הכירו את הספינה הספרדית שחונכת מסדרון ימי לעזה

ספינה שעליה 200 טון ציוד יצאה הבוקר מנמל לרנקה, בחסות האיחוד האירופי ובתיאום עם ישראל, כדי לספק סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה במסגרת מסדרון ימי שיפעל בין קפריסין לעזה • ישראל: "מתואם ביטחונית איתנו"

הספינה עוגנת בלרנקה עם הציוד ההומניטרי לפני היציאה לכיוון עזה / צילום: ap, Petros Karadjias
הספינה עוגנת בלרנקה עם הציוד ההומניטרי לפני היציאה לכיוון עזה / צילום: ap, Petros Karadjias

עוד לפני שארה"ב מתקדמת עם התוכנית להקמת מזח קבוע בעזה לטובת סיוע הומניטרי, ארגון לא־ממשלתי ספרדי קטן מנסה לפתוח נתיב סיוע הומניטרי ימי מקפריסין לעזה. Open Arms, ארגון שעסק עד כה בעיקר באיסוף פליטים בים התיכון והובלתם לנמלים אירופיים לשם בקשת מקלט, הודיע הבוקר (ג') כי ספינה שלו יצאה לפנות בוקר מנמל לרנקה, כשהיא נושאת עמה אסדה צפה שעליה כ־200 טון ציוד הומניטרי, ובעיקר מזון לתושבי עזה. "הפלגנו", כתב הבוקר הארגון הלא-ממשלתי ברשת החברתית X, "המשימה מסובכת אך בכך נחנך המסדרון ההומניטרי לעזה. אנו מקווים לעוד הפלגות רבות".

לא מדובר בניסיון שולי, כמו אלו שהיו בעבר מצד ארגונים לא־ממשלתיים אירופיים וטורקיים "לפרוץ את המצור" על עזה ולספק מזון וסיוע לתושבי הרצועה. הפעם, מדובר במשט שמתבצע בתיאום עם ממשלת קפריסין, שהציגה לתקשורת בימים האחרונים חמ"ל מיוחד שנועד ללוות את שיט הספינות במסדרון ההומניטרי החדש - וכן בתמיכה גלויה של האיחוד האירופי. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון־דר־ליין ביקרה בקפריסין בסוף השבוע, בירכה על היוזמה, אמרה כי הספינה תשמש כ"פיילוט" לניסיונות רבים יותר, וקראה שוב לנצל את הנתיב הימי כדי להעביר אספקה לתושבי עזה.

ג'ו ביידן הכריז על הקמת נמל סיוע הומניטרי לעזה. כך זה יעבוד
סוף עידן השמאל: המהפך בבחירות בפורטוגל

מהצד הישראלי נמסר כי המשט המתוכנן "מתואם מבחינה ביטחונית" עם הרשויות בארץ. גורם ישראלי מסר לגלובס כי "אכן מדובר בספינה המוכרת לנו, המגיעה כחלק מהמנגנון של המסדרון הימי שפועל בפיקוח הקפריסאים ובתיאום ביטחוני איתנו". עם זאת, לא נמסר אם גורמים כלשהם פיקחו על הסחורה והציוד שיועברו לעזה.

לפי הארגון, מדובר בעיקר במזון כמו קמח, אורז, אוכל לתינוקות, שימורי טונה ועוד, שנאספו על ידי ארגון World Central Kitchen האמריקאי. מדובר בארגון שנוסד על ידי השף האמריקאי חוזה אנדרס, שנועד לספק מזון במקרים של אסון טבע או משבר הומניטרי. "קיבלנו אישור ממתאם פעולות הממשלה בשטחים, המטען שלנו עבר בדיקה, ואנחנו ממתינים לזמן הנכון לשיט", אמר אחד ממובילי השיט לתקשורת הגרמנית, שדיווחה בהרחבה על היוזמה.

המשט של הארגון הספרדי

מכיל 200 טון של ציוד הומנטירי, בעיקר מזון

ייצא מלרנקה ויעגון בעזה. טרם ידוע היכן

קיבל את חסות ממשלת קפריסין והאיחוד האירופי

ממומן מתרומות, ומהווה שיתוף פעולה עם ארגון אמריקאי שאוסף מזון

הספינה עצמה שימשה עד כה בעיקר לחילוץ אלפי מהגרים ומבקשי מקלט שניסו לחצות את הים התיכון במטרה להגיע לאירופה. הארגון הספרדי הוא אחד מקומץ ארגונים ימיים הפועלים בים התיכון כדי לחלץ באופן עצמאי את המהגרים והפליטים, ואז להשיט אותם לנמלים באיטליה, בספרד, במלטה וביוון, שם הם מגישים בקשות מקלט. לפי הדוח השנתי שלו, תקציבו הוא כארבעה מיליון אירו בשנה, והוא ממומן בעיקר מתרומות. במקרה הנוכחי, כאמור, הוא חבר לארגון הלא־ממשלתי אמריקאי בשם World Central Kitchen שאסף את המזון מתרומות.

