חבל ההצלה המפתיע לישראל והתוכנית לחיסול חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האמריקאים חושבים שהמטרה לחסל את חמאס לא ריאלית, איחוד האמירויות הפכה לחבל ההצלה של ישראל, והיעדר המנהיגות במזרח התיכון • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

השותפות המפתיעה בין ישראל ללבנון נחשפה, ולא כולם מרוצים
שחקן הכדורסל שהפך לאחד מאדריכלי מתקפת 7 באוקטובר: מי הוא מרוואן עיסא?  

1גם אם ישראל תצליח לחסל את חמאס, זה לא יהיה סוף הסכסוך

"ראש ועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי אמר כי המטרה של ישראל לחסל את כל חמאס אינה 'מטרה ריאלית'", נכתב אמש בניו יורק פוסט, "שכן גורמים רשמיים חוששים שתאי טרור צפויים להיוולד מהאפר או להיות מוחלפים בקבוצות מיליטנטיות שכנות".

נכתב כי "יו"ר הוועדה, מארק וורנר, אמר ביום ראשון כי לאחר שקיים פגישות עם גורמים ישראלים לגבי המלחמה בעזה, יש לו ספק שסופה של המלחמה קרוב, למרות טענות ראש הממשלה נתניהו כי היא תיגמר ב-2024. 'בעקבות המפגש עם אנשים בישראל, בקהילה הצבאית ובקהילת המודיעין, הרעיון שאתה הולך לחסל כל לוחם חמאס - אני לא חושב שהוא מטרה ריאלית", אמר וורנר.

"הסנאטור ציין כי נטייתו של חמאס להסתתר מאחורי החטופים שנלקחו לעזה ב-7 באוקטובר הבהירה שהמלחמה לא תסתיים במהירות. לוורנר הצטרף גם הסנאטור מרקו רוביו, שהסכים ואמר שבעוד שישראל תוכל להביס את חמאס עד לנקודה שבה הוא לעולם לא יוכל לשחזר את ה-7 באוקטובר, סביר שארגון טרור אחר יבוא ויחליף אותו".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת רוני רייז. לקריאת הכתבה המלאה.

2חבל ההצלה של ישראל ביחסים עם מדינות ערב

"כשהקשרים של ישראל עם מדינות ערב מתפרקים, חבל הצלה אחד נותר", אמרה כותרת של כתבה שפורסמה אמש בניו יורק טיימס. "איחוד האמירויות הערביות שמרה על קשריה עם ישראל לאורך כל המלחמה בעזה, אבל הקשר הזה, שנבנה על הסכם בתיווך ארה"ב, נמצא תחת לחץ ככל שהזעם כלפי ישראל גובר". נכתב כי "רק לפני כמה שנים, הרבה אזרחים של איחוד האמירויות הערביות היו מוכנים לדבר בחום על ניצני הקשר של ארצם עם ישראל", נכתב. "אבל כעת, כשהמתקפה של ישראל על עזה, שנמשכת חודשים ארוכים, מלבה את הכעס באזור, קשה יותר ויותר למצוא את מעריצי הסכם אברהם".

צוין כי "חלק מהאמירתיים, על אף שהם מתוסכלים מההסכמים, אמרו שהם חוששים לדבר בפומבי, תוך שהם מצטטים את ההיסטוריה של ממשלתם האוטוריטרית של מעצר מבקרים. דמות אחת שכן התבטאה, סגן מפקד המשטרה של דובאי, הכריז באינטרנט כי הערבים 'באמת רצו שלום' וכי ישראל 'הוכיחה שכוונותיה מרושעות'". עוד נכתב כי לפי אנליסטים, "לא האמירויות ולא ישראל צפויות להתרחק מההסכם. הוא נותר חבל הצלה דיפלומטי עבור ישראל בזמן שקשריה עם מדינות ערביות אחרות מתערערים, והוא הניב לאמירויות מיליארדי דולרים בסחר ויחסי ציבור חיוביים במדינות המערב"

"אבל המסלול הנוכחי של המלחמה אינו מבשר טובות להסכמים או לביטחון המזרח התיכון, אמר מוחמד בהרון, ראש B'huth, מרכז מחקר בדובאי. 'זו שותפות', אמר, 'ואם שותף אחד לא משלם את חובותיו, אז זו כבר איננה שותפות'".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ויויאן נראים. לקריאת הכתבה המלאה. 

