אפילו גנץ לא מצליח לשפר את היחסים עם ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: דיווח בוושינגטון פוסט על מתח בין ביידן להנהגה הישראלית סביב תקיפה ברפיח, בשווייץ מזועזעים מתקיפה אנטישמית במדינה ובקפריסין מתכננים מסדרון הומניטרי ימי לעזה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

"מיליונים הידרדרו לעוני": המלחמה מעמיקה את המשבר הכלכלי במדינה הזו
פרשנות | למה ארה"ב נמנעת מלתקוף את החות'ים במלוא העוצמה?  

1דיווחים: ממשל ביידן שוקל לאסור על ישראל שימוש בנשק אמריקאי ברפיח

ממשל ביידן בוואשינגטון "שוקל לאמץ דרכי פעולה" שיימנעו מישראל שימוש בנשק אמריקאי אם היא תתקוף את האזור הרווי באזרחים שסביב רפיח; כך מדווח היום בעל הטור דייוויד איגנשיוס, הנחשב למקורב לממשל ביידן, בוושינגטון פוסט.

איגנשיוס כותב כי עצם הדיונים בצמרת הממשל האמריקאי מוכיחים כי קיים "מתח רב" בין וושינגטון לבין "המנהיגים הישראלים" סביב תקיפה ברפיח. מי שהיה שגריר ארה"ב בישראל, מרטין אינדיק, אמר לבעל הטור איגנשיוס כי הישראלים "צריכים להבין שתמה הסבלנות בצד האמריקאי בנושא ההומניטרי". האזהרה הברורה מגיעה אפילו אחרי ביקורו של השר בני גנץ בארה"ב ופגישתו עם סגנית הנשיא. "האמריקאים סבורים כי התוכנית הישראלית למתקפה ברפיח חצי אפויה", נכתב.

מאת דייוויד איגנשיוס. מתוך הושינגטון פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

2בשוויץ מזועזעים מדקירת יהודי חרדי בציריך

כלי התקשורת בשוויץ ממשיכים לדווח בהרחבה על תקרית המזעזעת את המדינה, במהלכה דקר צעיר מוסלמי בן 15 יהודי חרדי ברחובות ציריך, אחרי שנשבע אמונים לדאעש וצילם את עצמו מצהיר אמונים כ"חייל של החליפות". הצעיר גם תיעד את ההתקפה, שבה דקר יהודי חרדי בן כ-50 ליד בית כנסת בעיר ביום ראשון בערב. הקורבן אושפז במצב קריטי, אך מאז יצא מסכנת חיים. עוברי אורח השתלטו על התוקף, בעוד המשטרה הפעילה נוהל חירום בעיר אליו התכוננה בשל המלחמה בעזה. בשל גילו הצעיר, התוקף יכול להישפט למקסימום של שנה אחת בכלא. יש במדינה מי שמציעים לגרש מהמדינה את הצעיר, שהוא גם בעל אזרחות תוניסאית, כשיגיע לגיל בוגר.

מאת פביאן באומגרטנר,טוביאס מרטי, יאן הודק ופורסט רוג'רס. מתוך ה-NZZ. לקריאת הכתבה המלאה.

3מסדרון סיוע הומניטרי מקפריסין לעזה צפוי לפעול עם תחילת הרמדאן

הרשויות בקפריסין, ביחד עם האיחוד האירופי ומדינות תורמות, מתכוננות להתחיל ולהפעיל "מסדרון הומניטרי ימי" שיעביר סיוע מנמל לרנקה לנמל עזה, במטרה להקל על המצב ברצועה; כך מדווחת היום סוכנות הידיעות רויטרס, מפי "מקורות בכירים" באיחוד האירופי. מחר (שישי) תגיע נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון-דר-ליין לקפריסין כדי לתאם את המאמצים. "אנחנו מקווים כי המסלול יחל לפעול לפני תחילת הרמדאן (ביום ראשון)", אמר המקור. הצעות לכונן מסדרון זה הועלו כבר בתחילת המלחמה. כעת עומדות מדינות האיחוד האירופי בפני לחץ הולך וגובר לספק סיוע הומניטרי, וכמה מהן גם השתתפו בהצנחת סיוע אווירי ביחד עם חיל האוויר הירדני לרצועה.

מאת רויטרס. לקריאת הכתבה המלאה.

4דרום אפריקה פנתה שוב להאג: דורשת צעדי חירום נגד ישראל בשל הרעב בעזה

דרום אפריקה פנתה שוב לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) בהאג, בדרישה חדשה כי יוציא צווי חירום שיפסיקו את הלחימה באופן מיידי ויאפשרו העברת סיוע הומניטרי, והיא טוענת כי ישראל "מפרה את הצווים" שהוציא בית הדין לפני כחודש וחצי; כך מדווח העיתון הבריטי אינדיפינדנט, המזוהה עם השמאל הפוליטי במדינה.

לפי הדיווח, "בשל העובדה כי הפלסטינים בעזה עומדים בפני רעב... יש להורות על הפסקת אש מיידית". בית הדין הסתפק בינואר בפרסום צווים הכוללים חובה על ישראל להימנע מפעולות שיכולות להיחשב כג'נוסייד, חובה שישראל הבהירה כי היא ממלאת ללא קשר לדיונים המשפטיים. הפנייה הנוכחית היא חלק מהעתירה של המדינה נגד ישראל, שעשויה להתברר במשך שנים.

מאת מייק קורדר. מתוך "אינדיפנדנט". לקריאת הכתבה המלאה.