השותפות המפתיעה בין ישראל ללבנון נחשפה, ולא כולם מרוצים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מדינת אינדיאנה שבארה"ב מקדמת חוק נגד אנטישמיות בקולג' • ישראל ולבנון ישתתפו בפרויקט במימון האיחוד האירופי • ומפגינים ישראלים גורשו מצעדת יום האישה באוסלו - כי החזיקו תמונות של חטופות • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

כותרות העיתונים בעולם | אפילו גנץ לא מצליח לשפר את היחסים עם ארה"ב
כותרות העיתונים בעולם | "מיליונים הידרדרו לעוני": המלחמה מעמיקה את המשבר הכלכלי במדינה הזו

1המדינה בארה"ב שמקדמת הצעת חוק נגד אנטישמיות 

"במדינת אינדיאנה שבארה"ב הגיעו ביום שישי לפשרה בנוגע להצעת חוק נגד אנטישמיות", נכתב אמש (ש') באתר החדשות AP. הצעת החוק - שנועדה לטפל באנטישמיות בקמפוסים בקולג' - נתקעה בעקבות אי הסכמה מתמשכת בין מחוקקים, אך עלתה שוב לסדר היום לאור המלחמה. בגרסה הסופית של החוק בוצעו שינויים "שכללו התאמות, כדי לתת מענה להתנגדויות שהעלו מבקרי ישראל", נאמר. עוד נכתב כי הצעת החוק "כללה במפורש 'דוגמאות בנות זמננו לאנטישמיות'

אולם, הצעת החוק שעברה לא מגדירה "שפה המתנגדת למבקרי המערכה הצבאית של ישראל בעזה" כאנטישמיות. "הגרסה המתוקנת כללה את ההגדרה הרחבה של ה-IHRA לאנטישמיות, אך הוצאו דוגמאות הכוללות התייחסות מפורשת לישראל". צוין כי לטענת המתנגדים, "התייחסויות ישירות לישראל יגבילו את הביקורת על ישראל במסגרות אקדמיות ואת ההסברה בקמפוסים שפועלת למען פלסטינים שתחת משבר הומניטרי מחריף". 

מתוך אתר החדשות AP , מאת ישראלה וולמרט

2 ישראל, לבנון ומצרים בפרויקט משותף

ביום רביעי האחרון, במלון מובנפיק (Movenpick) בביירות, התקיים כנס להצגת תוכנית SwitchMed, המוקדשת לתמיכה בהגדלת הייצור התעשייתי והפחתת השפעתו הסביבתית. העיתון הלבנוני "אל אכבר" סיקר את האירוע, ויצא נגד החלטת נציגי האיחוד האירופי ו-UNIDO להציג את ההחלטות "כשהם פורסים מפה גדולה המדגישה את שמות המדינות השותפות בפרויקט, שהן, נוסף ללבנון: מצרים, פלסטין, ירדן וישראל!".

בסיקור  הלבנוני נכתב כי "העוסקים בעבודה עם ארגונים וגופים בינלאומיים הופתעו כיצד UNIDO והאיחוד האירופי לא נראו מוטרדים מהמצב הנוכחי, לאור התוקפנות הישראלית שלבנון סופגת כבר חמישה חודשים". הם ציינו כי "הדיבור על שותפות UNIDO עם ישראל הוא 'מיותר והיו יכולים להימנע מלציין את האפשרות הזו', וכי "בדרך כלל מקפידים מאוד שלא להוציא הסכמים או מסמכים רשמיים המכילים כל סוג של הכרה בישראל באמצעות מפות או בכל דרך אחרת".

