סנונית ראשונה: באיחוד האירופי אישרו רגולציה על בינה מלאכותית

הפרלמנט של האיחוד האירופי אישר היום את "חוק הבינה המלאכותית", שמהווה מערכת כללי יסוד רגולטוריים ראשונה מסוגה בעולם, שנועדה לפקח ולהסדיר התנהלות עם ומול בינה מלאכותית של חברות, ארגונים ומדינות • מטרת החוק היא "להבטיח שזכויות יסוד ושלטון החוק יהיו מוגנים מפני בינה מלאכותית עם פוטנציאל סיכון גבוה"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הפרלמנט של האיחוד האירופי אישר היום (ד') את "חוק הבינה המלאכותית", שמהווה למעשה מערכת כללי יסוד רגולטוריים ראשונה מסוגה בעולם, שמטרתה לפקח ולהסדיר התנהלות עם ומול בינה מלאכותית של חברות, ארגונים ומדינות. במסגרת החוק נקבעו כללים המתווים חובת התנהגות עם בינה מלאכותית, זאת בהתבסס על הסיכונים הפוטנציאליים כמו רמות השפעה ונזק שונות. 

הסטארט־אפ הישראלי שהפך לשותף של החברה הגדולה ביותר בעולם
האם התשובה הישראלית לסרטונים של OpenAI תעמוד במבחן המסחרי?
הבינה המלאכותית מתחילה לאיים על משרות צווארון לבן. מעט תעשיות חסינות

באתר הפרלמנט נכתב כי חוק זה "שם לו למטרה להבטיח שזכויות יסוד, כמו גם זכויות דמוקרטיות, שלטון החוק, קיימות סביבתית - כל אלה מוגנים מפני בינה מלאכותית עם פוטנציאל סיכון גבוה, זאת תוך חיזוק החדשנות והפיכת אירופה למובילה בתחום".

בעבר, חלק ממדינות האיחוד האירופי דגלו ביישום רגולציה עצמית, על רקע החשש שרגולציה מקיפה יותר עלולה להציב מכשולים בהתקדמותה של אירופה בזירת הבינה המלאכותית, בין היתר מכשולים בתחרות מול חברות סיניות ואמריקאיות במגזר הטכנולוגי. בין המדינות שהתנגדו להחלת הרגולציה המקיפה היו גרמניה וצרפת, כך לפי CNBC.

במסגרת החוק, אפליקציות אסורות מוגדרות ככאלה המשמשות בין היתר במערכות סיווג ביומטריות שאוספות מאפיינים רגישים (למשל אמונות פוליטיות, דתיות ופילוסופיות, נטייה מינית וגזע), כמו גם איסוף תמונות פנים מהאינטרנט או קטעי טלוויזיה במעגל סגור ליצירת מאגרי מידע לזיהוי פנים, וכן מערכות בינה מלאכותית ה"מחקות" התנהגות אנושית כדי "לתמרן" משתמשים, או שימוש בבינה מלאכותית הגורם לניצול פגיעות של בני אדם (בשל גילם, מוגבלותם, מצבם החברתי או הכלכלי).

עוד קובע החוק כי במסגרת מערכות בינה מלאכותית המגודרות ככאלה בעלות סיכון גבוה, סוכמו חובות התנהלות, החלות בין היתר גם על מגזרי הביטוח והבנקאות.