49% בלבד הלכו לבחור: מה מגלה שיעור ההצבעה בבחירות המקומיות

אחוז הצבעה נמוך נרשם אמש בבחירות לרשויות המקומיות וזאת בהשוואה לבחירות המקומיות הקודמות • יחד עם זאת, בצל המלחמה צפויות מאות אלפי מעטפות כפולות ברשויות השונות, מה שיעלה את אחוז ההצבעה הסופי

בחירות לרשויות המקומיות בראשון לציון, היום / צילום: ארן הרשלג
בחירות לרשויות המקומיות בראשון לציון, היום / צילום: ארן הרשלג

רק 49.2% מהישראלים, לא כולל המעטפות הכפולות, הצביעו אמש בבחירות המקומיות. מדובר בירידה משמעותית לעומת 56% הצבעה שנרשמו בבחירות המקומיות ב-2018, הראשונות בהן הונהג יום שבתון מהלך הבחירות. עם זאת, הפעם בצל המלחמה צפויות מאות אלפי מעטפות כפולות ברשויות השונות, מה שיעלה את אחוז ההצבעה הסופי. אולי אף למעלה מזה של הבחירות לפני כן ב-2013, שעמד על 51% בלבד ונחשב נמוך כבר אז - מה שהוביל מלכתחילה ליוזמת יום השבתון בבחירות המקומיות.

ראשי הערים החדשים ואיפה הולכים לסיבוב שני: המהפכים בבחירות המקומיות

יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בחברת בילד אסטרטגיה, חזה כבר לפני הבחירות שאחוז ההצבעה צפוי להיות נמוך: "לא רק בגלל המלחמה, כולם בדיכאון. לפעילים אין אנרגיה, וגם למועמדים לא", ושזה נובע מתפיסות שגויות בציבור הרחב שלא מנצל את כוחו בבחירות המקומיות. 

מבין 10 הערים הגדולות, אחוז ההצבעה הנמוך ביותר היה בירושלים, שעומד על 31.5% בלבד. בירושלים, תושבי מזרח ירושלים הערבים מהשטחים שסופחו לעיר ב-1967 זכאים להצביע, אך הם באופן מסורתי מחרימים את הבחירות - מה שמוביל בכל פעם לאחוזי הצבעה נמוכים בעיר. אך הבחירות הנוכחיות הביאו אחוז הצבעה נמוך אפילו יותר מבדרך כלל, כאשר ב-2018 הוא עמד על כמעט 40%. 

הירידה הניכרת ביותר באחוז ההצבעה נרשמה באשדוד, שזכתה ב-2018 למערכת בחירות מקומית סוערת במיוחד בה נבחר מחדש בקושי רב ראש העיר המכהן יחיאל לסרי אחרי הצבעה של לא פחות מ-66% מתושבי אשדוד. הוא הצליח לנצח גם בבחירות הנוכחיות עם 48.2% מהקולות, לאחר שפחות מחצי מהתושבים יצאו לקלפיות. ירידות משמעותיות נוספות נרשמו בראשון לציון בה נבחר מחדש בקלות ראש העיר המכהן קינסטליך, ובבאר שבע בה ראש העיר המכהן רוביק דנילוביץ' היה מועמד יחיד. 

דווקא בתל אביב נרשמה ירידה מתונה בלבד, כאשר 40.5% בלבד מהתושבים יצאו להצביע - לעומת 46.1% בבחירות 2018 שהיו נחשבות צמודות יותר מכיוון ששני מועמדים משמעותיים (אסף זמיר ואסף הראל) איימו על ראש העיר המכהן רון חולדאי. הבחירות הפעם נחשבו פחות תחרותיות והמועמדת אורנה ברביבאי הצליחה להשיג פחות קולות. בחולון, לעומת זאת, נרשמה דווקא עליה של 2.1% באחוז ההצבעה - לאחר מערכת בחירות סוערת בה הודח ראש העיר המכהן מזה 30 שנה מוטי ששון בה הוא קיבל 17.8% בלבד מהקולות. שני מועמדים הצליחו להשיג אותו במספר הקולות, כאשר המוביל שי קינן השיג 43.3% מהקולות ובכך הבטיח את נצחונו כבר בסיבוב הראשון.