הבלגן בהאב: החשב הוציא 400 אלף שקל מכספי החברה לצרכים אישיים

לצד חשד למעילה של 2 מיליון שקל מצד מנכ"ל החברה לשעבר ובת זוגו, בונוס של 250 אלף שקל שיועד לחשב החברה שולם בפועל לגורם אחר

אייל משה, מנכ''ל האב סקיוריטי לשעבר / צילום: רובי לייבוביץ'
אייל משה, מנכ''ל האב סקיוריטי לשעבר / צילום: רובי לייבוביץ'

בשבוע שעבר, באיחור ניכר, פרסמה חברת אבטחת הסייבר הישראלית האב סקיוריטי את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2022, ולצידם את הדוח המורחב (20F). האיחור בפרסום נובע בין היתר מגילוי מעילה לכאורה, שעליה דיווחה החברה לפני מספר חודשים - חשד ולפיו המנכ"ל הקודם של האב , המייסד אייל משה, מעל בכספי החברה, הוביל להקמת ועדה מיוחדת של דירקטורים עצמאיים.

למרות השערוריות שדבקו בה: האב סקיוריטי הצליחה לגייס כסף 

לפי הדוח המורחב, הוועדה שסיימה את בדיקתה, מאמינה שמצאה ראיות מספקות לתמוך בכך שמשה, ואשתו איילת ביתן שהייתה בכירה בהאב גם היא, ניצלו כ־2 מיליון שקל (582 אלף דולר) מחשבון בנק של החברה לשימוש אישי. כמו כן, לפי הוועדה, משה שילם לקבלנים ללא תיעוד מתאים ואישור חתימה או ללא דיווח נדרש. נגד ביתן נפתח הליך משפטי, ערעור על בקשתה לתשלומי פיצויי פיטורים. ככל הנראה, גם נגד משה ייפתח הליך משפטי. בינתיים, רק בשבוע שעבר הוא התפטר מדירקטוריון החברה.

בתוך כך, הדוח מגלה עוד תקלה שנמצאה בהאב: הוועדה מצאה לדבריה ראיות לכך שחשב החברה, בהסכמת משה, השתמש בכרטיס אשראי של החברה לצרכים אישיים שלו בסך 400 אלף שקל - ללא דיווחים כנדרש וללא התחשבנות במסגרת המשכורת. נוסף על כך משה אישר לו בונוס של 250 אלף שקל, אך הבונוס לא שולם לו, אלא לגורם שלישי לפי החלטתו.

מלבד הדוח הכספי והדוח המורחב, האב הודיעה ביום שישי על עזיבתו הצפויה של סמנכ"ל הכספים, הוגו גולדמן, אחרי שנה בתפקיד. ככל הנראה, הוא תכנן לעזוב עוד קודם אך חיכה להשלמת התהליך של דוחות 2022. בינתיים ימלא את מקומו ליאור דוידסון, סגן נשיא לפיננסים בהאב.

המניה איבדה מעל 80% מאז המיזוג ל-SPAC

האב סיימה את 2022 עם הכנסות של 79.7 מיליון דולר, צמיחה של 145% מ־2021, עם הפסד נקי של 80 מיליון דולר, כמעט פי 6 מההפסד ב־2021, ו־EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שלילי בגובה 21.1 מיליון דולר. לדוחות צורפה גם הערת "עסק חי" שמעידה על ספק להמשך קיומה של החברה לטווח של יותר משנה. לפי הערכות, החברה תוכל לפרסם נתונים מקדמיים מדוחות הרבעון הראשון והשני ל־2023 בקרוב.

האב, שבחודשים האחרונים מנוהלת על־ידי עוזי מוסקוביץ', הפכה לחברה ציבורית בוול סטריט בחודש מרץ האחרון, כשמוזגה ל־SPAC לפי שווי של 1.28 מיליארד דולר, פי 4 משוויה בבורסה בת"א (שממנה נמחקה במקביל לכך). על רקע קשיים בהשלמת הגיוס שנלווה לרישום למסחר בארה"ב, ובעקבות הגילויים שדווחו מאז, נפל מחיר המניה מהמיזוג ב־83% לשווי חברה של 42 מיליון דולר בלבד.

מהאב נמסר בתגובה: "החברה, בעזרת משרד רואי החשבון EY, עברה תהליך של ניקיון ארגוני ואישי בהיבט הבקרות הכספיות והתהליכים הפנימיים. במקביל לכך, בוצעו מהלכי התייעלות ושיפור אפקטיביות עסקית בכלל החתכים, תוך עבודה ופיתוח מוצרים ושווקים חדשים, לטובת ציבור המשקיעים".