אונייה שהוטבעה על ידי החות'ים פגעה בכבלי תקשורת תת ימיים

בארה"ב מאשרים: הכבלים התת ימיים שנפגעו בים האדום - כתוצאה מהטבעת האונייה רובימאר על ידי החות'ים • ככל שנודע, נפגעו שלושה כבלי תקשורת מתוך 17 הכבלים שעוברים באזור ומעבירים תעבורת אינטרנט בין אירופה למזרח אסיה דרך מדינות ערב והודו

ספינת רובימאר / צילום: Associated Press, Maxar Technologies
ספינת רובימאר / צילום: Associated Press, Maxar Technologies

האונייה רובימאר שטובעה על ידי החות'ים במפרץ באב אל-מנדב בחודש שעבר פגעה בכבלי התקשורת התת ימים תוך כדי ירידתה למצולות וגרמה להפרעות תקשורת. כך הודה ג'ון קירבי, דובר משרד ההגנה האמריקאי, בראיון לרשת CBS אמש (ד'). בדבריו, מאשר הממשל את חשיפת גלובס מהשבוע שעבר לפיו נגרם נזק שלושת כבלי תקשורת תת ימיים כתוצאה מפעילות החות'ים, ארגון הטרור התימני-איראני השולט בצנעא ובשטחה של מערב תימן.  

השבוע בענף הרכב | הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל
לטורקיה יש טיל חדש ומסוכן, ולאוקראינה רחפן מתפוצץ בטווח של עשרות ק"מ

קירבי טען בראיון כי העוגן של האונייה משך את הכבלים על הקרקעית בזמן שקיעתה וכך נגרם להם הנזק. ארגון הטרור הכחיש את הפרסומים בגלובס, אותו כינה כ"תקשורת הציונית" ואחד מחברי הארגון אף האשים את ארה"ב באירוע. מוחמד אל ארייני, שר המידע בממשלת תימן המוכרת - יריבה של החות'ים - אמר לבלומברג אתמול כי גם אם החות'ים לא פגעו באופן ישיר בכבלים, הם נושאים באחריות לפגיעה בשל פעולות הטרור שלהן.  

כעת מתברר כי גם אם לא היתה פגיעה מכוונת בכבלים, הרי שהנזק שגורם הארגון באמצעות פגיעה באוניות איננו פעוט - ולא רק למדינות המערב. כמה מהמדינות שמחוברות למכבלי האינטרנט הללו הן בנות ברית של איראן, בהן סין ודרום אפריקה. חברת סיקום (Seacom) שאחד הכבלים בבעלותה נפגע, היא דרום-אפריקאית - היא היתה הראשונה להודות בפגיעה כבר לפני שבועיים. כעת, היא אומרת שהתיקונים יחלו לא לפני חודש אפריל.  

ככל שנודע, מדובר בשלושה כבלי תקשורת מתוך 17 הכבלים שעוברים באזור ומעבירים תעבורת אינטרנט בין אירופה למזרח אסיה דרך מדינות ערב והודו. לפני מספר ימים דווח על הפרעות חמורות בפעילות האינטרנט בעומאן, אך לא דווח על הפרעות במדינות נוספות מאחר שמפעילות התקשורת הצליחו להסיט תעבורה מהכבלים הפגועים לכבלים אחרים העוברים באותו הנתיב. לפי אחת מספקיות הרשת המתבססות על הכבלים הפגועים, HGC מהונג קונג, ארבעת הכבלים אחראים על כ- 25% מתעבורת הרשת באזור, כך שגם אם הפגיעות היו מינוריות בהשפעתן, הרי שהן הוכיחו עד כמה תעבורת הרשת הבינלאומית שרובה עוברת מתחת למים היא פגיעה לפעולות טרור.  

הרובימאר (Rubymar) היא אוניית מסחר שעליה מונף דגל בליז - היא נשאה 41 אלף טון של דשנים עד שנפגעה בידי טילים שנורו בידי החות'ים באמצע פברואר בסמוך לתימן. הצוות הספיק להוריד את אחד העוגנים לקרקעית הים לפני שנטש את האונייה ולאחר מכן היא נסחפה במשך כשבועיים בים האדום, כשהיא מושכת עמה כבלים רבים עד שטבעה סופית בשבת שעברה. כך הפכה הרובימאר לאונייה הראשונה שטובעת מאש החותים, כשלושה וחצי חודשים לאחר שאלה החלו לירות לעבר אוניות בים האדום.