3אין מנהיג במזרח התיכון

"אין מנהיג בעיר", כתב לפורן אפיירז גרג קרלסטרום, עיתונאי המזרח התיכון של האקונומיסט, שבסיסו בדובאי, בכתבה שכותרתה: "היעדר הכוח במזרח התיכון". אף אחד לא אחראי, אומר קרלסטרום. "ארה"ב, שטעתה כשפינטזה על קואליציה אנטי-איראנית, היא שליטה חסרת עניין ולא יעילה. מדינות המפרץ השבריריות אינן יכולות למלא את החלל; גם ישראל לא יכולה; ואיראן יכולה לשחק רק את התפקיד של מי שעושה צרות". בנתיים, "סין ורוסיה אינן עדיין מעצמות מזרח תיכוניות".

בנוסף, בחריין ראתה הפגנות אנטי-ישראליות, אך הפרלמנט שלה הוא רעש וצלצולים, כתב קרלסטרום, "ולמרות שמדינות המפרץ אינן מצדדות בישראל נגד איראן, הן גם לא מתייצבות נגד ישראל. העניין הפלסטיני חזר לסדר היום, במחיר של עשרות אלפי הרוגים, אבל נראה שכמעט ולא התקדם". במקביל, לבנון היא מדינה מרוסקת בלי נשיא עם ממשלה זמנית, תימן חיה על הפסקת אש וסוריה עדיין חיה במלחמת אזרחים. 

מתוך פורן אפיירז, מאת גרג קךלסטרום. לקריאת הכתבה המלאה.

4איך בריטניה יכולה לנצח את הקיצונים המוסלמים?

"בריטניה בצרות", כתב אמש בטור דעה בסאנדיי טיימס  אד חוסיין, סופר בריטי ופרופסור בבית הספר למדיניות חוץ של וולש באוניברסיטת ג'ורג'טאון, שבעברו היה פונדמנטליסט מוסלמי. "הערים והעיירות הגדולות שלה נקרעות לגזרים על ידי פילוגים גזעיים ודתיים. מלחמה בעזה הרחוקה מובילה לאלפים צועדים מדי שבוע. הפרלמנט מאוים ותהליכים מופרעים מחשש לאלימות ההמון בראשות איסלאמיסטים קיצוניים ושמאלנים קיצוניים. חבר פרלמנט אחד, מייק פריר, התפטר בגלל חשש לחייו. למה אירועים רחוקים כאלה חייבים להפריע ולהרוס את שלוות הבית שלנו? אילו רעיונות ורגשות מאחדים אותנו?", שאל. "שכן אם בריטניה תיכשל במשימה זו, גם אירופה תיכשל, ואור החירות יעמעם שוב".

חוסיין כתב כי "כדי שתקום בריטניה מגובשת ומאוחדת יותר, ההנהגה הפוליטית והתרבותית שלנו לא צריכה לפחד לנקוב בשמות של מי שהם אויבי החזון הזה". חוסיין הדגיש כי "האומה של צ'רצ'יל אינה יכולה לעמוד בחיבוק ידיים בעוד אלו שהושפעו מהפשיזם של המאה הקודמת, כלומר תנועת האחים המוסלמים ופעיליה האידיאולוגיים ובני בריתה, משתמשים בלונדון כבירה פוליטית. הגיע הזמן להתמודד עם 'האחים המוסלמים' ולסגור את הזרועות הפיננסיות, התקשורתיות, והכוח הפוליטי שלה בבריטניה". לדבריו, "שירותי המודיעין שלנו לא לוקחים את האיום הזה ברצינות מספיק, כי הם לא מבינים את כוחה של הדת".

בהמשך כתב חוסיין כי ישנם חמישה רעיונות פוליטיים גדולים שיכולים לעזור לבריטניה להתאחד כאומה ולחיות בשלום עם האזרחים המוסלמים שלה. "הראשון הוא שלטון החוק, המבוסס על התבונה ומסורת המשפט המקובלת, כדי להבטיח את שמירת הצדק". שנית, "יש לנו אינדיבידואליזם ליברלי, הכולל את דחיית הדיכוי על ידי כל צורה של קולקטיביזם - דתי, שבטי, ממשלתי או כל ארגון אחר". שלישית, "שוויון מגדרי הוא בין המאפיינים הגדולים ביותר שלנו. זהו תחום שבו יש להתעמת עם פרקטיקות איסלאמיסטיות".

רביעית, מזכיר חוסיין כי "למען חופש הביטוי, המחשבה וההתכנסות, מיליונים נתנו את חייהם". ולבסוף, הזכיר כי גם "שוויון גזעי הוא מאפיין חשוב של העם הבריטי", ואין לאפשר לו להיות מאוים על ידי איסלאמיסטים. "זה חשוב לכולנו, כי מה שמתחיל ביהודים אף פעם לא נגמר בהם", כתב.

מתוך הסאנדיי טיימס, מאת אד חוסיין. לקריאת הכתבה המלאה.