דיווח: חברה בסין ייבאה חלקים לטנקים רוסיים מיפן וטייוואן

לפי דיווח בסוכנות "ניקיי", גורם שקשור לממשלת בלארוס הקים חברה שמסייעת לרוסיה לייבא רכיבים לטנקים דרך סין • ארגון האופוזיציה הבלארוסי הגולה "בלפול" הצליח לשים את ידיו על מסמכים שמלמדים על נתיב ההובלות לרוסיה, כולל חוזים, רישומי עסקאות ותשלומים שבהם היו מעורבות חברות רוסיות, בלארוסיות וסיניות

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: ap, Gavriil Grigorov
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: ap, Gavriil Grigorov

רוסיה מייבאת רכיבים מתוצרת יפן וטיוואן לטנקים שלה דרך סין. כך מדווחת סוכנות "ניקיי", שמציינת כי גורם שקשור לממשלת בלארוס הקים לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה חברה בסין שמהווה את התחנה בדרך שמאפשרת את המשלוחים.

אותה חברה, שנושאת שם תמים למראה - "שנז'ן 5 G", פעלה במחוז גואנגדונג מאז שנת 2022 כדי לרכוש מוצרים חשובים למוסקבה כמו רכיבים למנועים וחיישנים. ארגון האופוזיציה הבלארוסי הגולה "בלפול", הצליח לשים את ידיו על מסמכים שמלמדים על נתיב ההובלות לרוסיה, כולל חוזים, רישומי עסקאות ותשלומים שבהם היו מעורבות חברות רוסיות, בלארוסיות וסיניות.

חברת שנז'ן 5 G רכשה, למשל, משיבי מיקום מתקדמים מתוצרת "מטרול" ומנועים מחברת "אוריינטל" - שתיהן יפניות. לפי הדיווח, אותם הרכיבים נשלחו לחברה הביטחונית הבלארוסית "סאלאו" ולמעבדת LLC , שני גופים ממשלתיים של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו. בניקיי מציינים כי משיבי המיקום של מטרול נמכרו במחיר של 16,035 יואן (כ־2,238 דולר) ליחידה.

ההעברה לבלארוס אינה מקרית משום שחברות ביטחוניות מקומיות יוצרות רכיבים שמועברים למפעל הקרונות של אורל "אורלווגונזבוד", יצרנית הטנקים של מוסקבה שמספקת לנשיא ולדימיר פוטין את ה־90- T וה־ T-72.

לפי בלפול, LLC הבלארוסית רכשה בעצמה באופן ישיר דיסקים מקודדים מ"אטופיק" הטייוואנית בשנת 2022. מדובר ברכיב שנמצא במקודדים שמספקים לטנקים מידע כמו כיוון וזווית התנועה. המסמכים שהציגו בלפול לניקיי מצביעים כי העיצומים האמריקאים הובילו לכך שארבע העברות שניסו LLC לבצע - נחסמו.

לבסוף, LLC הצליחה ביוני 2023 להעביר את הכסף דרך גיאורגיה. אותם רכיבים של אטופיק, לפי בלפול, הגיעו לבלארוס כחודש לאחר מכן - גם דרך גיאורגיה. לפי הערכות, זו אינה החברה היחידה שמשתמשת בגיאורגיה, שלא משתתפת בסנקציות נגד רוסיה, לטובת עקיפת העיצומים.

ממטרול ומאוריינטל נמסר בתגובה כי הם מעולם לא באו בעסקאות ישירות עם שנז'ן 5, מה שעשוי להצביע כי ישנה עוד חברה סינית בדרך שמוכרת את אותם הרכיבים לחברה הסינית־בלארוסית. מנגד, שנז'ן 5 G וסאלאו בחרו שלא להגיב לפניית סוכנות הידיעות. ממינהל הסחר הבינלאומי של משרד הכלכלה הטייוואני נמסר כי "בעיקרון, הדיסקים המקודדים הללו ו־ LLC אינם נמצאים ברשימת מגבלות היצוא, ולכן אין הפרה של סנקציות נגד רוסיה".

סיפור עקיפת הסנקציות מהמזרח הרחוק והשימוש בגיאורגיה לצורך העברות מהווה דוגמה אחת מבין רבות לתופעה נרחבת בהרבה של שימוש במדינה שלישית לצורך עקיפת הסנקציות. כפי שהשתמשו בטביליסי לצורך העברה כספית לצד שלישי, יש מדינות שפיתחו תעשייה שלמה של יצוא חוזר. כלומר, יבוא ויצוא מחודש של אותו המוצר בדיוק.

זה בא לידי ביטוי, למשל, בארמניה שהיקף היצוא ממנה לרוסיה זינק ב־430% מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. בד בבד, היצוא הארמני לקירגיזסטן זינק ב־1600%; לקזחסטן ב־1200%; לאיחוד האמירויות ב־900%; ולאוזבקיסטן ב־250%. לפי הערכות, חלק הארי מהזינוק נובע מסחורות זרות שבכלל מיועדות לרוסיה, ולעתים עוברות גם במדינה נוספת בדרך למוסקבה.