בשורה אחת עם לוב

פעילותו של ארגון Open Arms שנויה במחלוקת, והרשויות באיטליה אף סירבו להעניק לספינות שלו אישורי עגינה ולתת למבקשי המקלט שאסף לרדת בנמלים במדינה. הממשלה האיטלקית הקודמת האשימה אותו באופן גלוי ב"סיוע למבריחי אדם", וטענה כי ספינות החילוץ מקבלות מידע מהכנופיות המשגרות את הפליטים לים כדי לתאם את האיסוף שלהם.

מנגד, הארגון מאשים את ממשלות אירופה בכישלון להגן על חייהם של מבקשי המקלט, ובהתעלמות מספינות רעועות שטובעות על יושביהן בגלל שלא קיבלו סיוע ימי בזמן.

העובדה כי הארגון עבר עתה להתמקד בעזה למעשה שם את ישראל - או את הרצועה - בשורה אחת עם מדינות כמו לוב, תוניסיה ומרוקו - ויכול להוות שינוי־כיוון משמעותי בדרך שבה אירופה מתייחסת לנעשה ברצועת עזה. אם המסדרון הימי אכן יפעל, יהיה זה מבצע הסיוע ההומניטרי הימי הראשון של האיחוד האירופי. במקביל לו, ספינה צבאית אמריקאית יצאה מחופי מערב ארה"ב בסוף השבוע כשהיא נושאת עמה ציוד להקמת מזח שישמש לעגינת ספינות גדולות יותר, שהקמתו צפויה להסתיים בעוד חודש לפחות. ישראל אישרה את הקמת הרציף לסיוע בינלאומי, עליו הכריז הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן.

הדגש על הסיוע

בפועל, שני המהלכים - האירופי והאמריקאי - מייצגים את העובדה כי דעת הקהל, המצב המידרדר בעזה וההשפעות הפוליטיות של המלחמה בחמאס גרמו לשינוי כיוון פוליטי מסוים במדינות המערב. במקום תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולפרק את חמאס, במקום הדגש על שחרור החטופים, נראה כי המתקפה האפשרית על רפיח והמצב ההומניטרי בעזה כולה הפכו למוקד העניין בשבועות האחרונים.

הצייטגייסט הנוכחי באירופה, כמו גם בממשל האמריקאי, הוא לשים את הדגש על הסיוע ההומניטרי לעזה, ופחות על ישראל. הקנצלר הגרמני אולף שולץ, בהודעת ברכה לעולם הערבי לרגל הרמדאן שפרסם ברשת החברתית X ביום שני, "שכח" לציין את שחרור החטופים בטקסט שליווה את הווידאו, וקרא רק להפסקת אש בת־קיימא ולהגברת הסיוע לקורבנות האזרחיים בעזה.

פון־דר־ליין, אחת מהתומכות הבכירות ביותר של ישראל בחמשת החודשים האחרונים, שאף קיימה ביקור סולידריות בארץ ימים אחרי תחילת המלחמה, אמרה בראיון בסוף השבוע לטלוויזיה הגרמנית כי על ישראל לעשות הרבה יותר כדי לאפשר עזרה לעזה, "החווה כעת קטסטרופה הומניטרית".

היא אמרה כי האיחוד האירופי "קרוב מאוד" להפעלת הנתיב הימי ההומניטרי לעזה. "הישראלים יכולים לבדוק את הסחורה בצד הקפריסאי ולבצע גם בדיקות ביטחון", פירטה. לפי ארגון World Central Kitchen כבר תוכננו כמה נקודות לעגינה ברצועת עזה שמתאימות לעגינת כלי־שיט קטנים כמו הספינה הנוכחית, כדי לקבל את המשלוח הראשון.

זמן ההפלגה צפוי לעמוד על יומיים־שלושה, משום שהספינה גוררת אחריה פלטפורמה שעליה נערם הסיוע. הארגון מסר כי הוא יוכל להעביר עוד כ־500 טונות בהפלגות הבאות. לפי הדיווחים מקפריסין, גם גורמים הקשורים לאיחוד האמירויות מעורבים בניסיונות להקים את המסדרון הימי ההומניטרי בהקדם.