בג"ץ בצו על-תנאי בעתירה על ביטול פרס ישראל: שר החינוך קיש יצטרך לתת הסבר

שר החינוך יידרש לנמק את החלטתו לבטל את פרס ישראל ולחלקו רק בקטגוריית הגבורה האזרחית, לאחר שנחשף המניע הפוליטי לכך • על המדינה להשיב לעתירות שהוגשו בתוך שבוע ימים - בשל סד הזמנים הצפוף לאור הקרבה ליום העצמאות, שבו נערך הטקס מדי שנה

שר החינוך יואב קיש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר החינוך יואב קיש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בג"ץ הורה הבוקר (ה') למדינה לנמק את החלטת שר החינוך יואב קיש לבטל את פרסי ישראל בכל הקטגוריות מלבד תחום הגבורה האזרחית. בשל לוח הזמנים הצפוף, המותיר חודשיים בדיוק עד לטקס שצפוי להיערך ביום העצמאות ב-14 במאי, בבג"ץ ציינו כי על העותרים להציג את עיקרי תשובתם עד ליום חמישי הבא בשעה 14:00. 

סערת פרס ישראל: הפשרה שמגבשים הנשיא הרצוג והשר קיש
"ניסיון פוליטי להשפיע על זהות מקבלי פרס ישראל": עתירה נגד שר החינוך
אחרי נייס: שורת חברות הייטק מבקשות להצטרף לעתירה נגד ביטול פרס ישראל
ביטול פרס ישראל: איל וולדמן האשים את שלומי פוגל. זו תגובתו

על-פי המתווה הנוכחי לחלוקת הפרס שפורסם ב"מהדורה המרכזית", בטקס המרכזי שייערך ביום העצמאות יחולקו רק ששת הפרסים בקטגוריית התקומה, ורק ביום למחרת יכונסו הוועדות בתחומים שבהם מוענק הפרס מדי שנה. הפרסים הללו יוענקו אם כן רק בשנה שלאחר מכן. 

מניע פוליטי 

לפני כחודש נחשף המניע הפוליטי שעומד מאחורי החלטת השר קיש - בחירת ועדת הפרס באיל וולדמן, מתנגד בולט למהפכה המשפטית, כזוכה בקטגוריית היזמות. וולדמן, יזם ההייטק שחתום על אקזיט הענק של חברת מלאנוקס, אשר שכל את בתו דניאל בטבח בפסטיבל הנובה ב-7 באוקטובר, אמר בדיון בכנסת כי המיליארדר שלומי פוגל המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו הפעיל לחצים על חברי הוועדה כדי למנוע ממנו לקבל את הפרס. פוגל הכחיש את הדברים.

"הטענה כי לא מחלקים פרסים בשעת מלחמה, לא רק שהיא טענה מומצאת אלא שהיא גם טענה מגוחכת", אמר וולדמן במהלך הדיון. "דווקא בזמן מלחמה יש לחזק את התחומים האזרחיים, את היזמות, את המדע ואת התרבות. לצערי, הממשלה הנוכחית חותרת ללא הרף מתחת ליסודות החברה והדמוקרטיה. אם הייתה אמת בטענת השר, הרי שניתן היה לצפות לביטול כל טקסי יום העצמאות, אבל זה לא קורה. אדרבא, אני לומד מכלי התקשורת שקיימת כוונה לערוך ברוב טקס את טקס המשואות ולהביא אליו את מיטב אמני ישראל. גם את חידון התנ"ך אין כוונה לבטל. מה ההבדל בין טקסים אלה לטקס פרס ישראל? ההבדל הוא - איל וולדמן".

הידיעה פורסמה לראשונה באתר N12