חשמל | בדיקת גלובס

כך תוכלו לחסוך אלפי שקלים בחשבון החשמל שלכם

שנתיים חלפו מאז שהרפורמה במשק החשמל הישראלי נכנסה לתוקף, אבל רוב גדול של הצרכנים לא ביצעו ניוד מחברת החשמל לטובת הספקיות הפרטיות • הסיבה, כך נראה, היא חוסר מודעות מצד הציבור • מי הם השחקנים שהצטרפו למהלך, ומהם המסלולים שהם מציעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בחודש שעבר הודיע שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן על צעד שאמור לעודד את ניוד הלקוחות בין החברות במסגרת הרפורמה במשק החשמל. המהלך המסתמן הוא הסרה של מגבלת המונה החכם, שמנעה ממרבית 3.1 מיליון הלקוחות הפרטיים והעסקיים לנייד את החשמל שלהם במסגרת הרפורמה.

ראיון | המומחה שמסביר: כך נראה העתיד של יחסי ישראל-ארה"ב
הביטקוין שובר שיאים. זה מה שחושבים עליו משקיעי העל

המונה החכם מבצע רישום רציף שמאפשר קריאה ושידור מרחוק של נתוני הצריכה, והוא מהווה תנאי למעבר בין החברות, אבל לפי נתוני רשות החשמל - נכון לסוף פברואר התקינה חברת החשמל רק כ־750 אלף מונים חכמים.

זאת למרות שרשות החשמל החלה להוציא רישיונות כבר החל ממרץ 2021. עם זאת, גם מבין הלקוחות שהותקנו אצלם מונים חכמים, רק כ־33 אלף לקוחות ניידו את חשבונות החשמל: 24 אלף לקוחות ביתיים וכ־8,500 עסקיים/תעשייתיים.

סיבה מהותית להיעדר ניוד מסיבי של לקוחות היא מודעות: סקר שביצעה בשנה האחרונה קבוצת גיאוקרטוגרפיה עבור פרטנר מצביע, כי כמחצית מהציבור מכיר או שמע על תהליך פתיחת שוק החשמל.

כמו כן, 86% מהציבור הביעו נכונות עקרונית לעבור לחברות אחרות המספקות חשמל, והחסם הוא חוסר היכרות עם התהליך.

בינואר נכנסה לתוקף אסדרת השוק שמאפשרת לחברות של אנרגיות מתחדשות למכור חשמל ישירות לצרכנים - צעד שצפוי לעודד את החברות הגדולות בענף.

הקצב האיטי של התקנת המונים החכמים, לצד הניוד הדל מצד הציבור, הביאו לכך שבפברואר יצאו לשימוע לציבור במליאת רשות החשמל לצורך הסרת החסמים, כשבאפריל צפויה החלטה במליאה.

כל זאת, כשהמטרה היא כי החל מהרבעון השלישי - כל לקוח יוכל לנייד את חשבון החשמל שלו לכל ספק שהוא רואה לנכון וללא תלות בסוג המונה.

עוד בטרם הצעד המשמעותי של השר כהן, יותר מ־40 חברות נרשמו לקבלת רישיון לספק חשמל, כשמתוכן 18 פעילות.

מבין הפעילות, יש כאלו שנמצאות בפיילוטים בשלבים ראשוניים, ויש שכבר מספקות חשמל במסלולים שונים.

אלו מציעות הנחות שונות ביחס לתעריף החשמל, שעלה ב־1 בפברואר ב־2.6% ל־61.45 אגורות לקוט"ש כולל מע"מ. גלובס עושה סדר בין השחקנים הבולטים.

אלקטרה פאוור: שיתוף־פעולה עם אנלייט

אלקטרה פאוור הייתה מהראשונות שהציעה לנייד את החשבון מחברת החשמל, כבר בינואר 2023. החברה התקשרה עד עתה עם עשרות אלפי לקוחות פרטיים ומסחריים, ביניהם הסכם עם רשת מלונות דן לאספקה למשך עשר שנים. בחמישי האחרון, כחצי שנה לאחר שאלקטרה פאוור ואנלייט הודיעו כי חתמו על מזכר הבנות להקמת תאגיד משותף שיעסוק בשיווק ובאספקת חשמל ירוק לצרכנים ביתיים ועסקיים קטנים, נחתמו הסכמי שיתוף־הפעולה בין שתי החברות.

במסגרת ההסכמים נקבע כי אלקטרה פאוור תחזיק ב־65% מהשותפות ואנלייט ב־35%, ולאנלייט הוקנתה זכות להגדיל את שיעור החזקותיה בשותפות ב־5% נוספים, כנגד העמדת אמצעי ייצור חשמל נוספים שלה. המיזוג מותנה באישור רשות התחרות. החברות מקוות לחלוש יחד על נתח גדול משוק האנרגיה בישראל, שמגלגל כ-10 מיליארד שקל בשנה.

אלקטרה פאוור מציעה כמה מסלולים וסוגי הנחות ביחס לתעריף החשמל הביתי, לרבות מסלול "הייטק" המיועד למי שעובדים מהבית. החברה מציעה גם חבילה משולבת של חשמל וגז עם הנחה במחיר הגז.

עמית פרגמנט, מנכ"ל תחום אספקת חשמל באלקטרה פאוור, אמר לגלובס כי "החברה משקיעה רבות בהבטחת מקורות ייצור חשמל לשנים קדימה, על ידי שיתופי־פעולה ארוכי-טווח ומגוונים, בעיקר מאנרגיות מתחדשות ירוקות".

