"גורמים זרים התערבו בהחלטה": איל וולדמן מגיב על סערת ביטול פרס ישראל

איל וולדמן, שלפי פרסומים היה אמור לקבל השנה את פרס ישראל ליזמות, הגיב על ביטול הענקת הפרסים השנה ואמר: "דווקא עכשיו, פרסים שמוקירים יזמות יכולים לתת למשק הישראלי את הבוסט שהוא צריך" • וולדמן הוא אחד מראשי מחאת ההייטק נגד ההפיכה המשפטית

אייל וולדמן / צילום: איל יצהר
אייל וולדמן / צילום: איל יצהר

השבוע פורסם כי שר החינוך יואב קיש ביטל את הענקת פרס ישראל בשנה הנוכחית, זאת בין היתר לצד העובדה כי יזם ההייטק איל וולדמן היה צפוי לקבל את פרס ישראל ליזמות. כך חשף השבוע העיתונאי בן כספית.

זולה ומדויקת: הפצצה החדשה של אוקראינה
דיווח: חברה בסין ייבאה חלקים לטנקים רוסיים מיפן וטייוואן

וולדמן הוא יזם מוכר ומשקיע מרכזי בתעשיית הטק המקומית, ומי שנמנה בין המייסדים של חברת מלאנוקס, שנמכרה בשנת 2019 לאנבידיה. בנוסף, וולדמן הוא גם בין מובילי מחאת ההייטקיסטים נגד המהפכה המשפטית, זאת עוד בטרם פרצה מלחמת חרבות ברזל. ב־7 באוקטובר, שכל וולדמן את בתו, שנרצחה בטבח שהתרחש במסיבת נובה.

בכל שנה מוענק פרס ישראל בשלל תחומים, בין היתר התחומים כוללים פרס מפעל חיים, מדעי היהדות, הרוח והחברה, מדעי החיים ומדעים מדויקים, כמו גם פרס ישראל בתחומי תרבות ואומנות. השנה, החליט השר קיש כי הפרס יוענק בקטגוריה אחת בלבד, "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית".

בתגובה לדברים נמסר מטעמו של וולדמן כי "מה שחשוב הוא שגורמים זרים שלא קשורים לתהליכים מקצועיים לא יתערבו לאנשי המקצוע כפי שהתערבו לוועדה של פרס ישראל. רק הוועדות המקצועיות צריכות לקחת חלק בתהליכים מקצועיים".

עוד אמר וולדמן כי "דווקא עכשיו, פרסים שמוקירים יזמות יכולים לתת למשק הישראלי את הבוסט שהוא צריך כדי לחזור לשגרה ולאותת לעולם שיש כאן עדיין תעשייה יצירתית וחדשנית ובכך לחזק את ההשקעות בישראל. חשוב לעודד את הכלכלה ווהטכנולוגיה שהביאו לנו את כיפת ברזל. אסור להפסיק את היזמות והחדשנות גם בזמן מלחמה. יש לעודד את היזמות ולהוות השראה ליזמים צעירים שגם בזמן זה ימשיכו ליזום ולפתח. זו תהיה טעות להעביר מסר למשקיעים בעולם שבזמן מלחמה ישראל מפסיקה להיות יצרנית וחדשנית ויודעת רק להילחם.

"יותר מהכול, מפחיד אותי לחשוב שאותה תבנית קלוקלת של החדרת שיקולים זרים או פוליטיים תשפיע גם בסוגיית החטופים, בהחלטות צבאיות ובתמיכה במפונים. דווקא עכשיו אנחנו צריכים משילות נקייה מאינטרסים פוליטיים. רק כך נוכל להחזיר את החטופות והחטופים, לדאוג לשלום החיילות והחיילים, ולעזור למפונים ולעסקים להציל את מפעל חייהם ולהחזיר לכולנו את הגאווה הלאומית".

שר החינוך: הזוכים יקבלו את הפרסים בשנה הבאה

שר החינוך יואב קיש התייחס לפרסומים וכתב בחשבון הx שלו (טוויטר לשעבר) כי "לעניין הפייק ניוז בנושא פרס ישראל: ההחלטה לדחיית פרס ישראל נבעה אך ורק מהמצב המלחמתי במדינה. לצערי שוב אנחנו פוגשים בעיתונאים מסוימים שלא נותנים לכמה עובדות להרוס להם סיפור קונספירציה בדיוני.

"בניגוד לנאמר, השנה אף זוכה לא נבחר לפרס ישראל. מכיוון שעבודת הוועדות חסויה ותחת שמירת סודיות לא ניתן להתייחס אליהן פומבית.

"כפי שפורסם עם קבלת ההחלטה לא יהיה ביטול של הפרסים, אלא דחייה בשנה וכל זוכה, בהינתן ועבר בהצלחה את כלל הפרמטרים השונים, יקבל את הפרס בשנה הבאה. החלטתי מממשת עמדה ערכית שבוחרת להתמקד השנה, יום העצמאות הראשון שלאחר אירועי ה- 7 באוקטובר, בהוקרת פעולות התקומה, הגבורה והערבות ההדדית של אזרחי ישראל".