פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, והסתפקה בהורדת התחזית

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה היום כי החליטה לשמור על הדירוג הגבוה של ישראל (A פלוס) • עם זאת, אופק דירוג האשראי ירד מ"יציב" ל"שלילי"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock

תחושת הקלה במשרד האוצר: סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה היום (ג') שהחליטה לשמור על הדירוג הגבוה של ישראל (A פלוס), בתום תהליך בדיקה שבו נבחנה הורדת דירוג למדינה. עם זאת, סטטוס הדירוג של ישראל נפגע באמצעות הפחתת האופק שלו, מ"יציב" ל"שלילי".

לקריאת החלטת הדירוג המלאה של פיץ' בעברית

תוצאה זו נחשבת כ"רע במיעוטו" לתפיסת הצמרת הכלכלית של המדינה. טרם הודעת פיץ', נטו ציפיות האנליסטים בשווקים לכיוון של הורדת דירוג בסיכויים של 60%-70%. החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, נפגש בחודשים האחרונים עם נציגי פיץ' במטה החברה בלונדון, בניסיון למנוע הורדה של הדירוג עצמו.

פיץ' הייתה הראשונה מבין שלוש חברות הדירוג הגדולות להתריע בתחילת מלחמת חרבות ברזל מפני פגיעה אפשרית בדירוג המדינה. בחברה הציבו את הדירוג של ישראל באוקטובר תחת מעקב שלילי (Negative Watch), תהליך שבו מודיעה החברה האם היא מורידה דירוג בתוך שישה חודשים, שמסתיים עכשיו. סטטיסטית, ביותר ממחצית מהמקרים מסתיים המעקב בפגיעה בסטטוס הדירוג, ועל כן התחושה שישראל "יצאה בזול".

במועד הכנסת ישראל לרשימת המעקב, הסבירו בפיץ' כי אם המלחמה ברצועה לא תתלקח לאירוע כלל-אזורי, הדירוג כנראה לא יירד. "נוכח הכלכלה הדינמית בעלת ערך מוסף גבוה ומוכנות המדינה לעימות צבאי והיסטוריה של עמידות בפני עימותים מסוג זה... לא סביר שעימות קצר באופן יחסי, המוגבל בעיקר לרצועת עזה, ישפיע על דירוגה של ישראל", כתבו בפיץ' בתחילת המלחמה.

סבב הדירוגים הנוכחי של ישראל אמור להסתיים ב-10 במאי, עם פרסום הודעת הדירוג של הסוכנות השלישית, S&P. זאת לאחר שסוכנות המתחרה מודי'ס, הפחיתה בתחילת פברואר את הדירוג של ישראל לראשונה בהיסטוריה. כעת מדרגת S&P את ישראל בפער של דרגה אחת מעל פיץ' ושתי דרגות מעל מודי'ס. פער רחב שכזה בדירוג של ישראל מעולם לא התקיים, למעט חריגה אחת זמנית שנוצרה בשל עיכוב של אחת הסוכנויות בפרסום הדירוג. סיטואציה זו עלולה להגביר את הלחץ על S&P לצמצם פערים מהמתחרות ולהוריד את הדירוג גם כן.

משר האוצר סמוטריץ' נמסר כי "השארת הדירוג על A+ בעת מלחמה מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית ובמדיניות הכלכלית שאנו מובילים. אנחנו בעיצומה של מלחמה שנכפתה עלינו ובאופן טבעי המלחמה מייצרת אתגרים רבים לכלכלה. אנחנו פועלים ונמשיך לפעול במכלול הצעדים הנדרשים על מנת לגדר ולמזער את הסיכונים ולשוב למסלול צמיחה מהיר שימצא את הפוטנציאל של המשק הישראלי".