תשלם קנס של חצי מיליארד אירו? אפל מסתבכת עם הנציבות האירופית

אפל עלולה לשלם 500 מיליון אירו קנס על פגיעה בתחרות, כך דווח היום בפייננשיאל טיימס • הקנס מגיע לאחר שרגולטורים באיחוד האירופי חקרו טענות של ספוטיפיי, על כך שאפל מונעת תשלום לאפליקציית המוזיקה שלא דרך אפל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

ענקית הטכנולוגיה אפל מסתכנת בקנס של 500 מיליון אירו (כ-539 מיליון דולר), לאחר שרגולטורים באיחוד האירופי חקרו תלונות מצד חברת הסטרימינג ספוטיפיי נגד ענקית הטכנולוגיה, כך לפי דיווח בפייננשיאל טיימס.

"היסטוריה קטנה": הישראלית הראשונה שעקפה את מחיר המיזוג ל־SPAC
כל מה שלא ידעתם על האיש שאיפשר לדעת עליכם הכל
למה כולם מחזירים את הקסדות החדשות של אפל?

לפי הטענות, אפל מונעת מספוטיפיי להציע חלופות תשלום זולות יותר מהתשלום דרך האייפון. הסיבה לכך היא שתשלום למנוי דרך האייפון כולל בתוכו עמלה שגובה אפל, אך מייקר לצרכן את המנוי. בכך שאפל חוסמת את האפשרות של ספוטיפיי להציע לצרכנים לרכוש מנוי דרך האתר לדוגמה, היא מונעת מהם את האופציה לקבל מחיר טוב יותר.

על פי הדווח כעת נראה כי כי ענקית הטכנולוגיה תקבל קנס על פעולותיה, והסכום אותו היא צפויה לשלם יתפרסם בחודש הבא. 

עוד לפי הדיווח ב-FT, הנציבות האירופית צפויה להכריז שהפעולות של אפל אינן חוקיות וכי המדיניות שלה סותרת את חוקי התחרות באיחוד. המשמעות היא שהנציבות יכולה לאסור על הפרקטיקה הזו של חסימת יידוע הציבור באפשרויות זולות יותר. לאיחוד האירופי יש כלי אכיפה חזקים לרשותם. הם יכולים להטיל קנס של עד 10% מהמחזור השנתי של ענקית טכנולוגיה שעוברת על החוקים באיחוד - סכום כולל של קרוב ל-40 מיליארד דולר במקרה של אפל. בסופו של דבר, סכום קנס עליו הוחטל נמוך יותר ועומד על כ-500 מיליון אירו בלבד.

טענות ספוטיפיי: אפל פוגעת בתחרות בשוק

המחלוקת הנוכחית התעוררה מהרצון של אפל להשאיר את ספוטיפיי במערכת התשלומים בחנות האפליקציות שלה - כדי שהיא תוכל לגזור את העמלה המדוברת. אך זו לא הפעם הראשונה שספוטיפיי מתלוננת על אפל בשנים האחרונות, ואף תוקפת כי המדיניות של אפל מונעת תחרות מול אפל מיוזיק, בשנת 2020 האיחוד האירופי אף פתח בחקירה נגד אפל בנושא. שנה לאחר מכן, ב-2021, כאשר עלו נציגים מטעם אפל וגוגל לסנאט האמריקאי כדי לענות על שאלות ההגבלים עסקיים, ספוטיפיי שלחה נציג כדי להעיד על הפגיעה בתחרות שלה.

לטענת אפל, עמלת ה-30% שהיא גוזרת מרכישות בתוך האפליקציות היא מתבקשת, שכן היא מאפשרת חנות אפליקציות מאובטחת, והיא מאפשרת גישה של מאות מיליוני לקוחות לספוטיפיי. מנגד, ספוטיפיי טוענת כי אפל מיוזיק, המתחרה בה, לא מתמודדת עם עמלות דומות, מה שמייצר לה יתרון משמעותי ופוגע בתחרות.

דובר אפל אמר לגופי התקשורת בעולם כי החברה לא מגיבה לספקולציות, והפנה לתגובה ישנה של החברה בפברואר 2023, בה נאמר שהחברה מקווה שהנציבות תפסיק לרדוף אחר המקרה הזה, כי אין בו שום טעם.

נזכיר כי בחודש שעבר אפל אמרה שהיא תאפשר ללקוחות האיחוד האירופי להוריד אפליקציות בלי להשתמש בחנות האפליקציות שלה - מענה נדרש לחוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד.