השופטת מפרשת המסרונים וזה שסירב לשחרר מפגין: פורסמו המועמדים לבתי המשפט המחוזיים במרכז ובת"א

הוועדה לבחירת שופטים דנה היום במינוי שופטים למחוז ירושלים, חיפה והצפון • נציגי הימין צפויים לבקש לדון בפרסומים הנוגעים לשופט העליון חאלד כבוב • אמש פורסמו המועמדים לשיפוט במחוז תל אביב והמרכז שייבחרו בחודשים הקרובים

השופטת רונית פוזננסקי-כץ / צילום: שלומי יוסף
השופטת רונית פוזננסקי-כץ / צילום: שלומי יוסף

שר המשפטים יריב לוין פרסם אמש (ד') את רשימת המועמדים לשיפוט בבתי המשפט המחוזיים והשלום במחוז מרכז ותל אביב. הרשימות כוללות כ-150 שופטים ועורכי דין, והמינויים צפויים רק באפריל ומאי, כאשר לא פורסמו מספר התקנים שבכוונת הוועדה לאייש.

שני מועמדים לשיפוט מאיימים מחדש על יציבות הוועדה לבחירת שופטים
לראשונה מהקמת הממשלה: מונו 17 שופטים

בין המועמדים השופטת רונית פוזננסקי-כץ מפרשת המסרונים, שהועמדה לדין משמעתי והודתה כי פעלה בניגוד לכללי האתיקה ובאופן שלא הולם את מעמדו של שופט. היא הושעתה לשנה וחזרה לעבודה בבית משפט השלום בתל אביב בשנת 2019. 

שופט נוסף המועמד לבית המשפט המחוזי בתל אביב שופט בית משפט השלום בתל אביב מנחם קליין, שדחה דיון של מפגין נגד המהפכה המשפטית שנעצר במרץ בשנה שעברה. המפגין נעצר במהלך מיצג בכניסה לתחנת מטה מחוז תל אביב. השופט סירב לשחרר את המפגין בערב וקבע כי אין מניעה לדחות את הדיון לשעות הבוקר, אז שוחרר. השופט ביקר את אופן הפעולה של המפגינים שמנסים להפעיל לחץ על הממשלה לשנות את מהלכיה תוך שיתוק המשק. הוא ציין את ביקורו במחנה ההשמדה בפולין: "סיור זה חיזק אצלי את התחושה שללא צה"ל חזק וללא מערכת משפט עצמאית, השומרת על זכויות האדם, לא נשרוד לאורך זמן", והוסיף כי "מדינת ישראל מתמודדת עם אידאולוגיות איסלאמו-נאציות שמכריזות בריש-גלי על תקוותן להשמיד את מדינתנו ולהחריב את שארית הפליטה שהתרכזה כאן. אל לנו לתת להם יד בכך".

נציגי הימין בוועדה מנסים להדיח את השופט כבוב

במקביל, בשעה זו מתכנסת הוועדה לבחירת שופטים להמשיך במינוי שופטים למחוז ירושלים, חיפה והצפון. חברי הוועדה מהימין יצחק קרויזר והשרה אורית סטרוק ינסו להביא לדיון בעניינו של שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב, בטענה כי פעל בניגוד לכללי האתיקה. מלשכת השר לוין נמסר כי הנושא אינו על סדר היום. הבקשה צפויה לזכות להתנגדות מצד רוב חברי הוועדה: שלושת השופטים בוועדה, נציגי לשכת עורכי הדין וחברת הכנסת ונציגת האופוזיציה קארין אלהרר.

הבקשה נסמכת על פרסומים של העיתונאי אבישי גרינצייג בתאגיד השידור "כאן" כי השופט השתתף בפתיחת משרדו עורכי הדין של בתו, ותמונתו פורסמה על רקע תמונת ענק שנתלתה במשרדי הבת, וכן כי השתתף לפני שנים בטקס פתיחת משרד עורכי הדין של בנו. נטען כי בכך יש הפרה של כללי האתיקה. תלונה שהגיש ארגון "בצלמו" לנציב תלונות הציבור על שופטים אורי שהם, נדחתה לאחר שהשופט קבע כי הוא מקבל את תשובת השופט כי לא ידע שהתמונה תפורסם, והיא הוסרה.

המועמדים ישירות לבתי המשפט המחוזיים

בין המועמדים ישירות לבתי המשפט המחוזיים: עו"ד דוד זיילר ממשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, המתמחה בליטיגציה מסחרית; עו"ד אילנה ליפסקר-מודעי מרשות ניירות ערך, העומדת בראש ועדת האכיפה המינהלית; ועו"ד מאור אבן-חן, סגן מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שניהל את התיק נגד חברת הכנסת לשעבר פאינה קירשנבאום.

לבית המשפט המחוזי בתל אביב מועמדת גם שופטת השלום אפרת פינק, שקבעה בהחלטה תקדימית בשנה שעברה כי המדינה מחויבת להכיר בנישואים אזרחיים בזום.

שופט נוסף המועמד למספר מחוזות ומועמדותו תעלה בוועדה היום הוא רון סולקין, שופט בית משפט השלום בבאר שבע, הנחשב למועמד שמרן. גורמים פוליטיים מנסים לקדם אותו לבית המשפט המחוזי כבר שנים.

לבית המשפט המחוזי בתל אביב ישנם 37 מועמדים, מרביתם שופטי שלום או שופטים בפועל במחוזי. לבית המשפט המחוזי מרכז מועמדים 42. לבתי משפט השלום מועמדים עורכי דין מהשוק הפרטי ומהמגזר הציבורי, בהם פרקליטים בתחום האזרחי והפלילי ממחוז דרום, מרכז ומיסוי וכלכלה.