רצועת עזה | שאלות ותשובות

ג'ו ביידן הכריז על הקמת נמל סיוע הומניטרי לעזה. כך זה יעבוד

בנאום האומה לפנות בוקר, נשיא ארה"ב הודיע על הקמת נמל ימי דרכו יעבור סיוע הומניטרי לאזרחי רצועת עזה • מה יכלול הסיוע שיכנס לתוך הרצועה, איך זה יעבוד, ואילו סחורות עוברות כבר היום? • גלובס עושה סדר

ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב לוחץ ידיים עם מייק ג'ונסון לפני נאום האומה / צילום: Reuters, Jack Gruber-USA TODAY
ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב לוחץ ידיים עם מייק ג'ונסון לפני נאום האומה / צילום: Reuters, Jack Gruber-USA TODAY

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ניצל את נאום מצב האומה שהתרחש לפנות בוקר (ו') זמן ישראל, במטרה להודיע על הקמת נמל להעברת סיוע הומניטרי לאזרחי רצועת עזה. אז מה מתוכנן? האם זה פתרון זמני? ומיהן בכלל המדינות שמעורבות בסיוע לרצועת עזה? גלובס עושה סדר.

פורטפוליו | בניגוד לכל הסיכויים היא הפכה למפקדת ממר"ם, והיום היא מנכ"לית בתאגיד ענק
ראיון | "הכי קרוב לגרמניה הנאצית": עו"ד אלן דרשוביץ מעולם לא היה מוטרד כל כך
אונייה שהוטבעה על ידי החות'ים פגעה בכבלי תקשורת תת ימיים

אילו סחורות יעברו בנמל ובאיזה היקף?

הנמל שיוקם יטפל במזון, מים, תרופות ובסיוע נוסף, בהיקף מוערך של מאות חבילות הומניטריות מדי יום. נשיא ארה"ב אמר בנאומו במפורש כי מטרת המהלך היא להגביר את כניסת הסחורות לרצועה.

כיצד יעבוד המנגנון?

הסיוע יועבר לקפריסין, ומשם יובל לרצועת עזה. לפי ניו יורק טיימס, מאות ואף אלפי חיילים אמריקאים צפויים ליטול חלק בפעילות, עם גורמים ממדינות נוספות. אולם, אין בכוונת ביידן כי יוצבו חיילים על אדמת רצועת עזה. התכנון של וושינגטון שהם יישארו על כלי שיט סמוך לחופי עזה.

האם זהו צפוי להיות פתרון זמני?

כנראה שלא, משום שהאמריקאים מעוניינים להוביל את השליטה בנמל למשך זמן רב. מעבר לכך, לפי ניו יורק טיימס, רק הפרויקט להקמת הנמל בעזה צפוי להימשך כמה שבועות. לא מן הנמנע כי זהו אחד מהרעיונות של וושינגטון לסוגיית היום שאחרי ברצועת עזה.

מהי עמדתו הנוכחית של ביידן ביחס למלחמה?

בנאום מצב האומה, נשיא ארה"ב אמנם ציין כי "לישראל יש זכות לדרוש את הבסת חמאס", תוך הבטחה למשפחות החטופים הנוכחות כי יפעל עד לשובם של יקיריהם הביתה, אך גם שלח מסר לירושלים: "לישראל יש אריות להגנה על חפים מפשע בעזה. המלחמה גבתה מחיר גבוה מאזרחים חפים מפשע יותר מכל המלחמות הקודמות בעזה יחד. יותר מ־30 אלף פלסטינים נהרגו, רובם לא אנשי חמאס".

מה היקף הסחורות שנכנסות לעזה?

לפי נתוני מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מתחילת המלחמה נכנסו לרצועת 292,700 טונות סיוע ב־15,856 משאיות. אותו סיוע כולל 194,590 טונות מזון, 25,760 טונות מים, 18,680 טונות סיוע רפואי, 33,360 טונות ציוד מחסה, 20,310 טונות ציוד מעורב, 176 מכליות דלק ו־322 מכליות גז בישול.

ביום רביעי, למשל, נכנסו לרצועת עזה 257 משאיות שנשאו 5,160 טונות סיוע. מתוכן, 3,940 טונות מזון, 9 טונות מים, 360 טונות ציוד מחסה, 440 טונות ציוד רפואי, 250 טונות ציוד מעורב, 3 מכליות דלק ו-4 מכליות גז בישול.

מי מעורבות בסיוע לרצועת עזה?

מתוך הסיוע שהועבר ביום רביעי, 25% הגיע מאיחוד האמירויות, 20% מערב הסעודית, 17% מטורקיה, 8% מקטאר, 6% מכווית, וכן נכנס לרצועה סיוע מלוב, ירדן, רוסיה, פקיסטן, רומניה, בחריין והודו.

לצד זאת, 50% מהסיוע ששלחו גופי האו"ם הגיע מתוכנית המזון העולמית, 36% מאונר"א ומ־9% של יוניצף.