות התורה ו"שומרי אמונים" זכו יחד לכ-40% מקולות הבוחרים, מה שיעניק להם רוב או קרוב לכך במועצת העיר - ויחייבו את ראש העיר להתחשב בהן באופן משמעותי. 

בהרצליה נרשמה תוצאה דרמטית וצמודה במיוחד: ראש העיר המכהן מאז 2013 משה פדלון השיג 49.7% מקולות הבוחרים, בעוד היריב המאתגר אותו יריב פישר השיג 50.3%. על פניו, מסתמן מהפך בעיר, אך ייתכן וקולות החיילים יהפכו את התוצאה. פדלון זכה ב-2013 בבחירות שהתאפיינו במועמדים רבים אחרי ואקום שלטוני נרחב שהשאירה אחריה ראש העיר הוותיקה יעל גרמן כשזו עברה לפוליטיקה הארצית. ב-2018 זכה עם 50.1% מהקולות, וכעת עם תוצאה לא רחוקה משם - הוא עלול להיות מודח מהראשות. פישר הוא חבר מועצה ותיק (מאז 2003) ומתמודד בעיר מטעם יש עתיד.