הסערה על פרס ישראל: איל וולדמן האשים את שלומי פוגל. זו תגובתו

איש העסקים והיזם איל וולדמן, שעליו הייתה אמורה הוועדה להמליץ שיקבל את פרס ישראל, הגיע לדיון בנושא בכנסת • וולדמן טען כי שלומי פוגל, שמקורב מאוד לרה"מ נתניהו, הפעיל לחצים על חברי הוועדה כדי שהפרס לא יינתן לו • מטעם פוגל נמסר בתגובה: "וולדמן ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס"

איל וולדמן בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
איל וולדמן בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה שהתקיים היום (א') בכנסת טען איל וולדמן - שרק בשבוע שעבר פורסם כי זכייתו בפרס ישראל בוטלה על-ידי שר החינוך יואב קיש - כי ההחלטה על ביטול הפרס "נבעה מכך שהוועדה שמונתה להענקת פרס ישראל עמדה להמליץ עליי כזוכה בפרס. טענת שר החינוך כי אין מקום להעניק פרסי ישראל בזמן מלחמה היא המצאה שנועדה להסתיר את האמת מהציבור. האמת היא שמועמדותי לא מצאה חן בעיני כבוד השר וגורמים המקורבים לראש הממשלה ואולי אף בעיני ראש הממשלה עצמו, משום שאני ידוע כמתנגד שלו ושל המהפכה המשטרית שניסה לחולל".

"גורמים זרים התערבו בהחלטה": איל וולדמן מגיב על סערת ביטול פרס ישראל

וולדמן, מייסד מלאנוקס, אמר כי "לפי מה שנמסר לי, מי שבחש בהחלטה לפסול את מועמדותי הוא מר שלומי פוגל, איש עסקים ידוע המקורב לראש הממשלה ורעייתו. לאחר שנודעה כוונת הוועדה להמליץ על מועמדותי, הפעיל פוגל לחצים כבדים על מי מחברי הוועדה להמליץ על מועמדת אחרת מהמגזר הנכון ולחזור מהכוונה להמליץ עליי".

וולדמן הוסיף כי  "רק לאחר שהוועדה עמדה בלחצים" וסירבה לדבריו שלא להמליץ עליו, "לא נותרה לשר החינוך ברירה אלא לבטל את כלל הפרסים, כאמור כי לא היה בידו לפסול רק אותי". 

מטעמו של שלומי פוגל נמסר בתגובה: "איל וולדמן הוא אחד מבכירי ההייטק בישראל ובהחלט ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס". בתגובה, מסר וולדמן לגלובס כי "אני עומד מאחורי כל הדברים שנאמרו היום בכנסת".

"שיקולים זרים ואישיים" 

עוד אמר וולדמן כי "החלטת השר היא לגופו של אדם ולא לגופו של עניין", וכי זו החלטה תמוהה, בזויה וספק חוקית. הוא הוסיף כי "אני נמצא לפניכם כאזרח מודאג. אם כך מתנהלים מוסדות המדינה, קיים ספק רב כיצד הם מתנהלים בעניינים קריטיים לקיומה או לשלומם אזרחיה של המדינה. השאלה האם גם בנושא החטופים, בנושא הלחימה ובנושא היום שאחרי, מונחים קברניטי המדינה על-ידי שיקולים זרים ואישיים".

וולדמן אף הזכיר את בתו שנרצחה ב-7 באוקטובר במסיבה בנובה, ופרץ בבכי בעת שדיבר עליה: "העניין חשוב לי מאוד, כי זאת ארצי מולדתי שלמענה נלחמתי בכל הגזרות, ואדמתה ספוגה בדמה של בתי האהובה דניאל ובן הזוג שלה נועם, מי שהיה לי כבן". 

עוד אמר וולדמן כי "אני מצפה מוועדת הכנסת הנכבדה שלא להרפות בנושא", והוסיף כי הוא מצפה לעירוב של היועצת המשפטית לממשלה, זאת על-מנת ש"תורה על פתיחת חקירה, לחקור מי היו כלל הגורמים שבחשו בעניין וגרמו לשר החינוך לקבל את החלטתו הפסולה". עוד הוא אמר כי "ראוי שהחקירה הזאת תגיע עד לראש הממשלה".

מלשכתו של ראש הממשלה טרם התקבלה תגובה.