לאחר נפילה של 99% במניה: משקיע טוען שהאב סקיוריטי הפכה לחדלת פירעון

לפי גוף השקעות שהיה קשור עם מיזוג חברת אבטחת הסייבר ל-SPAC, בדיווח שהוגש לרשות ניירות הערך האמריקאית, האב לא מצליחה להחזיר את חובותיה ואף פתחה בפברואר בהליכי חדלות פירעון • החברה הישראלית שנכנסה לוול סטריט לפי שווי של יותר ממיליארד דולר, נסחרת כיום בפחות מ-10 מיליון דולר • מהאב סקיוריטי נמסר: "כחלק מאמצעי לחץ פסול, הועבר דיווח שקרי על תביעה לחדלות פירעון שלא הוגשה"

אייל משה, מייסד האב סקיוריטי. החברה חושדת במשה שהשתמש בכספי החברה לשימושו האישי / צילום: רובי לייבוביץ'
אייל משה, מייסד האב סקיוריטי. החברה חושדת במשה שהשתמש בכספי החברה לשימושו האישי / צילום: רובי לייבוביץ'

בתקופה של 4 שנים בלבד הספיק השווי של חברת אבטחת הסייבר האב סקיוריטי  להתנפח ביותר מ-1,000% ואז להתכווץ ב-99%. החברה, שנכנסה לבורסה בתל אביב במרץ 2021 לפי שווי שהוערך ב-89 מיליון דולר, הודיעה כעבור שנה על מיזוג לחברת SPAC בוול סטריט לפי שווי של 1.28 מיליארד דולר - פי 4 משוויה של האב בבורסת תל אביב באותה עת.

הבלגן בהאב: החשב הוציא 400 אלף שקל מכספי החברה לצרכים אישיים 
מגיוס עובדים ועד עולם הרכב: בשורת ה-AI של אנבידיה

לאחר עיכובים הושלם המיזוג לפני כשנה, אלא תוך זמן קצר המניה החלה לצנוח, כאמור ב-99%, עד לשווי נוכחי של פחות מ-10 מיליון דולר - השמדת ערך מהירה וברורה. כעת נראה שלחלק מבעלי המניות בחברה נמאס, ואחד מהם מעדכן על פעילות אקטיביסטית שהוא מתכנן.

בשבוע שעבר דיווח גוף בשם Dominion Capital על החזקה של 4.6% במניות האב סקיוריטי; מדובר על גוף מקונטיקט שקשור ל-DC Rainier - יזם ה-SPAC אליו מוזגה האב סקיוריטי, כלומר מי שחתם מלכתחילה עם האב על מיזוג בשווי מנופח.

המיזוג ל-SPAC הפך את DC Rainier לבעלת מניות בהאב, ומספר שבועות לאחר מכן דומיניון חתמה על הסכם עם האב, שכלל הלוואה והנפקת מניות לדומיניון. דומיניון העבירה להאב סכום ראשוני של 2.5 מיליון דולר, והאב מסרה לדומיניון שטר חוב בכיר, נושא ריבית שנתית של 10%, כנגד החוב. לפי הדיווח, האב לא עמדה במחויבות שלה.

במאי 2023 דומיניון פנתה להאב בבקשה לקבל בחזרה את סכום הקרן יחד עם הריבית, ולדבריה, האב לא עשתה זאת ובסוף 2023 דומיניון הגישה תביעה נגד האב בארה"ב בנוגע להפרת החוזה. בהמשך, נפתח, לפי הדיווח שהוגש לרשות ניירות הערך האמריקאית, הליך נוסף של דומיניון נגד האב, כשבפברואר האחרון היא שלחה דרישה לפני פתיחה בהליכים לפי חוק חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי, שטרם נענתה ודומיניון שוקלת את צעדיה בהתאם לדין.

הנהלת החברה לא מנהלת נכון את העסקים

בדומיניון מאמינים שהאב לא מצליחה להחזיר את החובות שלה והיא עלולה לשלם חובות באופן סלקטיבי רק לחלק מהנושים.

