התוכנית של ישראל ליום שאחרי, והניסיון של חמאס לסכל אותה

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ישראל מעוניינת לבדוק חבילות סיוע שהיעד שלהן יהיה אנשי עסקים פלסטינים שאינם אנשי חמאס • משם, אותם בכירים ייקחו את הסיוע, יאחסנו אותו בלב הרצועה ויהיו אחראיים על הפצתו • כל זאת - בידיעה שכאשר תסתיים המלחמה, הם יקבלו את הסמכות על עזה בסיוע ביטחוני של מדינות ערביות עשירות

גדודי עז א־דין אל־קסאם של חמאס מציגים לראווה את נשקיהם / צילום: Shutterstock
גדודי עז א־דין אל־קסאם של חמאס מציגים לראווה את נשקיהם / צילום: Shutterstock

ישראל בוחנת אפשרות לשיתוף־פעולה עם אנשי עסקים פלסטינים, שיחליפו את משטר חמאס ברצועת עזה - כך מדווח ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, בכיר ביטחוני ישראלי קיים שיחות עם גורמים במצרים, באיחוד האמירויות ובירדן כדי לקדם את התוכנית. 

תסתכלו על מחיר הנפט ותבינו למה ארה"ב תזיע כדי למנוע מלחמה בצפון
"קשה עד בלתי אפשרי": הבכיר שמנתח האם ישראל יכולה לנצח במלחמה 
ההימור של ישראל: האם המסדרון ההומניטרי הימי יסייע לה להתנתק מעזה?
מיליונר ובעל קשרים בישראל: האם מוחמד דחלאן יהיה השליט הבא בעזה

במסגרת המיזם, ישראל מעוניינת לבדוק חבילות סיוע שהיעד שלהן יהיה אותם פלסטינים שאינם אנשי חמאס. משם, אותם בכירים ייקחו את הסיוע, יאחסנו אותו בלב רצועת עזה ויהיו אחראיים על הפצתו. כל זאת, בידיעה שכאשר תסתיים המלחמה, הם יקבלו את הסמכות על רצועת עזה בסיוע ביטחוני של מדינות ערביות עשירות.

לפי הדיווח, ארה"ב והמדינות ערביות לוחצות על ישראל להגביר את היקף הסיוע לרצועה. מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב בתוקף לאפשר לאנשי פת"ח לקבל את הסמכות גם בעזה. "עזה תנוהל בידי מי שלא מחפשים לרצוח ישראלים", מסר בכיר ישראלי ל"וול סטריט ג'ורנל".

לפי הדיווח, מבקריו של נתניהו בארה"ב, במערכת הביטחון הישראלית ובקבינט המלחמה מזהירים כי במודל הנוכחי חמאס עלול להיות הגוף שימלא את הוואקום מחדש, וכי אין זה סביר שמחליפיו יהיו נטולי קשר לפת"ח. 

בחמאס זועמים

בינתיים, חמאס מנסים להטיל מורא באיומים ובפגיעה בכל מי שלתפיסתם בקשר עם ישראל. "אנחנו נכה ביד קשה את כל מי שישפיעו על החזית הפנימיים ברצועת עזה, ולא נתיר חוקים חדשים", צוטט בכיר בחמאס.

גורם אחר בארגון הטרור סיפר כי הם מתוסכלים מהסיוע ההומניטרי שמגיע מהים ומנטרל את יכולתם להשפיע. מעבר לכך, בחמאס זועמים על מעורבותו של בכיר הפת"ח לשעבר, מוחמד דחלאן.

חבר הלשכה המדינית של חמאס, חוסאם בדראן, סיפר לאחרונה בראיון כי את הביטחון ברפיח בתקופה האחרונה מנהלות מיליציות מקומיות, במטרה להחליף את משטרת חמאס - ובתיאום עם ארגון הטרור. מנגד, לפי הדיווח, ישראל שקלה להציע לדחלאן, לראש הביטחון המסכל ברמאללה מאג'ד פרג' או לאיש העסקים מהגדה בשאר מסרי לקבל את האחריות על רצועת עזה. עם זאת, לפי הדיווח, נתניהו מתנגד למעורבות של דחלאן ופרג'.