מאמר מערכת מתוך אל אכבר הלבנוני

3הקיבוצניק שחזר לעוטף עזה בראיון לסאנדיי טיימס

דומיניק לאוסון כתב הבוקר בסאנדיי טיימס הלונדוני כי אחרי ה-7 באוקטובר, הוא שוחח עם אחד הבודדים שחזרו לאזור אחרי הטבח. "הם נוטים להיות מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, כפי שניתן לצפות מתנועה המושתתת על סגנון חיים קהילתי. הקיבוצניק הזה, כמו רבים אחרים, ניסה כמיטב יכולתו לעזור לתושבי עזה, למשל דרך פעילות בקבוצה שהייתה מעבירה חולים עזתים לבתי חולים בישראל וחזרה: 'ממש רציתי שהם ירגישו שיכול להיות עתיד טוב יותר, בו הם חיים לצדנו', צוטט. "השקפתם של הקיבוצניקים השתנתה, לחלוטין", כתב לאוסון. "אחד מהם אמר לי כעת, על רקע קולות של ארטילריה ישראלית: "תמיד הרגשתי עצב מסוים על מה שקורה לעזתים בסכסוכים קודמים. הייתי אוסף עבורם ושולח להם סיוע. עכשיו אני יכול לדאוג רק לאנשים כאן". 

לאוסון נזכר בכתבה בשיחה מ-2008, אותה הוא כינה "חוויה שהוא לא ישכח, בשדרות, עיר ישראלית המונה כ-20 אלף תושבים קרוב לגבול עם עזה.

"פגשתי שם אחות בשם גאות אראגון, שבתה נפגעה מרקטת קאסם בזמן ששיחקה בפנים עם בנה בן הארבע. הילד לא נפגע; לגאות עדיין היו רסיסים קרובים מאוד למוח שלה". לאוסון כתב ש"גאות אמרה לי שהיא רואה בחמאס 'חיות', אבל שהיא אמרה לבן שלה 'שיש הרבה אנשים טובים בעזה שלא מנסים להרוג אותנו'. היא פחות החמיאה לגבי הממשלה שלה: 'ביום שבו נסוגנו מעזה ידעתי שזה רעיון נורא; ידעתי שנהיה מטרה. ואני יודע שהחברים הערבים שלי יסבלו כשצה"ל יחזור לעזה'". 

מתוך הסאנדיי טיימס, מאת דומיניק לאוסון

4מפגינים החזיקו תמונות של חטופות בצעדת יום האישה באוסלו - וגורשו 

"השתתפות קבוצת מפגינים המייצגת את החטופים הישראלים נמנעה מלהשתתף במצעד הנשים הבינלאומי באוסלו, נורבגיה", נכתב הבוקר באתר החדשות "דטראיקטיר". "היום הוא 8 במרץ, יום האישה הבינלאומי, והמצעד במרכז אוסלו כלל קבוצות עם סיסמאות שונות. כ-6,000 איש התאספו ביאנגסטורג'ט, כולל קבוצת תמיכה לבני הערובה הישראלים. הם נחסמו פיזית על ידי משתתפי מצעד אחרים, ולבסוף הודיעו להם שהם אינם רשאים להשתתף במצעד עם הסיסמאות האלה'". כך דיווח ה-NRK. 

צוין כי "המפגינים החזיקו שלטים עם תמונות של בני הערובה המוחזקים בעזה וביטויים כמו metoounlessyouareajew#. הנשים שהיו חלק מקבוצה זו אמרו שהן קיבלו אישור מוועדת ה-8 במרץ להשתתף תחת הסיסמה: "תמכו במאמצי השלום של נשים - להילחם באונס כנשק". עוד צוין כי "כאשר תומכים פרו-פלסטינים ראו את תומכי החטופים הישראלים, הם החלו לצעוק את סיסמאות 'מהנהר ועד הים'". משטרת אוסלו מסרה כי היא נערכה לאפשרות של סכסוך בין שתי הקבוצות במהלך האירוע, והצהירה כי "עצוב לראות שזכויות נשים אינן בראש סדר העדיפויות, לא משנה למי הן שייכות". 

מאמר מערכת מתוך אתר החדשות 'דטראיקטיר'