הדולר מזנק לשער של 3.73 שקלים. מה הסיבות לכך?

המטבע האמריקאי נסחר כעת סביב 3.73 שקלים והאירו מטפס מעל ל-4 שקלים • בין הסיבות: התחזקות הדולר בעולם לצד חשש מהסלמה ביטחונית בישראל • איך תשפיע ההתחזקות על החלטת הריבית בשבוע הבא?

הדולר מזנק מול השקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
הדולר מזנק מול השקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל פוחת היום בחדות מול הדולר ונסחר סביב שער של 3.73 שקלים למטבע - הרמה הגבוה ביותר מאז סוף ינואר. גם אל מול האירו חל פיחות ושער החליפין עומד על מעל ל-4 שקלים. 

פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, והסתפקה בהורדת התחזית
ניתוח | תשואה של 11.6% ברבעון: אלה החוסכים שהרוויחו במיוחד

הפיחות במטבע המקומי מתרחש לאחר דיווחים על אי יכולת עמידת המדינה ביעד הגירעון, וזינוק לעבר 8% בהחלט עומד על הפרק - דבר שיהווה משקולת שלילית על דירוג האשראי של ישראל. בנוסף, החיסול המיוחס לישראל בדמשק מעלה את החשש מהסלמה בגזרה הצפונית בישראל, היכולה להביא להידרדרות היציבות באזור. הדולר עצמו, התחזק אל מול סל המטבעות הזרים בסוף חודש מרץ, ומדד ה-DXY מצביע על התחזקות הדולר מאז תחילת החודש שעבר. 

לא רק מול השקל, הדולר מתחזק בכל העולם. אלו הסיבות 

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי, אומר לגלובס כי השקל נחלש בעיקר בשל ביקושים של זרים, "כחלק ממגמה גלובלית של התחזקות הדולר, שמלווה בעליית תשואות ממשלתיות בארה"ב (התשואה לעשר שנים עלתה ל-4.35%), ובירידות קלות בחוזים העתידיים על מדדי המניות העיקריים בארה"ב". 

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסכים כי היחלשות השקל משקפת את התחזקות הדולר בעולם, ומציין את מדד מנהלי הרכש בארה"ב, שהיה חזק מהצפוי ואינו מתיישב עם התקוות להורדת ריבית קרובה מעבר לים. 

נוסף על כך, מנחם מציין כי חלק מהפיחות נובע מ"הנטייה לירידות בשוקי המניות של ארה"ב. כמו כן, יש השפעה לאירועים הביטחוניים המקומיים של היממה האחרונה (הדיווחים מדמשק והאירוע בעזה שבו נהרגו עובדי סיוע זרים, א"כ) ולמחלוקות הפנימיות במישור הפוליטי. עם זאת לא מדובר בפיחות חד במידה כזו שתגרור התערבות של בנק ישראל". 

הפיחות הנוכחי מגיע בזמן לא נוח לישראל. החלטת הריבית של בנק ישראל צפויה ביום שני הקרוב, והבנק והנגיד פרופ' אמיר ירון הצביעו על יציבות השווקים הפיננסים ובראשם שוק המט"ח כרכיב עיקרי בשאלה האם להמשיך ולהקל על המדיניות המוניטרית. במקרה שהפיחות יתמיד עד יום ראשון, אז תתכנס הוועידה המוניטרית כחלק מההתייעצויות בנות היומיים לפני קביעת שיעור הריבית, בהחלט ייתכן שבנק ישראל יחליט להמתין עם ההורדות להמשך השנה.