חוזה מפתיע לחברה ביטחונית מישראל, והמגבלה שהוסרה מ-F-35

חברת פייטק הנדסה מצפון הארץ תייצג בבלעדיות את חברת טקנל האיטלקית; שר ההגנה הצרפתי דוחף להגברת קצב ייצור הטילים במדינה; וארה"ב דוחה ניסוי בטיל גרעיני • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קרונות הפעלה מתוצרת חברת טקנל / צילום: חברת טקנל
קרונות הפעלה מתוצרת חברת טקנל / צילום: חברת טקנל

התעשייה הביטחונית הישראלית משגשגת, לא רק בזכות שלוש החברות הגדולות - התעשייה האווירית, אלביט ורפאל - אלא גם בעזרת חברות קטנות יותר שפורחות. בה בעת, צרפת מוטרדת מאוד מתפוקת התעשייה המקומית, ארה"ב דוחה ניסוי בטיל מתקדם, והפנטגון מסיר מגבלה שהטיל על מטוסי F-35. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

כותרות העיתונים | חמאס הסתיר נשק בבולגריה והצעד החריף נגד ישראל שלא פוסלים בבריטניה
שאלות ותשובות | צה"ל מגייס מילואים, וזה האיום המרכזי מכיוון איראן 

החוזה שמרתק את התעשייה הביטחונית הישראלית

חברת פייטק הנדסה, הממוקמת בעיר נשר שבצפון הארץ, ממשיכה להפתיע את התעשייה עם חוזה משמעותי. לגלובס נודע כי החברה חתמה על הסכם שיתוף פעולה לייצוג בבלעדיות של חברת טקנל (TEKNEL) האיטלקית. כלומר, פייטק תהיה הספקית היחידה בישראל של קרונות הפעלה של החברה האיטלקית, שכלל החברות הביטחוניות הגדולות בישראל עבדו עמה בעבר או בהווה. זאת, לאחר שלפני כחודש וחצי, עלתה פייטק לכותרות, בשל היותה אחת מהזוכות במכרז משרד הביטחון בסך כ־150 מיליון שקל, לאספקת רכבים ממוגנים לכיתות כוננות.

קרונות הפעלה מבצעיים הם רכיב קריטי במערך הביטחוני, היות שכל מערכת זקוקה לקרון שיתאים לה, בין אם מדובר בעמדת שיגור, בחדר מפעילים או בעמדת שליטה ובקרה. יתרה מכך, לכל קרון יש מאפיינים משלו, החל מקרונות גנריים ופשוטים יחסית, שעלותם נאמדת בעשרות אלפי דולרים בודדים, ועד לקרונות ייחודיים, בעלי תכונות מותאמות, אשר עומדים בתקני איכות מחמירים ומחירם יכול להגיע לכדי מאות אלפי דולרים רבים. הבחנה זו נובעת ממגוון גורמים ומדרישות משתנות, כגון עמידות לאלקטרומגנטיות, עמידה בזעזועים, משקלים, תנאי סביבה והגנה מפני יכולות לוחמה אלקטרונית.

מערכת ארבל שמותקנת על מקלע נגב / צילום: באדיבות IWI מקבוצת SK
 מערכת ארבל שמותקנת על מקלע נגב / צילום: באדיבות IWI מקבוצת SK

עד היום, עסקה פייטק באיפיון, בתכנון ובייצור פלטפורמות עבור החברות הביטחוניות הגדולות הישראליות. החברה מונה כיום כ־50 עובדים, ומחזיקה שטח ייצור של כ־3,500 מ"ר. טקנל האיטלקית הוקמה לפני כ־50 שנה, ומתמחה בייצור קרונות פיקוד, שליטה ובקרה. החברה נחשבת לבעלת ניסיון רב בעבודה עם חברות בין־לאומיות רבות וכן עם חברות ביטחוניות ישראליות.

החברה הישראלית שחשפה מערכת נשק מתקדמת

חברת IWI מפעלי נשק ישראל, מקבוצת SK שבבעלות סמי קצב, חשפה השבוע את מערכת הנשק הקל הממוחשבת ארבל. המערכת כוללת שלושה רכיבים עיקריים: פלטפורמה מבוססת-מחשב, מנגנון הדק חשמלי משודרג הכולל חיישנים, וסוללה. מערכת הארבל אינה משפיעה כלל על פעולות הרובה המוכרות, כשהמפעיל יכול בכל זמן שיבחר להשתמש ברובה ככלי נשק רגיל גם ללא כל תלות בסוללה.