לאחרונה, מכיוון שלפי דומיניון שטר החוב היה בדיפולט והם שמעו על עוד נושים שהאב לא שילמה להם, החליטו בדומיניון להכריז על כוונתם להיות פעילים יותר בענייני האב, והם מעלים גם את האפשרות לבצע שינויים בהנהלה ולהעביר מתפקידם חברי דירקטוריון נוכחיים, משום שלדבריהם הנהלת החברה לא מנהלת נכון את העסקים ומעמידה את כל בעלי ניירות הערך בסיכון.

לדברי דומיניון, "הפיקוח הגרוע של הדירקטוריון איפשר להנהלה לנקוט בפעולות מוטעות מאוד, להציג ביצועים תפעוליים עגומים וסדרה של עסקאות מפוקפקות שהובילו לאובדן ערך משמעותי". האב לא פרסמה את תגובתה לטענות דומיניון בדיווח משל עצמה.

כוונת דומיניון להוביל לשינויים בהנהלה, אם אכן תתממש, תמשיך חודשים של אי יציבות בצמרת החברה. נכון להיום, מנכ"ל האב סקיוריטי הוא נח הרשקוביץ שמונה לתפקיד בדצמבר האחרון, אחרי שהיה קודם מנהל האסטרטגיה ודירקטור, ולפי הודעת החברה על מינויו, יש לו ניסיון בעסקאות והנפקות של מיליארדי דולרים.

נח הרשקוביץ החליף בתפקיד את עוזי מוסקוביץ, לשעבר ראש אגף התקשוב בצה"ל, שכיהן כמנכ"ל מספר חודשים. מוסקוביץ, שהיה קודם יו"ר, החליף במפתיע כמנכ"ל את המייסד אייל משה זמן קצר לפני השלמת המיזוג ל-SPAC, ובהמשך נודע כי החברה חושדת במשה שהשתמש בכספי החברה לשימושו האישי.

לפי הדוח המורחב של האב ל-2022, שהוגש בקיץ שעבר, ועדה שהוקמה לבחון את הנושא מאמינה שמצאה ראיות מספקות לכך שמשה ואשתו איילת ביתן, שהייתה גם היא בכירה בהאב, ניצלו כ-2 מיליון שקל מחשבון בנק של החברה לשימוש אישי, וכן שמשה שילם לקבלנים ללא תיעוד מתאים או אישור חתימה. באותו דוח צוין כי נמצאו ראיות גם לכך שחשב החברה באותה עת השתמש בכרטיס אשראי של החברה באישורו של משה לצרכים אישיים שלו בסך 400 אלף שקל 

השינויים בעמדת המנכ"ל לא היו היחידים בהאב בחודשים האחרונים. בחודש שעבר החברה דיווחה על מינויו של ליאור דוידסון לתפקיד סמנכ"ל כספים זמני, במקום קובי לוי שנכנס לתפקיד רק שלושה חודשים קודם לכן, וזאת אחרי שהוגו גולדמן שכיהן בתפקיד מוקדם יותר פרש. פרישה נוספת הייתה של אנדריי ירמנקו - מייסד משותף של האב לצדו של משה (הקימו את החברה ב-2017)  שכיהן כמנהל הטכנולוגיה הראשי עד סוף השנה שעברה, ובמקומו מונה לתפקיד נחמן גבע.

את דומיניון מייצג בהליכים המשפטיים עוה"ד דיוויד דנוביץ, נועה הבדלה ומור תורג'מן ממשרד עו"ד Sullivan & Worcester שפועל בניו יורק ובתל אביב.

מהאב סקיוריטי נמסר: "מדובר במחלוקת מסחרית שנמצאת בבירור, וכחלק מאמצעי לחץ פסול, הועבר דיווח שקרי על תביעה לחדלות פירעון שלכאורה הוגשה כבר בפברואר בזמן שלא הוגשה תביעה כזו בכלל, וגם לא יכלה להיות מוגשת שהרי זו תביעה משוללת יסוד".