ארה"ב: אושר חוק שמחייב את טיקטוק למכור את פעילותה במדינה

בית הנבחרים האמריקאי אישר חקיקה שתחייב את טיקטוק להימכר לחברה אמריקאית בתוך חצי שנה • הסיבה: קשרים לכאורה של החברה-האם עם המפלגה הקומוניסטית • אישור סופי של החוק דורש את אישור הסנאט

טיקטוק / אילוסטרציה: Shutterstock
טיקטוק / אילוסטרציה: Shutterstock

בית הנבחרים בארה"ב אישר הצעת חוק לפיה על חברת ByteDance הסינית למכור את הפעילות של טיקטוק בארה"ב בתוך חצי שנה, אחרת האפליקציה תיאסר להפצה ושימוש ברחבי המדינה.

סנונית ראשונה: באיחוד האירופי אישרו רגולציה על בינה מלאכותית 
ניתוח | הנפילה האחרונה היא תמרור אזהרה: מומחים מנתחים לאן הולך שוק השבבים 

ממשל ביידן מקדם למעשה מהלך שהממשל טראמפ קידם, והנשיא ביידן בעצמו בלם. הצעד עבר בהצבעה של 352 בעד ו-65 נגד. מאחורי החוק עומדת התפיסה שטיקטוק היא איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב משום שהיא נשלטת על ידי גורם זר עוין.

החקיקה הוצגה לפני מספר ימים על ידי שני נציגים מייק גלאגר הרפובליקני וראג'ה קרישנאמורת'י הדמוקרטי - שניהם מהוועדה בבית הנבחרים לנושא המפלגה הקומוניסטית הסינית. יומיים לאחר הצגת ההצעה, חברי וועדת האנרגיה והמסחר הצביעו פה אחד על אישור הצעת החוק. כעת, הצעת החוק עולה לסנאט, שם לא ברור מה יכול לקרות. לפי הדיווחים בעולם, הסנאטורים מפולגים ביחס לחקיקה הזו - כשמהלכים אחרים בהובלת מדינות או מאמצים פדרליים העלו סרק.

צריך להזכיר שהתמיכה בחסימת האפליקציה היא משני הצדדים הפוליטיים בארה"ב, בטענה שטיקטוק מהווה סיכון ביטחון לאומי בגלל הקשרים הלא ברורים לכאורה של האפליקציה עם המפלגה הקומוניסטית בסין. את הדברים האלו הכחיש מנכ"ל טיקטוק שו זי צ'ו שמכהן בתפקיד מאז 2021.

הנשיא ביידן אמר בעבר שהוא יחתום על הצעת החוק אם היא תעבור. ולמרות שממשלתו קידמה מהלך דומה, הנשיא לשעבר טראמפ אמר בראיון ל-CNBC שהוא חושש שהאיסור על טיקטוק יהפוך את פייסבוק לחברה חזקה יותר. באותה שנה, מיקרוסופט שקלה לרכוש את טיקטוק בעסקה שתוכננה להגיע לעד 30 מיליארד דולר, וממשל ביידן ביטל את ההוראה.

מטיקטוק נמסר: "קידום הצעת החוק בוצע במהירות ובסודיות וזאת מסיבה אחת: מדובר בחסימה. אנו מקווים שחברי הסנאט ישקלו את העובדות, יקשיבו לבוחריהם ויבינו את ההשפעה שיש להחלטה על הכלכלה, כמו גם על 7 מיליון עסקים קטנים ועל 170 מיליון אמריקאים שמשתמשים בשירות שלנו".