סוף עידן השמאל: המהפך בבחירות בפורטוגל

ברית מפלגות הימין ניצחו בבחירות בפורטוגל עם 79 מושבים מתוך 230 • אך המנצחת הגדולה היא מפלגת ימין פופוליסטית שיותר משילשה את כוחה • מה רומזות התוצאות לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי ביוני הקרוב?

אנדרה ונטורה, מנהיג מפלגת שוגה בפורטוגל, לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות / צילום: ap, Joao Henriques
אנדרה ונטורה, מנהיג מפלגת שוגה בפורטוגל, לאחר ההכרזה על תוצאות הבחירות / צילום: ap, Joao Henriques

ברית מפלגות ימין שמרניות ניצחה בבחירות שהתקיימו אתמול בפורטוגל, בעוד מפלגת ימין פופוליסטית ("שגה") זכתה להישג היסטורי והפכה למפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט. הבחירות במדינה הוכרזו במפתיע אחרי חשד לשחיתות, ורבים במדינה מתייחסים לתוצאות כהצבעת מחאה נגד המדיניות הקיימת בנושאים כלכליים, נושאי הגירה והעליות במחירי הדיור.

כותרות העיתונים בעולם | בארה"ב מעריכים: גם חיסול חמאס לא יביא לסוף הסכסוך
פרשנות | האיום להשעות את ישראל מעצרת האו"ם: כמו דרום אפריקה, בדיוק לפני 50 שנה
ניתוח | הכהונה האחרונה: מה עומד מאחורי ההצהרה הדרמטית של ארדואן?

"הברית הדמוקרטית" של מפלגות מהמרכז-ימין, בראשות לואיז מונטנגרו, ניצחה את הבחירות ברוב דחוק, לפי התוצאות הכמעט סופיות, עם 79 מושבים באסיפה הלאומית שבה 230 מושבים. זאת, לעומת 77 מושבים למפלגת המרכז-שמאל שהובילה את פורטוגל בתשע השנים האחרונות.

מפלגת "שגה" (מספיק בפורטוגזית) נחשבת למנצחת הגדולה של הבחירות, אחרי שיותר משילשה את כוחה וזכתה ב-48 קולות. מנהיג המפלגה, עורך דין ופרשן כדורגל פופולרי בשם אנדרה ונטורה, אמר לתקשורת לאחר פרסום התוצאות כי ההישג מהווה את "סופה של מערכת שתי המפלגות" ששלטה בפורטוגל בחמשת העשורים האחרונים. הוא הודיע כי מפלגתו "מוכנה לפתוח במשא ומתן על הקמת ממשלה". המפלגה הציבה בראש המצע שלה את המאבק בהגירה וב"שחיתות שלטונית". 

מנהיג המפלגה ונטורה הבטיח לבוחרים פרלמנט קטן יותר, משכורות צנועות יותר לחברי הפרלמנט. הוא הזהיר מפני כניעה ל"הגירה בלתי מבוקרת". למרות זאת, הוא נחשב לפרגמטי יותר בהשוואה למשוואות ימין קיצוני שצמחו במרכז אירופה, ובעבר היה חבר מפלגת המרכז-ימין שקיבלה את מרב הקולות. 

מנהיג הברית הדמוקרטית מונטנגרו הודיע כי לא יפנה לשוגה לטובת הקמת קואליציה, מה שמסבך את תמונת המצב הפוליטית ועשוי להציב אותו בראש ממשלת מיעוט שתתקשה למשול.

ברקע, הבחירות במדינה הוקדמו בגלל פרשת שחיתות הנחקרת בנוגע להשקעות ירוקות במדינה, ושבה ככל הנראה היה מעורב מקורב לראש הממשלה הסוציאליסטי אנטוניו קושטה. ראש הממשלה עצמו אינו חשוד בפלילים, אך בנובמבר הוא הודיע על הקדמת הבחירות בשנתיים בשל הפרשה. מפלגתו איבדה 43 מושבים בבחירות הנוכחיות, ומנהיגה הנוכחי הודה בהפסד. קושטה פרש, נכון לעכשיו, מהפוליטיקה הפורטוגלית.

אחרי עשור: נפילת השמאל

הניצחון האחרון של מפלגות הימין מסמל את תום העידן הסוציאל-דמוקרטי בחצי האי האיברי. כאשר גם ספרד וגם פורטוגל נמצאו בעשור האחרון תחת שליטה של המרכז-שמאל. כעת רק ספרד מובלת, בקושי פוליטי רב, על ידי ראש ממשלה סוציאל-דמוקרט. 

כמו בספרד הסמוכה, גם בפורטוגל הפרשנים הפוליטיים עד השנים האחרונות אמרו כי הימין הקיצוני לא צפוי להתחזק, בשל המשטרים הפשיסטיים ששלטו בהן ושקרסו רק בשנות ה-70. אבל כמו מפלגת "ווקס" הלאומנית-פופוליסטית בספרד, גם "שגה" הפתיעה כשזכתה בתמיכה רבה, למרות שהוקמה רק לפני חמש שנים. 

הניצחון של הימין הפופוליסטי מהווה איתות לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי ביוני הקרוב, ולקראת שורת בחירות מקומיות בגרמניה ובחירות כלליות במדינות אחרות. בין היתר, מדיניות ההגירה האירופית, שהשנה התמודדה עם מספר שיא של מהגרים לא-חוקיים מזה קרוב לעשור, עומדת לפני הפרשנים בלב חוסר שביעות רצון מהמערכת הפוליטית הקיימת