תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

המדריך למכירת חמץ בעידן המודרני

הפסח מתקרב ואתו ההכנות המרובות לחג, קניית מצרכים כשרים לפסח, ניקוי הבית מחמץ והכשרת המטבח, ובתוך כל אלה צריך גם למכור את החמץ • למה בעצם מוכרים אותו ואיך ניתן לעשות זאת בקלות בעת הנוכחית

צילום: cottonbro studio באתר PEXELS
צילום: cottonbro studio באתר PEXELS

הכתבה מטעם אתר Hametz.co.il 

בחומש שמות פרק י"ג פסוקים ו'-ז' כתוב כדלהלן: "שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי חַג לַיהוָה. מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ". במדריך הבא, שמגיש אתר האינטרנט Hametz.co.il - תמצאו סקירה ותשובות לשאלות כגון: מהו בכלל חמץ? ומדוע צריך למכור אותו לגוי לפני חג הפסח?

התורה אוסרת על כל יהודי בחג הפסח לעשות שימוש במאכלי חמץ. האיסור כולל בתוכו 3 פרטים:
- אסור לאכול מאכלי חמץ.
- אסור ליהנות מהחמץ.
- אסור שיהיה בבעלות יהודי חמץ בבית.

'חמץ' הוא שם כולל למזון המורכב מחמשת מיני דגן שבא במגע עם מים ותפח, לדוגמה לחם, לחמניות, פיתות וכו'. חשוב לציין כי כל מזון שלא רשום על גבי האריזה 'כשר לפסח' עלול להיות חמץ.

בעבר כשהיה מגיע פסח היו היהודים שורפים ומשמידים כפשוטו את כל החמץ שנותר בבית. אם השנים נוצר מצב של הפסד גדול של סחורה, ובדיוק בנקודה זו נכנס עניין מכירת חמץ ותקנת החכמים.

משמעות המכירה היא שאנו (היהודים) מעבירים את החמץ למשך שבעה ימים לבעלות הגוי על ידי מכירה. בימים אלו למרות שארונות הבית מכילים בתוכם מאכלי חמץ מבחינת ההלכה הם אינם שייכים ליהודי, אלא הם בבעלותו של הגוי.

מכירת חמץ היא פעולה אמיתית שבמסגרתה עושים הסכם מכר מול אדם שאינו יהודי שיקנה את החמץ של כל היהודים תמורת סכום כסף נכבד. בנוסף להסכם וההתחייבות של הגוי-הקונה, מביאים אדם נוסף שישמש ערב לכך שהגוי יעמוד בהתחייבותו וישלם את התמורה בגין המכירה. בשעת החתימה על ההסכם הגוי נותן מקדמה ואת היתרה הוא אמור לשלם בסיום הפסח, אלא שאז במקום שהגוי ישלם את היתרה הוא מחזיר את החמץ חזרה לידי היהודים.

את המכירה אפשר לבצע על ידי מילוי טופס הרשאה והבאתו לרב המקומי, או לחלופין כיום בעידן המודרני ניתן לערוך זאת דרך אתר האינטרנט של מכירת חמץ.

המכירה כפעולה אמיתית

כאמור, במכירת החמץ מוכרים לגוי במכירה גמורה את כל החמץ, כך שאם פתאום הגוי יהיה מעוניין לבוא לקחת חמץ מבית יהודי כלשהו, הוא יוכל לעשות זאת מתי שיירצה וממי שהוא רוצה. כמובן שהגוי מתחייב לשלם את התמורה במלואה על החמץ בכללותו.

חשוב לציין שלמרות שבדרך כלל לא קורה שהגוי בא לקחת את החמץ, וכולם יודעים שמדובר בפעולה שנועדה אך ורק בעקבות צרכים דתיים - המכירה עצמה מתבצעת לפי כל כללי המשפט העברי. אנו מכוונים למכירה גמורה והיא תופסת על פי דין התורה.