סלקום: "לעבור בשיחת טלפון פשוטה"

סלקום אנרג'י, חברת תקשורת בבסיסה שהייתה מהראשונות להיכנס לשוק החשמל, מספקת כיום שירותים לאלפי לקוחות. בספטמבר האחרון היא הודיעה על הקמת מיזם משותף עם משק אנרגיה למכירת חשמל ללקוחות פרטיים. לצד זאת, הודיעו הצדדים כי המיזם ירכוש ממשק אנרגיה חשמל בהיקף כחצי מיליארד דולר ל-20 שנה.

החברה מציעה שלושה מסלולים: "חוסכים קבוע", "עובדים מהבית" וחוסכים בלילה".

למנכ"ל סלקום אנרג'י מונה ניר יוגב, שהיה מיוזמיה ומקימיה. "בתקופה שבה תעריפי החשמל מתייקרים, צרכנים אינם מודעים לאפשרות לחיסכון של עד אלפי שקלים מדי שנה באמצעות מעבר לספק חשמל אלטרנטיבי בעזרת שיחת טלפון פשוטה", אמר יוגב לגלובס.

פזגז: הנחה קבועה החל מיום הניוד

אלפי לקוחות עברו עד היום לשירות החשמל של פזגז. החברה מציעה 7% הנחה על החשבונית החודשית לכל משק בית החל מיום הניוד. בד־בבד, היא מציעה מסלול הנחה בסופ"ש של 10%. מלקוחות שמעוניינים לעבור בין המסלולים, גובה החברה עלות מעבר של 29.9 שקל. ללקוחות שלא מעוניינים להמתין להפסקת התלות במונה החכם, החברה מציעה להזמין עבורם את המונה מחברת החשמל.

פזגז לא גובה על קיצור הביורוקרטיה תשלום, אך על עצם התקנת המונה צריך לשלם לחברת החשמל כ־260 שקל. זו המחשה לכך שרשת החשמל הישראלית נותרת באחריות בלעדית של חברת החשמל. כלומר, על כל תקלת חשמל, יידרשו הלקוחות של כל החברות לפנות למוקד 103, שהרי הם הכתובת היחידה.

אמישראגז: הנחות בחשמל ובגז

אמישראגז היא חברה שנכנסה לשוק החשמל הישראלי במאי האחרון. לפני שנכנסה, השחקניות הבולטות בשוק היו אלקטרה פאוור, פזגז וסלקום. החברה מציעה מסלול אחד: 6.5% הנחה על חשבון החשמל בכל שעות השבוע, וכן חודש גז חינם בכל שנה או 10% על מכלי הגז (עד שני מכלים לשנה).

"בחודשים האחרונים הצטרפו לאמישראגז אלפי משקי בית", אומר שניר ניב, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה. "ככל שעובר הזמן הצרכנים מבינים את היתרון הגדול במעבר לספק פרטי וחיסכון של מאות שקלים בשנה בחשבון החשמל".

פרטנר: בצירוף עם חבילות תקשורת

פרטנר השיקה בשבוע שעבר את "פאוור פרטנר" בראשות אילן לדרר, לאחר פיילוט מוצלח בקרב העובדים. לצורך אספקת השירות, חתמה פרטנר בחודש שעבר חוזה התקשרות עם חברת OPC.

החברה למעשה מציעה ללקוחות כעת אינטרנט, סלולר, טלוויזיה ושירות חשמל, כאשר בהמשך הדרך צפויה גם להציע חבילות משולבות של תקשורת וחשמל.

פרטנר מציעה שלוש חבילות חשמל: הנחה קבועה כל היום, "עובדים מהבית" ו"חיות לילה".

בזק: היעד - 400 אלף לקוחות

שחקנית משמעותית מאוד שנכנסה לתחום בחודשים האחרונים היא בזק שמקימה בבעלות משותפת עם חברת PowerGen של קרן ג'נריישן חברה לאספקת חשמל.

לתפקיד מנכ"ל החברה החדשה מונה הראל בלינדה, שכיהן בעבר כסגן ומשנה לממונה על התקציבים באוצר, וכן כסמנכ"ל הכספים של חברת החשמל.

במסגרת החברה המשותפת, בזק תוביל את השיווק, המכירות והשירות של המיזם, ו־PowerGen תספק את החשמל ממגוון מתקני ייצור, הקיימים והעתידיים שבבעלותה, תוך מימוש יכולות סחר האנרגיה שלה. בראשות PowerGen עומד כיום יואב הר־אבן, מנכ"ל רפאל לשעבר. היא בעלים של כ־1.2 ג'יגה־וואט (כולל תחנות שבהקמה). כלומר, היא חולשת לבדה על כ־8% מכלל ייצור החשמל בישראל ועל כ־15% מייצור החשמל הפרטי.

החברה החדשה עדיין לא פתחה ללקוחות את האפשרות להצטרף, כך שכרגע רב הנסתר על הגלוי מבחינת התעריפים, אך לפי התוכנית העסקית של החברה - הוגדר יעד לגיוס של 400 אלף לקוחות פרטיים ועשרות אלפי לקוחות עסקיים עד סוף 2030.

הוט: פיילוט ראשוני מוצלח

חברת הוט הקימה את הוט אנרג'י, שכבר סיימה פיילוט ראשוני מוצלח, וכעת מבצעת פיילוט מורחב על בסיס עובדים.

הוט אנרג'י צפויה לחשוף את המסלולים שלה בקרוב, כאשר אלו יהיו במודל של חבילות משולבות תקשורת - כפי שמוכר היטב במקרה שלה.

לאחרונה, החברה חתמה על הסכם רכישת חשמל מקבוצת דליה למשך עד עשר שנים. מעבר לכך, החברה התקשרה בהסכם עם דוראד עד 2030. את הוט אנרג'י מוביל ניר אידלמן, מנהל זרוע החדשנות והפיתוח העסקי של הוט.