הארבל נותנת מענה לצורך בתגובה מיידית לאיומים, תוך שלוקחת בחשבון את הקרבות הממושכים והמשקל הרב שנושא לוחם, לרבות מצבי הלחץ והעייפות. עוד יתרון הוא חיסכון בתחמושת: הדיוק של המערכת מאפשר לפגוע באחוזים גבוהים יותר ולהפחית תחמושת.

מקלע הנגב של IWI, הוא הנשק הקל הראשון שאימץ את ארבל. ההדק האלקטרוני, הכולל את מצב הירי החדש ארבל, לצד מערכת בקרת ירי מובנית, משפרים את רמת הדיוק בכל המצבים ובעיקר במצבים עם זמני חיות מטרה קצרים. מערכת האנרגיה של הארבל מספקת עד 60 שעות הפעלה רצופה ללא צורך בטעינה מחדש. הסוללה מפעילה את מערכת המחשב והחיישנים, ומבטיחה את פעולת הנשק באופן רציף גם כאשר הסוללה מתרוקנת. המערכת אדישה לסוג הכוונת (optic-agnistic), כך שניתן להשתמש בכל כוונת ופועלת בתנאים סביבתיים קשים, ביום ובלילה.

שר ההגנה הצרפתי מאיים על התעשייה המקומית

שר ההגנה הצרפתי, סבסטיאן לקורנו, מאס בניוון של התעשייה הביטחונית המקומית, ואיים כי אם לא יגבירו את קצב הייצור בתוך שבועות, הוא יפעיל "סמכויות שיטוריות" נגדן. "אני מצפה למאמצים מצד התעשיינים", אמר לקורנו. "אם הביצועים שלהם בכל הנוגע לקצב ייצור וזמני אספקה לא יהיו מספקים, נעבור לדרישות".

שר ההגנה הצרפתי סיפר על השלכות העימות עם החות'ים, שהוביל לשיגור של 22 טילי אסטר עד כה. מדובר בכמות קטנה יחסית, אבל כזו שכבר מאתגרת את הצי הצרפתי מבחינה לוגיסטית. לדבריו, חברת הטילים המקומית MBDA תידרש לספק 300 טילי קרקע־אוויר מיסטרל, בשווי כ־162 מיליון דולר, כבר בקיץ הקרוב - בניגוד לתכנון של תחילת 2025. 200 טילי אסטר בשווי כ־972 מיליון דולר, שהוזמנו בינואר אשתקד, יידרשו להגיע עוד השנה - ולא ב־2026. בה בעת, לקורנו ציין כי בכוונת פריז לייצר כ־55 אלף פגזי 150 מ"מ, בשווי כ־649 מיליון דולר.

שר ההגנה הצרפתי, סבסטיאן לקורנו / צילום: ap, Aurelien Morissard
 שר ההגנה הצרפתי, סבסטיאן לקורנו / צילום: ap, Aurelien Morissard

ארה"ב דוחה את הניסוי הראשון בטיל הגרעיני המתקדם

ממסמכי התקציב האמריקאי לשנת הכספים 2025, עולה כי השיגור הראשון של הטיל הבליסטי הגרעיני החדש LGM-35A סנטינל ICBM, לא צפוי להתקיים לפני פברואר 2026. לפי התכנון המקורי, הניסוי הראשון היה אמור להתבצע כבר בדצמבר האחרון. הטיל מיועד להחליף את הטיל הבליסטי הגרעיני המרכזי של ארה"ב כעת, מינוטמן III.

לא מן הנמנע כי הסיבה לעיכוב נובעת מצמיחה משמעותית של עלויות הפרויקט. לפי הערכות, תקציב המיזם כבר צמח ב־37% מהתכנון לכ־130 מיליארד דולר. מעבר לכך, העיכוב הנוכחי עשוי להצביע כי מועד המבצוּע המיועד של 2029 כבר הופך ללא רלוונטי.

הפנטגון הסיר מגבלת ברקים ממטוסי F-35

הפנטגון ביטל מגבלה שהטיל על מטוסי F-35 ביוני 2020, לפיה אסור להשתמש בהם בעת סופות ברקים, כך דווח בברייקינג דיפנס. לפי הדיווח, התבצע עדכון תוכנה למערכת המטוס, שמאפשר עתה התמודדות עם השפעות הברקים.

התקנה שבוטלה היא משמעותית, משום שלפיה נאסר לטוס בטווח של כ־40 ק"מ מברק. ההחלטה ההיא נבעה מחשש כי ברקים יובילו לפיצוץ במטוס. זו אינה המגבלה הראשונה שהוטלה על מטוסי F-35, כאשר קודם לכן, נדרשו שינויים מהרשויות האמריקאיות בשל סוגיות שקשורות להזרמת דלק ובטיחות.