איך מוכרים את החמץ דרך האינטרנט?

באתר 'מכירת חמץ' מסבירים כי כדי למכור את החמץ באינטרנט נדרש לעקוב אחר השלבים הבאים:

- ראשית יש למלא טופס הרשאה מקוון באחד האתרים שמציעים שירות מכירת חמץ לדוגמה דרך האתר של חב"ד.
- בטופס יש למלא את כל הפרטים הנדרשים לרבות שם פרטי ומשפחה, כתובת, טלפון, מקומות החמץ וכו'.
- יש להתכוון לעשות את מכירת החמץ בכל הרצינות ובימי החג אסור להשתמש במאכלי החמץ.

ריכוז החמץ בבית

לאחר מכירת החמץ לפני הפסח יש לסדר את החמץ באופן כזה שיהיה מקובץ במקום מסויים, לדוגמה בארונות המטבח, או במקרר, לחלופין ניתן לשמור את החמץ בתוך חדר סגור. על הארון או הדלת מסמנים באופן ברור ובולט 'מכור לגוי', עדיף שלא להיכנס למקומות אלו במהלך ימי הפסח.

בדיקה וביטול חמץ

חז"ל תקנו בליל י"ד ניסן כי יש לבדוק את החמץ לאור הנר. בסיום בדיקת החמץ אומרים את הנוסח "כל חמץ ושאור שיש ברשותי שלא ראיתיו ושלא ביערתיו יבטל ויהיה הפקר כמו עפר הארץ" (נוסח "ביטול חמץ"). משמעות הביטול היא שאנו מבטלים ומפקירים את החמץ שמתחבא בבית ואנו לא מודעים אליו ולא מצאנו אותו בבדיקה. למחרת ביום י"ד ערב פסח שורפים את החמץ שלא מעוניינים להכניס לתוך המכירה.

עד איזה שעה ניתן לערוך את מכירת החמץ?

את החמץ אפשר למכור עד ערב פסח יום י"ד ניסן בשעות הבוקר המוקדמות, בכל שנה מתפרסמת השעה המדוייקת בהתאם למיקומה של עיר. לאחר שעובר המועד המדובר, למעשה החמץ אסור בהנאה ואין אפשרות למכור אותו לגוי. אדם ששכח למכור את החמץ בזמן המותר - כדאי שיפנה לרב מורה הוראה מוקדם ככל האפשר ויבדוק מולו מה לעשות.

התארגנות לחג הפסח והכשרת הבית והמטבח

חג הפסח כולל בתוכו עוד הרבה מיני התארגנויות לדוגמה הכשרת הבית והמטבח, הכנות לליל הסדר, לימוד של הלכות ומנהגי החג ועוד. כמו כן בימי חודש ניסן יש מצווה מיוחדת לתת תרומה - "קמחא דפסחא" - מגבית מיוחדת בימים שלפני חג הפסח לטובת משפחות נזקקות עבור מצות ואוכל לחג.באפשרותכם למכור את החמץ, לקיים את מצוות "קמחא דפסחא", וללמוד באופן מקיף ויסודי את כלל ההלכות והמנהגים דרך אתר אינטרנט לחג הפסח.

סיכום הדברים

בשורה התחתונה, מכירת חמץ היא תקנת חז"ל שיש לה חשיבות רבה ומטרתה היא שיהודים לא יעברו על איסור חמץ במהלך שבעת ימי הפסח. כיום אפשרי לערוך את המכירה בקלות ובכמה הקלקות אונליין דרך רשת האינטרנט. חשוב מאד להתכוון ולבצע את המכירה בכל הרצינות ובימי חג הפסח לא לעשות שום שימוש במאכלי החמץ.

זכרו שחובה למכור את החמץ אך ורק באמצעות גורם תורני מוסמך ומוכר.

כברכה המסורתית נאחל פסח כשר ושמח!

צרו איתנו קשר *5988