האיחוד האירופי החליט: אפל תשלם קנס של 1.8 מיליארד אירו בשל פגיעה בתחרות

אחרי התלונה שהגישה ספוטיפיי, מגיע הקנס • האיחוד האירופי קבע כי ענקית הטכנולוגיה פגעה בתחרות בכך שהיא לא מאפשרת לצרכנים לשלם על מנוי לחברת הסטרימינג שלא דרך חנות האפליקציות שלה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

קנס הגבלים עסקיים בגובה של למעלה מ-1.8 מיליארד אירו (1.95 מיליארד דולר) הוטל היום (ב') על ענקית הטכנולוגיה אפל . זהו הקנס הראשון המוטל על אפל מצד האיחוד, והוא נמנה בין הקנסות הגבוהים ביותר שהוענקו אי-פעם לחברת טכנולוגיה על ידי האיחוד, כך לפי CNBC. הקנס שדורש האיחוד האירופי גבוה מההערכה המוקדמת, שעמדה על 500 מיליון אירו בלבד

המטבע שעקף את הביטקוין מתחילת השנה והקרן האהובה על המשקיעים: 4 גרפים שממחישים את הראלי בקריפטו
כותרות העיתונים בעולם | "בתוך שישה עד שמונה חודשים": הסיכוי למלחמה עם לבנון הולך וגדל
פנגו מעוניינת לרכוש את אפליקציית המוניות גט לפי שווי של 160 מיליון דולר

הקנס מגיע בעקבות תביעה שמנהלת חברת הסטרימינג המוזיקלי ספוטיפיי מול אפל, שראשיתה בשנת 2019. במסגרת התביעה, ספוטיפיי טוענת בין היתר כי אפל מונעת ממנה ומחברות אחרות להציע חלופות תשלום זולות יותר לרכישת השירות שהיא מציעה, ובכך מאלצת תשלום בעבור השירות דרך האייפון רק על ידי חנות האפליקציות של אפל.

תשלום דרך האייפון, ובפרט דרך פלטפורמת האיי סטור (חנות האפליקציות), כולל בתוכו את העמלה שגובה אפל מהחברות, שעומדת על כ-30%, דבר המייקר לצרכן את דמי הרכישה ובעצם את המנוי. כלומר, בכך שאפל חוסמת את האפשרות של ספוטיפיי להציע לצרכנים לרכוש מנוי שלא דרך הפלטפורמות של אפל עצמה, היא בעצם מונעת מהצרכנים את האפשרות לקבל הצעת המחיר הטובה ביותר.

בשנה החולפת, האיחוד האירופאי סימן את אפל, יחד עם חברות טכנולוגיה מובילות אחרות כדוגמת מיקרוסופט, בתור חברות שעליהן להוות "שומרות סף" במסגרת "חוק השירותים הדיגיטליים" שהתקבל בשנת 2022. במסגרת החוק נקבע כי יוטלו הגבלות חדשות, כמו גם התחייבויות מצד החברות, על האופן בו מספר מצומצם של ענקיות דיגיטל פועלות, כשבין היתר נקבעו כללים המפרטים את אופן שליחת המסרים באינטרנט, כמו גם הצגת פרסומות מצד החברות וכללים הנוגעים לסביבת העבודה של אפליקציות.

עוד פורסם כי במסגרת החוק, יחייבו הפלטפורמות של הרשתות החברתיות הגדולות לנקוט צעדים אקטיביים על מנת להתמודד עם תוכן לא חוקי ותכנים אחרים שהרגולטור רואה בהם תכנים מזיקים, כמו גם לאפשר למשתמשים אפיק דרכו יוכלו לכתוב ולשלוח תלונות לגבי נהלי סינון התכנים של אותן החברות.

בזמנו פורסם כי חוק זה נועד לדכא שיטות אנטי תחרותיות, כמו גם לאלץ את ענקיות הטק לפתוח אפיקי הענקת שירות גם למתחרים קטנים יותר.