לא רק מול השקל, הדולר מתחזק בכל העולם. אלו הסיבות

הדולר נסחר בשיא של כחצי שנה מול רוב סל המטבעות • הסיבה: התבטאויות ניציות של חברי הפדרל ריזרב מול ההקלות המוניטריות המסתמנות בעיקר באירופה • היחלשות השקל נובעת בעיקר מסיבות גיאו-פוליטיות

הדולר ממשיך להתחזק / צילום: Shutterstock
הדולר ממשיך להתחזק / צילום: Shutterstock

הדולר הפך בשנת 2024 לאחד מהמטבעות החזקים ביותר בשוק המט"ח. ולמעשה התחזק בחדות מול רוב סל המטבעות. מול השקל התחזק המטבע בכ-2.7%, מול האירו 2.4% ומול הפרנק השוויצרי התווסף הדולר בכמעט 8%. מדד ה-DXY, האומד את ביצועי הדולר מול סל המטבעות הזרים, מראה על שיא של חמישה חודשים. מה גורם להתחזקות זו?

הדולר מזנק לשער של 3.73 שקלים. מה הסיבות לכך?  
שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא? 

השיא הקודם של הדולר, באוקטובר, נתמך על ידי איגרות החוב האמריקאיות, ששברו שיאי תשואה והגיעו לרמה של כמעט 5% (לאג"ח של 10 שנים). כעת, תשואות האג"ח בארה"ב אמנם במגמת עלייה מתחילת השנה, אך לא ברמות השיא שראינו בתחילת השנה. כך שהפעם ההתחזקות של הדולר מגיעה מכיוון אחר.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, אומר לגלובס כי הסיבה המרכזית מגיעה מהשינוי בציפיות השוק להקלות המוניטריות בארה"ב השנה: "חל שינוי משמעותי ממה שראינו בסוף השנה שעברה, השוק עבר מתחזית של 6-7 הורדות ריבית במהלך 2024 ל-2-3 הורדות בלבד".

"במהלך זה השוק התיישר לאמירות הפד בסוף השנה שעברה, שהיה מרוסן יותר בתחזיותיו לשנה הקרובה לעומת הצפי בשווקים", מדגיש גוזלן. שיעור הריבית הגבוה הצפוי להיות בארה"ב מנוגד לשווקים בעולם: "הריבית גבוהה גם באופן יחסי, באירופה הסיכוי להפחתת ריבית קרוב יותר, ומצפים ל-4 הורדות ריבית בזמן הקרוב, גם במדינות אחרות בעולם, דוגמת ישראל מצפים להקלות בקרוב". 

בישראל זה מורכב יותר

מודי שפריר, אסטרטג שווקים ראשי בבנק הפועלים, אומר "בעוד שהתבטאויות 'ניציות' של חברי הפד בארה"ב, והפתעה כלפי מעלה בחלק מהנתונים מיתנו את ההסתברות להורדת ריבית הפד בחודש יוני לכ-66%, באירופה נרשמת עלייה נוספת בהסתברות הגלומה בשווקים להורדת ריבית בחודש יוני ל-100%". שפריר מסביר זאת בכך שחלה התמתנות חדה בליבת האינפלציה ובהתבטאויות מתונות של חברי הבנק האירופי - עובדה זו מובילה להתחזקות הדולר בעולם.

גוזלן מדגיש כי תמונת המצב בישראל מורכבת יותר, ומכילה בתוכה גם את תמונת המצב הביטחונית. השקל היה רווי בטלטלות ותנודות לעומת הדולר מאז תחילת המלחמה ולא צפוי שמגמה זו תיפסק. 

שפריר מציין כי השקל היה יציב יחסית מתחילת השנה, למרות תנודתיות מוגברת. היחלשות המטבע השבוע מגיע "בעיקר מכיוון הגזרה הגיאו פוליטית והמתיחות מול אירן לאחר החיסול בדמשק".